בעקבות עיכובי הרכבת הקלה: רגב הדיחה את נת"ע מניהול המטרו

לאחר שפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה נדחתה כבר בשנה וחצי ממועד הפתיחה המקורי, ובעקבות חריגה של כ-3 מיליארד שקלים, שרת התחבורה החליטה להדיח את חברת נת"ע מפרויקט המטרו. הפרויקט כבר היה בשלבי תכנון מתקדמים ולא ידוע כעת מי החברה שהמכרז יועבר אליה

זמן צפייה: 01:14

שרת התחבורה מירי רגב הדיחה היום (שלישי) את חברת נת"ע מניהול פרויקט המטרו. זאת, בעקבות העיכובים הרבים שהיו בפרויקט הרכבת הקלה. על פי רגב, "ההחלטה תאפשר לנת"ע להתמקד כל כולה בקו האדום, הסגול והירוק, על מנת שהטעויות של הקו האדום לא יחזרו על עצמם בקווים הסגול והירוק".

זו החלטה מאוד דרמטית בתחום התחבורה, פרויקט המטרו נמצא בשלבים מתקדמים של תכנון, ועד עכשיו היה תחת חברת נת"ע. כעת הפרויקט יועבר לזכיין אחר וכל הפרויקט פתוח לשינויים. ככל הנראה, חברה חדשה שתזכה במכרז תיאלץ להתחיל לתכנן מההתחלה.

הרכבת הקלה בגוש דן
הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: צילום נת"ע

בפרויקטים שלה עד כה, חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרוייקט בכ-3 מיליארד שקלים וחרגה מלוחות הזמנים של הפרוייקט במעל שנה וחצי, כשהיעד מקורי היה אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023.

מדובר במכה קשה לחברת נת"ע, שהשקיעה הרבה בפרויקט עד כה, והייתה אמורה להרוויח ממנו הרבה כסף. עיכובים ודחיות הם אירועים נפוצים בתחום של פרויקטי תשתית מסיביים אך רגב, לפי המהלך, לא מוכנה לספוג את העיכובים.

Whatsapp Image 2023 05 02 At 1
הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

השרה קיימה היום סיור ברכבת הקלה ונחשפה לדבריה לבעיות נוספות שבעקבותיהן יתעכב שוב מועד הפתיחה של הרכבת. היא אמרה כי "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

"ברור לי כי בכל הרצה קיימות בעיות שונות, וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון".

Whatsapp Image 2023 05 02 At 1
הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בנת"ע טוענים היום שהם מוכנים לפתיחת הקו כבר ב-15 במאי אך בעיית בלימות החירום לא נפתרה לגמרי. לפי החברה, בעיית בלימות החירום שמעכבת את הפרויקט צומצמה משמעותית אך עדיין לא עומדת ברף בטיחות מספק.

בנוסף, קיימות תקלות נוספות במגוון מערכות שפוגמות באמינות ביצועי הרכבת, וביכולת להתחייב לסטנדרט שירות בסיסי לנוסעים כמו מערכת האיתות, מערכת שיבוץ הנהגים, מערכת דיווח הנתונים ומערכת הכרטוס.