בנט בהר הרצל: "אין לנו קיום כשבטים מסוכסכים, רק כאומה מגוונת ומאוחדת"

לאחר צפירה בת שתי דקות לזכר הנופלים, נפתח הטקס הממלכתי בירושלים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. בנאומו התייחס בנט לפילוג בחברה הישראלית, ושלח מסר לאיראן: "גם שולחי המחבלים יישאו מחיר גם במרחק 1,000 ק"מ מזרחה מכאן". רה"מ פנה למשפחת חברו שנפל, עמנואל מורנו: "גם אני מתגעגע לאבא שלכם מאוד"

זמן צפייה: 15:23

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה תשפ"ב: לאחר הצפירה לזכר הנופלים החל היום (רביעי) טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל שבירושלים, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי.

במקביל, נפתחו טקסי הזיכרון ב-52 בתי העלמין ברחבי הארץ. בשעה 13:00 ייערך בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, וב-20:00 יסתיימו אירועי יום הזיכרון ויחלו אירועי יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל בטקס הדלקת המשואות.

רה''מ נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון בהר הרצל
רה''מ נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון בהר הרצל | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אני אחרוג במעט מהטקסט שתכננתי", פתח ראש הממשלה את נאומו, "מדי שנה אני מגיע כשעה לפני הטקס לפגוש משפחות. הסתובבתי ופגשתי את שלושת אחיו של יחיאל בן ה-16 וחצי שנפל בגוש עציון בקום המדינה. לפתע, אני רואה את ילדי משפחת מורנו. אני לא יכול שלא לחשוב מה עמנואל היה חושב כשהוא רואה את אביה קצינה ביחידה בצבא הגנה לישראל, כל-כך גדולה ויפה".

אני רק אגיד לכם, הילדים, שעמנואל ואני לא רק שירתנו ביחד אלא גם נישאנו בהפרש של כמה שבועות, אבל מאיה ועמנואל הביאו את ילדיהם שנים לפניי", הוסיף בנט, "בזמנו, הוא סיפר לי על הילדים ויש דבר כזה שמי שאין לו ילדים, הוא לא מבין למה זה מעניין. אז אביה, הוא לא הפסיק 'לחפור' עלייך. 'תקשיב, אני יודע שכולם אומרים אבל אביה שונה, היא באמת הכי חכמה, היא באמת הכי מוכשרת'. הוא לא היה מרפה".

"שיחת הטלפון האחרונה עם עמנואל הייתה ביום חמישי אחר הצהריים, פחות או יותר יום-יומיים אחרי סוף מלחמת לבנון השנייה, וכדרכנו קיטרנו. אמרתי: 'מה קרה לנו?' ועמנואל אמר באותה שיחה: 'עם ישראל היה צריך לחטוף זעזוע כדי להתרומם מחדש', ואין לי ספק שעמנואל היה מאוד מאוד גאה בך אביה, בכם - אתם כל כך גדולים, יותר גבוהים ממנו, זה כנראה הגנים של אמא, וגם אני מתגעגע לאבא שלכם מאוד".

ראש הממשלה נפתלי בנט ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
ראש הממשלה נפתלי בנט ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

"לפני כמה רגעים עמדנו יחד, כאיש אחד בלב אחד, לקולה המרעיד, המצמית, של הצפירה", אמר ראש הממשלה, "קול דממה דקה. קול שתיקתם של אלפי הנופלים במערכות ישראל. מי באש ומי בחרב, מי בקרב, ומי במלחמה, מי באימון, ומי בתאונה. וספר הזיכרונות כבר נפתח מעצמו, ואנחנו זוכרים את החיוך, את החיבוק, את שיחת הטלפון האחרונה".

"ואנחנו מביטים סביב ורואים פנים חדשות, מיוסרות", הוסיף בנט, "פניהם של המצטרפים החדשים, בעל כורחם, אל משפחת השכול הישראלית הגדולה. גבורת לוחמינו מלווה אותנו מתעוזת אבותינו הקדומים, דרך שחר הציונות ועד ימינו אלו, כחוט שני".

בהמשך סיפר ראש הממשלה את סיפורם של נתן אלבז, שעלה לישראל ממרוקו ונהרג תוך שהציל את חיי חבריו כשהוא עוטף את גופו ברימון לאחר שהבין שאין לו לאן להשליך אותו, ולאחר מכן סיפר על רועי קליין, סמג"ד גדוד 51 של גולני, שנהרג גם הוא באותן נסיבות, תוך שהוא מציל את חיי חבריו.

"52 שנים מפרידות בין מעשה הגבורה של נתן אלבז לזה של רועי קליין", אמר בנט, "אך חוט של מסירות נפש וגבורה יהודית מחבר ביניהם. נתן אלבז ממרוקו, רועי קליין מרעננה. שונים ברקע, זהים באהבתם - אהבתם לארץ ישראל, אהבתם לעם ישראל, אהבתם למדינת ישראל. לצד כל החללים שלנו, הם הותירו לנו צוואה. במותם, הם ציוו לנו את החיים ביחד. אחיי ואחיותיי, אם לא נהיה ביחד - לא נהיה בכלל. אין לנו קיום כשבטים מסוכסכים, אלא רק כאומה מגוונת ומאוחדת".

ראש הממשלה נפתלי בנט ואשתו גילת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
ראש הממשלה נפתלי בנט ואשתו גילת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

"כמה העם שלנו משתוקק לאחדות", המשיך בנט, "כמה הערבות ההדדית טבועה בנפש שלנו. רואים זאת ברגעי משבר, רואים זאת גם ביום זה. הנה, למעלה ממיליון וחצי ישראלים פוקדים ביום הזיכרון את בתי העלמין הצבאיים. זו תופעה ישראלית ייחודית שאין לה אח ורע".

עוד אמר ראש הממשלה: "ההשתתפות האדירה הזו היא עדות למחויבות שלנו כאומה לנופלים, ולערבות ההדדית המפעמת בעורקיה של החברה הישראלית. זו עדות לערך החברות ולכבוד שאנו רוחשים, למי שמסר את נפשו, למען המדינה, למעננו. זו שבועת אמונים, ברית, שלנו כעם".

"זו הצהרה שבמסע הישראלי הזה - מסע של גבורה, מסע של אבל וכאב, מסע של מסירות ועוצמה - כולנו שותפים. כולנו יחד כאן. עם גורל אחד. עם ייעוד אחד. זר לא יבין זאת. אבל כאלה אנחנו - עקשנים, נחושים, חדורי מטרה, מלאי אמונה בצדקת הדרך".

ראש הממשלה נפתלי בנט ואשתו גילת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
ראש הממשלה נפתלי בנט ואשתו גילת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

עוד אמר ראש הממשלה: "זר לא יבין זאת. אבל כאלה אנחנו - עקשנים, נחושים, חדורי מטרה, מלאי אמונה בצדקת הדרך. כשאתה פועל בשכם או תופס קו במוצב בצפון, כשאתה פוגש לוחמים-אחים ונלחם איתם, כשאתה מכיר אחד את השני, הנפשות נקשרות. כשמגיעים לבקו"ם כמתגייסים צעירים, פוגשים מתגייסים אחרים, שאינם מוכרים. מהר מאוד צומחים להיות אחים, לוחמים, משפחה".

"לומדים לפעול כמו גוף אחד, נכונים למסור את נפשנו איש עבור חברו, לא משנה איפה גדלנו, וכיצד חשבנו שנכון לעצב את המדינה הזו, היקרה לכולנו כל-כך. אזרחי ישראל, אנחנו נלחמים מול אויב אכזר ותאב-מוות. יום אחרי יום אנחנו מקבלים תזכורת לכך שהמסע טרם הושלם. אויבנו, במקום לבנות את חייהם ועתידם, לא מרפים מהרצון שלהם להרוס את חיינו. אבל איפה הם ואיפה אנחנו".

"האויב מתבוסס בעוני ובתחושת קורבנות אומללה, ואילו אנחנו בנינו כאן מדינה פורחת, חזקה, אופטימית. התשובה שלנו לאויבינו: קיר ברזל של עוצמה. אלימות וטרור הם לא תופעות טבע או גזירות גורל שמדינת ישראל תשלים איתן. אנחנו נכה לא רק במי שפוגע בנו ישירות, אלא גם במי ששלח את אותו. עידן החסינות של מחוללי הטרור נגמר".

"לא רק המחבל השליח בקצה יישא במחיר, אלא גם שולחו, ואפילו אם הוא מרוחק אלף קילומטר מזרחה מכאן. משטר שמממן את הטרור, משטר שמחמש את הטרור, משטר שנותן את הפקודה לטרור לא יוכל להסתתר יותר, בפחדנות מרוחקת".

ראש הממשלה נפתלי בנט ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
ראש הממשלה נפתלי בנט ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

"הוא כבר החל לשלם את המחיר, שרק יילך ויגבר. אויבנו ייפגשו עוד ועוד יוזמה, תקיפות וחדשנות. לעימות הבא, אם נידרש לו, אנחנו נחושים להגיע מוכנים ומאומנים, מפתיעים ולא מופתעים, ולהכות באויב מכה קשה וחותכת. אנחנו נמשיך להתעצם בהיקפים כאלו כך שבסופו של דבר, יום אחד, אויבינו יבינו כמה חלומם להשמידנו הוא חסר תוחלת".

"חבריי, איננו שוכחים את השבויים והנעדרים, את אלה שלא שבו מהקרב. את הדר גולדין, ואת אורון שאול. את אברה מנגיסטו ואת הישאם א-סייד, שאר הנעדרים שלנו. אנחנו היינו שם כששלחנו את הבנים פנימה ואנחנו כאן כדי להמשיך במחויבות להשיב אותם הביתה. זוהי המשמרת שלנו, זוהי המחויבות שלנו".

"איננו שוכחים גם את אלו הפצועים בגופם ובנפשם, את אלה שיצאו מהמלחמה אבל היא לא יצאה מהם. אנחנו נמשיך ונלווה אותם, את נכי ופצועי צה"ל ומערכות הביטחון בגוף ובנפש במלחמה היומיומית שלהם לחיים של כבוד וביטחון".

"משפחות אהובות, כל האהבה שאנחנו מבקשים להרעיף עליכם ביום הזה, אין בה כדי להשקיט את הכאב", סיכם ראש הממשלה, "יותר מתמיד, אנו נדרשים לחזק את הרקמה האורגת את כולנו לאומה אחת. להוכיח שאפשר לפעול ביחד לא רק בשדות הקרב, אלא במרחבי החיים. האחדות היא יסוד העוצמה שלנו. שאלו שלום ירושל‍ם ישליו אהביך. למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך. למען בית אדוני אלהינו אבקשה טוב לך. יהי זכר הנופלים ברוך ונצור בליבנו לעד".

בני גנץ בטקס הקראת שמות החללים
בני גנץ בטקס הקראת שמות החללים | צילום: אלעד מלכה

הבוקר נערך טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל. שר הביטחון בני גנץ אמר: "יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות לשים בצד את המחלוקות הקשורות לשכול וליום הזיכרון ופשוט לחבק ולזכור את הנופלים. החברה הישראלית ראויה לנושא אחד שכולנו נתייחס אליו ביראת קודש"

היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל
היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לפי משרד הביטחון, מיום הזיכרון הקודם ועד היום נוספו 56 חללים למניין הנופלים, בנוסף ל-84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל, ומניין החללים הכולל עומד על 24,068 חללים מאז ראשית הציונות, שנת 1860.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
מציינים יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס