ניצב בדימוס משה מזרחי הלך לעולמו בגיל 72

מזרחי היה ראש היאחב"ל וראש אגף החקירות, ולאחר שסיים את שירותו במשטרה היה חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה. הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים. הנשיא הרצוג הספיד: "איש שפיו וליבו שווים, אשר הקדיש את כל חייו למדינת ישראל"

זמן צפייה: 05:19

חבר הכנסת לשעבר, ניצב בדימוס משה מזרחי, הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 72. מזרחי כיהן כראש היאחב"ל וראש האגף לחקירות ומודיעין, ובתפקידו האחרון במשטרה שימש כראש אגף קהילה ומשמר אזרחי. לאחר מכן היה חבר הכנסת ה-19 מטעם מפלגת העבודה, וכן כיהן זמן קצת בכנסת ה-20 מטעם המחנה הציוני.

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "הצטערתי לשמוע על מותו בטרם עת של חברי ניצב בדימוס וחבר הכנסת לשעבר משה מזרחי. משה היה איש שפיו וליבו שווים, אשר הקדיש את כל חייו למדינת ישראל בשלל תפקידים ושליחויות ציבוריות. שלטון החוק ויסודותיה הדמוקרטיים של מדינתנו היו לנגד עיניו יום וליל, והוא יחסר בנופנו הציבורי".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "קיבלתי בתדהמה ובצער את הבשורה המרה על פטירתו של חברי, ניצב בדימוס וחבר הכנסת לשעבר משה מזרחי. את משה היכרתי לראשונה בראשית שנות ה-90', אז כיהנתי כמפקד חטיבת הבקעה והוא מפקד יהודה של המשטרה. כבר אז הרשים אותי ביכולותיו, במקצועיותו ובחדות מחשבתו".

"במהלך השנים עקבתי אחר התקדמותו במשטרה", הוסיף השר, "משה היה מפקד נחוש, עם אומץ לב אישי וציבורי, שטובת מדינת ישראל והמאבק בשחיתות עמדו תמיד לנגד עיניו - גם כאשר שילם על כך מחיר אישי כבד. בשנת 2013 נבחרנו ביחד לכנסת ה-19 ברשימת מפלגת העבודה. משה הרשים אותי מהרגע הראשון ביושרתו, ברדיפת הצדק שלו ובעיקר בעובדה ששמר על ערכיו".

"הוא היה איש שתמיד שמחתי להיוועץ בו וללמוד מניסיונו ומחוכמתו, גם לאחר שסיים את דרכו בפוליטיקה", סיכם בר-לב, "חבר אמיתי, איש של אנשים עם לב גדול. הלב הזה נדם היום, ומותיר אותנו חסרי מילים. משה יחסר לי מאוד ברמה האישית, ויחסר מאוד למדינת ישראל. אני משתתף באבלה הכבד של המשפחה".

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר שלי יחימוביץ' הספידה את מזרחי הבוקר וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "משה משרחי היה גדול הלוחמים בשחיתות. הוא היה חבר בכיר במה שכינו המושחתים 'כנופיית שלטון החוק'. הוא היה חבר ושותף, והצטרף לעבודה כשעמדתי בראשה. כשהיה ראש אגף חקירות במשטרה לא ראה בעיניים לאף אחד, ונרדף בשל כך. בעולם מתוקן הוא היה השר לבטחון פנים, או מפכ"ל. אבל זה לא עולם מתוקן. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "ניצב משה מזרחי שהלך מאיתנו הוא מסוג המפקדים שאתה רוצה לצידך - ישר, מקצועי ונחוש לבצע את המשימה. הכרתי אותו כששירתנו בחברון - אני כמח"ט והוא כמפקד המרחב. תמיד היה נחוש לשמור על החוק, תמיד דבק בדרך הישר לא משנה מה היה המחיר. יהי זכרו ברוך".

ניצב בדימוס משה מזרחי
ניצב בדימוס משה מזרחי | צילום: דוברות המשטרה

מזרחי נולד בטבריה ב-1950, וכשהתגייס לצה"ל שובץ בחטיבת גולני והתנדב לסיירת אגוז. לאחר שסיים קורס מכ"ים נפצע בתאונת אימונים, אשר בעקבותיה איבד את עינו הימנית ושוחרר מצה"ל. הוא הוסמך כעורך דין, ובשנת 1976 הצטרף למשטרת ישראל כתובע משטרתי.

בהמשך מונה מזרחי לראש מחלקת חקירות פשעים בתחנת יפו, ולאחר מכן כיהן כקצין אגף חקירות במרחב ירקון, מפקד תחנת יפו, סגן מפקד מרחב איילון, מפקד מרחב יהודה ומפקד המכללה לקציני משטרה בכירים. באפריל 1997 מונה מזרחי לראש היחידה הארצית לחקירות פשעים חמורים בינלאומיים (היאחב"ל), ובין החקירות הבולטות עליהן פיקד היו פרשות עופר נמרודי והחקירות נגד מנכ"ל משרד רה"מ דאז אביגדור ליברמן.

ניצב בדימוס משה מזרחי
ניצב בדימוס משה מזרחי | צילום: דוברות המשטרה

בדצמבר 2000 הועלה מזרחי לדרגת ניצב ומונה לראש אגף חקירות ומודיעין. חקירת מח"ש שנפתחה נגדו במטרה לבדוק האם היה שימוש פסול בהאזנות סתר בתקופתו כראש היאחב"ל הובילה להמלצה להעמידו לדין משמעתי, ומסקנותיו של היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין היו כי התנהלותו של מזרחי הייתה בעייתית וכי יש להסיק כלפיו מסקנות פיקודיות-מינהליות. המפכ"ל דאז שלמה אהרונישקי החליט לנזוף בו אך לא להדיחו.

בנובמבר 2004 הודח מזרחי מתפקידו על ידי השר לביטחון הפנים דאז גדעון עזרא, אך לא נתבקש לפרוש מהמשטרה. הוא מונה למפקד אגף קהילה ומשמר אזרחי, וביולי 2006 סיים את שירותו. ב-2008 התמודד על ראשות מועצת שוהם, ובבחירות האישיות זכה בכ-13% מקולות המצביעים. סיעתו זכתה בשני מנדטים והוא נכנס למועצת העיר.

ניצב בדימוס משה מזרחי
ניצב בדימוס משה מזרחי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2012 התמודד מזרחי בבחירות המקדימות לרשימת מפלגת העבודה, והוצב במקום ה-15 ברשימת המפלגה. מזרחי נבחר לכנסת ה-19, ושימש כחבר בוועדת החוקה, חוק ומשפט, בוועדה המיוחדת לזכויות הילד וכן בוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים.

בינואר 2015 הוצב מזרחי במקום ה-29 של רשימת המחנה הציוני לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ונכנס לכנסת לקראת סוף הקדנציה בעקבות התפטרותו של זוהיר בהלול. בבחירות לכנסת ה-21 שובץ במקום ה-26 ברשימת העבודה ולא נכנס לכנסת.

מזרחי התגורר בשוהם, הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים.