3 חודשים לאחר שריפת הענק: חוסר האונים של תושבי מבוא מודיעים

64 המשפחות שבתיהן נשרפו, מתגוררות באכסנייה עד למועד לא ידוע - וצריכות להתמודד גם עם מחלוקת היסטורית על הקרקע של היישוב. "ראינו את האש מרחוק - אך לא דמיינו שהיא תגיע עד אלינו"

זמן צפייה: 07:45

שלושה חודשים אחרי השריפה הגדולה - מבוא מודיעים הפך ליישוב רפאים. רק שקט, ריח שריפה, זכוכיות והריסות בתים של קהילה שלמה. כעת, 64 המשפחות שבתיהן נשרפו כליל מחכות לפתרון מהמדינה, וצריכות להתמודד גם עם מחלוקת היסטורית על הקרקע של היישוב.

חברי הקהילה איבדו בבת אחת את כל עולמם - והסחבת בעניינם נמשכת. ביום חמישי הודיעה המשטרה שאין די ראיות לקבוע שמדובר בהצתה, ולכן הסיכוי שיקבלו פיצויים על אובדן הרכוש קלוש ביותר. אך היום (שני) אושר מתווה על ידי שר האוצר משה כחלון, לפיו החל מה-1 בספטמבר יקבלו התושבים מימון לשכירות ל-30 חודשים, או מימון לשכירות לשנה וקראוונים שיוצבו על הקרקע, וכן נקבע כי ימומן שיקום כל תשתיות היישוב. הבעיה נשארה הבנייה של הבתים עצמם - שככל הנראה, אותה אף אחד לא יממן.

לכתבות נוספות בנושא: 

מתחזק החשד: הגורם לשריפה במבוא מודיעים – הצתה

תושבי מבוא מודיעים מנסים לעכל את הנזק: "לא נשאר מהבית דבר"

במכבי האש חושדים: "השריפות במבוא מודיעים – כתוצאה מהצתה"

מבוא מודיעים
מבוא מודיעים | צילום: החדשות 13

הוריו של אלנתן גולומב עברו ליישוב בשנת 1986, וממש סמוך לביתם בנה לו בית במו ידיו, ממנו נותר רק תל הריסות מפויח. "זו הייתה מסיבת יום ההולדת של הבת שלי, הסתכלנו מהחלון וראינו עשן רחוק", סיפר. "היה אפשר לראות את השריפה קילומטר אחד מכאן - וחשבתי שזה לא יגיע אלינו בחיים. ראיתי להבות על צמרות העצים, אבל לא חשבנו לשנייה שזה ישרוף את המושב. הבת שלי צעקה בהיסטריה שהיא רוצה את המתנות מהמסיבה. אמרתי לה - 'עזבי את המתנות, נחזור עוד כמה שעות'".

שלום שוורץ, שהתגורר במרחק כמה בתים מגולומב, אמר כי "לא לקחתי שום דבר מהבית כי לא חשבתי שהאש תגיע". ברכה, אשתו, הלכה לעולמה לפני כשנתיים - ושלום שלא לקח דבר מהבית נשאר עם מעט מאוד זכרונות מוחשיים ממנה. הוא חזר לגור בסטודיו של אשתו המנוחה שלא נשרף, אך כמעט כל השאר תושבי היישוב גרים כבר כמעט שלושה חודשים באכסנייה - מגורים זמניים עד למועד לא ידוע.

נזקי השריפה במבוא מודיעים
נזקי השריפה במבוא מודיעים | צילום: החדשות 13

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "חלה התקדמות רבה בכל הנוגע לתכנית שיקום היישוב מבוא מודיעין, הן בהיבט הסדרת הזכויות בקרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, והן בהצעות שהועברו לתושבים על ידי משרד האוצר. יודגש כי כבר לפני שנה, עוד לפני השריפה, רשות מקרקעי ישראל קדמה תב"ע מיוחדת עבור התושבים ובאה בהצעות לתושבים במטרה להסדיר את מעמדם ואת זכויותיהם בקרקע. אין ולא היתה כל מחלוקת בדבר זכויותיהם של המשפחות המייסדות של מבוא מודיעים".

"המחלוקת נסבה על דרישות התושבים לקבלת זכויות מיטיבות עבור משפחות צעירות ומשפחות הדור השני. סברנו שאין להכיר בזכויות אלו, בין השאר מטעמי צדק חלוקתי, שוויון ושמירה על זכויות כלל הציבור במקרקעי ישראל ועצם האירוע המצער של השריפה אינו יכול להוות סיבה להפלות לטובה את בניהם של התושבים בהשוואה לשאר אזרחי ישראל. לצערנו הרב, לאורך כל השנה האחרונה, דחו התושבים את הצעות ההסדרה ואף הגישו תביעה כנגד הרשות. לאחר השריפה הקשה, חודשו המגעים עם התושבים ונציגי רמ״י הלכו לקראת המתיישבים ככל שהתאפשר ובשבוע שעבר גובש מתווה יחד עם התושבים בכל הנוגע למעמדם בקרקע. אנו תקווה שבזמן הקרוב המתווה שהוצג יצא לדרך ומלאכת בניית היישוב מחדש תצא לפועל".