בנט בביקור מרקל ביד ושם: "השואה אינה סיבת קיומה של ישראל"

רה"מ התלווה לקנצלרית גרמניה במרכז להנצחת השואה, והשניים השתתפו בטקס זיכרון ממלכתי. "אחינו ואחיותנו שאבדו באושוויץ מחזקים בנו את הנחישות לא להיות עוד לעולם עם חסר מגן, רחוק ממולדתו"

זמן צפייה: 02:37

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביקרה היום (ראשון) במרכז יד ושם להנצחת השואה, יחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר יד ושם דני דיין ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. "יש לקחים רבים לשואה", אמר בנט, "גם עשורים אחרי, העם היהודי עוד לא סיים להבין לעומק את האסון שפקד אותו".

"בעיניי, החשוב שבלקחים הוא המובן מאליו והפשוט מכולם – מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו, כאן בארץ ישראל", הוסיף בנט, "השואה אינה סיבת קיומה של מדינת ישראל. החיבור של העם היהודי לארצו לא החל באושוויץ. אבל אושוויץ, אחינו ואחיותנו שאבדו שם, מחזקים בנו את הנחישות לא להיות עוד לעולם עם חסר מגן, רחוק ממולדתו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"מרגישים לכודים בתוך הבית": ילדי אום אל-פחם מפחדים להירצח

"חריש עמוק": המבצע שנועד לפגוע בכיסם של ארגוני הפשע הערביים

מסתמן: גני הילדים יצטרפו למתווה הכיתה הירוקה בשבוע הבא

אנגלה מרקל ונפתלי בנט במרכז יד ושם
אנגלה מרקל ונפתלי בנט במרכז יד ושם | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בסיום דבריו אמר רה"מ: "בשבילי, כיהודי מאמין, כישראלי, שהעבר של עמו צרוב בו, ונמצא איתו באשר ילך, כמי שענפים ממשפחתו נגדעו בשואה ומונצחים כאן בשמותיהם, כראש ממשלת ישראל, שעתידה מופקד בידיו, כל הדרכים מובילות לירושלים".

בנט ומרקל ביקרו בתערוכת "הבזקי זיכרון", המציגה צילומים מתקופת השואה, ולאחר מכן ביקרו במוזיאון לאומנות השואה והוצג להם הקמפוס החדש למורשת השואה שנבנה בימים אלה. בתום הסיור נפגשו השניים עם ד"ר הנרי פונר, ניצול השואה, והשתתפו בטקס זיכרון ממלכתי ב"אוהל יזכור", אשר בסופו חתמה מרקל בספר האורחים הרשמי של יד ושם.

אנגלה מרקל ונפתלי בנט
אנגלה מרקל ונפתלי בנט | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מוקדם יותר קיימו בנט ומרקל מסיבת עיתונאים משותפת, לרגל ביקור הפרידה מהקנצלרית שמסיימת את תפקידה אחרי 16 שנים. "המחויבות שלך לביטחונה של מדינת ישראל היא גם במעשים, לא רק במחוות ובמילים", אמר בנט, "את קול ברור ונחרץ של תמיכה בישראל בגרמניה, באירופה, ובכל מקום אליו את מגיעה. על כך אני רוצה להודות לך, בשם כולנו".

בנט התייחס גם לאיום הגרעין האיראני: "גבירתי הקנצלרית, תכנית הגרעין האיראנית הגיעה לשלב שמחייב מנהיגות. השלמה עם הפיכתה של איראן למדינת סף גרעינית תהיה כתם מוסרי על העולם החופשי, ויותר מכך - תאיים על שלום העולם"

אנגלה מרקל ונפתלי בנט
אנגלה מרקל ונפתלי בנט | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אנחנו רואים איך האיראנים מתנהגים כרגע, עוד בלי מטריה גרעינית, בסוריה, בעיראק, בלבנון, בתימן, בעזה ובמפרץ", הוסיף בנט, "ניתן רק לדמיין את מידת הנזק שהם יגרמו אם העולם ידע שמאחורי הבריונות הזאת עומדת גם פצצת גרעין. את האיראנים אין טעם לנסות לפייס, הם מפרשים פייסנות כחולשה. הם ממשיכים להתל בקהילייה הבינלאומית, למשוך זמן וכל העת להתקדם בהעשרת האורניום, ובערעור היציבות באזור. זוהי נקודה קריטית, ועמדתה של גרמניה חשובה במיוחד".

"גבירתי הקנצלרית, אנחנו שמחים מאוד על הביקור שלך כאן, השביעי במספר, ומקווים שיהיו עוד רבים אחריו", סיכם רה"מ, "את משאירה אחרייך יחסים טובים מאוד בין ישראל לגרמניה, ומורשת של הכרת השואה, הבנת העבר הקשה, לצד מחויבות ותרומה לביטחון מדינת ישראל. את זה אנחנו זוכרים, וגם ההיסטוריה תזכור".