חשש מהפרעות: צפירה בת דקה תפתח הערב את אירועי יום הזיכרון

ישראל תתייחד ביממה הקרובה עם זכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, כאשר מערכת הביטחון בכוננות גבוהה - ולראשונה קיים חשש ממשי מעימותים במהלך הטקסים הממלכתיים

זמן צפייה: 04:57

ישראל תתייחד הערב (שני) עם זכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, כאשר מערכת הביטחון בכוננות גבוהה, ולראשונה קיים חשש ממשי מהפרעות ועימותים במהלך הטקסים הממלכתיים וטקסי הזיכרון.

אירועי יום הזיכרון יחלו הערב בשעה 20:00 בצפירת דומיה בת דקה, ואחריה יחל הטקס ברחבת הכותל המערבי, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, הרמטכ"ל הרצי הלוי ובני משפחות שכולות. במשכן הכנסת ובערים הגדולות ברחבי הארץ יתקיימו החל מהשעה 21:00 אירועי שירים לזכר הנופלים.

מחר בשעה 11:00 בבוקר תישמע צפירת דומיה בת שתי דקות, ואחריה יחלו טקסי הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים בכל רחבי הארץ. בהיכל הזיכרון בהר הרצל ייערך מטס של חיל האוויר, ואחריו ייערך הטקס הממלכתי במעמד המשפחות השכולות, הנשיא הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

הטקס הממלכתי בהר הרצל לנפגעי פעולות האיבה יחל מחר בשעה 13:00, ובשעה 19:00 יחל טקס המשואות שיכריז על המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות - ולחגיגות 75 שנים למדינת ישראל.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

שישה שרים וחברי כנסת כבר הודיעו כי לא יגיעו לטקסים בבתי העלמין בעקבות בקשות של משפחות שכולות, שדרשו כי לא יגיעו שרים וחברי כנסת שלא שירתו בצבא, או כאלה שנחשבים לקיצוניים, או כאלה שביזו את חיילי המילואים בעקבות מחאתם נגד המהפכה המשפטית.

שני שרים עדיין מתעקשים להגיע, והמוקד העיקרי שיש חשש למתיחות בו הוא בית העלמין הצבאי בבאר שבע, כאשר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי להגיע ולנאום שם על אף התנגדות של עשרות משפחות שכולות בעיר.

השרים שביטלו הגעתם לטקסי יום הזיכרון
השרים שביטלו הגעתם לטקסי יום הזיכרון

הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם אתמול טור לקראת יום הזיכרון, וביקש: "יום הזיכרון מכונן חיבור עמוק בין האישי ללאומי. השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו. על כולנו לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח".

"באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים", הוסיף הרמטכ"ל, "וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח. ברגע ההתייחדות כל אחד מאיתנו נושא עמו דמות של נופל. במהלך הטקסים עלינו לצמצם עצמנו לכאב על אובדנה ולהיאחז בה כמגן מכל רעש אחר. רק לזכור, לכאוב ולכבד. ולו לרגע. ולו ליום מקודש אחד".