המשטרה מודה לראשונה: היו חריגות בשימוש בתוכנת הריגול של NSO

בעקבות החשיפה של עיתון "כלכליסט", המשטרה ביצעה בדיקות בנוגע להפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגים, מהן עלה כי "התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים". במקביל, ביום האחרון לתפקידו - מינה מנדלבליט צוות לבדיקת האזנות הסתר שבוצעו על ידי המשטרה

NSO / משטרה
NSO / משטרה | צילום: שאטרסטוק

לראשונה מאז פורסמה סדרת התחקירים של העיתון "כלכליסט" לגבי השימוש של המשטרה בתוכנת הרוגלה "פגסוס" של חברת NSO בטלפונים של אזרחים, המשטרה מודה היום (שלישי) לראשונה כי לאחר בדיקות שערכה בנושא - "התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים". על פי המשטרה, הממצאים עברו אל היועץ המשפטי לממשלה היוצא, ד"ר אביחי מנדלבליט.

"נוכח האמור ולנוכח הקמת צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), הנחה היועמ"ש על נקיטת מהלכים מיידיים על מנת למנוע אפשרות לחריגה מסמכות ומשטרת ישראל תפעל בהתאם" נמסר מהמשטרה. עוד נמסר מטעמם: "ראש אגף חקירות ומודיעין, על דעת מפכ"ל המשטרה, ינחה את כלל שוטרי משטרת ישראל לשתף פעולה באופן מלא עם עבודת צוות הבדיקה, להתייצב בפני הצוות, להשיב על שאלותיו, למסור כל מסמך או מידע שיידרשו, לאפשר גישה למערכות המידע ולספק מידע טכני על האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל, ובכלל זה מידע המצוי בידי גורמים שלישיים".

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מינה היום (שלישי) "צוות לבדיקת האזנות סתר דרך תקשורת בין מחשבים". בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, וחבריו יהיו צפריר כץ - לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ, ואיל דגן - לשעבר ראש אגף החקירות בשב"כ.

הצוות מונה בעקבות טענות על שימוש לא חוקי של המשטרה בהאזנת סתר, כאשר על הצוות להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי 2022. מאז הבדיקה הראשונית, שעל בסיסה נשלח מכתבו של היועמ"ש אל מפכ"ל המשטרה בעניין, ביצעה המשטרה בדיקה נוספת שהביאה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה לנקוט במהלכים מיידיים של המשטרה כדי למנוע חריגה מסמכות.

מצעד, דגלים, ירושלים, קובי שבתאי
מצעד הדגלים, מפכ''ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי | צילום: רויטרס, דוברות המשטרה

הצוות יבחן את הכלים שברשות המשטרה לביצוע האזנות סתר, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה, וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה. אם הממצאים יציגו התנהלות פסולה וחשד לעבירה פלילית - יועבר הטיפול לרשויות המוסמכות בנושא.