"אדמו"ר השואה", הרב מנחם מנדל טאוב, הלך לעולמו בגיל 96

בתחילת החודש האדמו"ר מקאליב מעד בביתו ומאז הידרדר מצבו. הוא הקדיש את חייו להנצחת השואה בקרב הציבור החרדי, כשבין היתר עודד את הציבור הדתי לומר תפילת שמע ישראל בתום עצרות לזכר הנספים

זמן צפייה: 00:27

האדמו"ר מקאליב, רבי מנחם מנדל טאוב, הלך לעולמו הבוקר (ראשון) בגיל 96. האדמו"ר היה ניצול שואה שהקדיש את חייו להנצחתה, בעיקר בקרב הציבור החרדי. בתחילת החודש טאוב מעד בביתו, מה שהביא להתדרדרות מהירה במצבו הבריאותי.

טאוב נחשב לאחד מגדולי מנציחי השואה, כאשר בין פעולותיו הוא תיקון אמירת שמע ישראל בסיום כל תפילה לזכר הנספים ועודד אמירת שמע ישראל בסיום עצרות המוניות בציבור הדתי והחרדי. בשנים האחרונות האדמו"ר פעל להכנת אנציקלופדיה על השואה למען הציבור הדתי, כמו גם להקמת מוזיאון לשואה שיהיה מוזיאון משלים ליד ושם. זאת, לאחר שלדבריו לא מנציחים מספיק את גבורתם הרוחנית של היהודים שמסרו נפשם לקיים מצוות בשנים ההן.

ראש הממשלה נתניהו ספד לטאוב. "אני מביע צער עמוק על פטירתו של רבי מנחם מנדל טאוב זצ"ל, האדמו"ר מקאליב. האדמו"ר החסידי שרד את זוועות הנאצים בשואה, והתמסר לבניינו המחודש של עולם התורה במדינת ישראל ובתפוצות העם היהודי", אמר. "בד בבד הוא עסק בלא לאות בהנחלת זיכרון השואה ובייחוד בגבורת הרוח המרשימה בגטאות ובמחנות. הסתלקותו של האדמו"ר מקאליב סמוך ליום הזיכרון לשואה ולגבורה מעצימה את מחויבותנו הנצחית -  לזכור ולא לשכוח. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לאדמו"ר אף הוא: "קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירת האדמו"ר מקאליב זצ"ל, 'אדמו"ר השואה', שסבל עינויים קשים בהיותו אסיר באושוויץ והקדיש את חייו לזיכרון הנספים מתוך אהבת ישראל אמתית. האדמו"ר העלה על נס את גבורת האמונה של היהודים בשואה ועמד על חובתנו לעשות הכל כדי לזכור את הנספים. מפעלי הזיכרון שלו עומדים  לנגד ענינו במיוחד בימים אלה בהם אנו שבים ומתחייבים לזכור ולא לשכוח. תנחומיי למשפחתו ולתלמידיו הרבים. יהי זכרו ברוך".

הנשיא ראובן ריבלין
הנשיא ראובן ריבלין | צילום: חדשות עשר

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, אמר: "האדמו"ר מקאליב היה הדוגמא בחייו לתקומתו של עם ישראל בארצו אחרי השואה הארורה שפקדה את עם ישראל לפני כ-80 שנים. 'קריאת שמע' שהיה קורא בכל אירוע פומבי הייתה מרטיטה את הלב ואת הנפש. הציונות שבו, האמונה החדורה שבצדקת עם ישראל ובחזון הגאולה היו נר לרגליו והשפיעו על כל מי שאי פעם נפגש עמו או דיבר איתו, וגם אני זכיתי להשתתף עמו באירועים שונים עם הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל. אבד חסיד מן הארץ. זכר צדיק וקדוש לברכה".

האדמו"ר נולד במרגיטה שבטרניסלבניה והוא דור שישי לרבי יצחק אייזיק מקאליב. לאחר כיבוש הונגריה על ידי הנאצים בשנת 1944, טאוב וששת אחיו ואחיותיו נשלחו לאושוויץ – שם נספו כל אחיו. הוא שרד את השואה, אך עבר עינויים קשים, בהם טיפול כימי המונע מזקנו לצמוח.

לאחר המלחמה, טאוב עבר לשוודיה והתאחד עם אשתו שרפה, שהתחתן איתה לפני שנשלח למחנה הריכוז. הם עברו לארצות הברית והתגוררו שם עד שנת 1962, אז עלו השניים לישראל. שנה לאחר מכן, האדמו"ר הקים את מרכז חסידי קאליב בראשון לציון. בשנת 1980 עבר לבני ברק, ושם הקים שני מרכזי חסידות. בשנת 2001 חנך בשיכון חב"ד בירושלים בית מדרש חדש ועבר להתגורר בסמוך אליו.

בנוסף לכך, האדמו"ר הקים תוכנית בשם "בר בי רב דחד יומא", שפעלה בעבר ברחבי ובמסגרתה קבעו מדי תקופה יום עיון עם רצף שיעורים ודרשות עבור הציבור הרחב שלא מאמין.

בשנת 2011 טאוב התאלמן, וחמש שנים לאחר מכן, בהיותו בן 89, התחתן בשנית עם שיינדיל מלניק.