איך לבחור תור בסופר וכיצד להימנע מפקקים? שיטות לייעול החיים

להתנהגות ולאופן קבלת ההחלטות שלנו יש השפעה על הזמן שנבזבז בביצוע מטלות יום-יומיות. ממה כדאי להימנע – והאם רציונליות עדיפה על האינטואיציה? • המדריך לחיים חכמים, חלק א'

זמן צפייה: 11:38

ישנן הרבה שאלות מטרידות לגבי חיי היומיום שלנו, למשל: באיזה תור הכי כדאי לעמוד בסופר? באיזה נתיב כדאי לנסוע על מנת לעקוף את הפקק והאם ומתי יכה בנו גל קורונה נוסף? לכל השאלות הללו, מסתבר, ניתן למצוא תשובה.

אחת החוויות השנואות ביותר על המין האנושי היא עמידה בפקקים ותורים. במצטבר, אזרח ישראלי ממוצע מבלה 200 שעות בפקקים בשנה. במסגרת ניסוי נהיגה בזמני עומס, התברר כי נהיגה בלתי זהירה, עקיפות וחיתוכי נתיב אינה מקצרת משמעותית את זמן הפקק, ולכן דווקא לשאלה הזו התשובה הטובה ביותר היא פשוט לנהוג בזהירות, שכן לא ניתן לנצח את הפקק. "אתה לא חושב על שום דבר שאתה עושה. אתה מתנהג לפי כללי אצבע שבדרך כלל הם טובים", אומר פרופ' אומן, זוכה פרס נובל לכלכלה והמומחה המוביל לתורת המשחקים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

השר דרעי: "גם אם יהיה סגר בחגים – בתי הכנסת יישארו פתוחים"

עילת המעצר של "שושקה" בי-ם: סברו שמדובר בחיקוי של שרה נתניהו

הראיה החדשה במשפט דומא: גרסת אחמד דוואבשה שהיה בן 5 בפיגוע

תור בסופר
תור בסופר | צילום: חדשות 13

אולם גם לעמוד בתור בסופר, לדוגמה, יכול להוציא לא מעט אנשים מדעתם. מה שפחות ידוע היא העובדה שיש דרכים לקצר את הזמן בהם. "הישראלים הם יצירתיים ויזמיים", טוענת פרופ' ענת רפאלי מהטכניון, ומוסיפה: "אנחנו רואים את זה בהייטק ואנחנו רואים את זה בתור - בכל אחד מאלה אנחנו תמיד נחפש את הפתרון הכי טוב".

שיטה טובה אחת היא לעמוד בתור מאחורי העגלות העמוסות ביותר, וזאת כדי לחסוך בזמן. בתור הקצר, לכל לקוח לוקח בממוצע 50 שניות רק כדי לומר שלום לקופאית, לשלם ולצאת, וזה עוד לפני שהוא רץ להביא משהו ששכח או נתקע מפני שהוא לא מוצא את כרטיס האשראי. "כל מה שאנחנו חושבים ועושים נובע ממניעים אבולוציוניים, לא מודעים ומהתחושות שלנו. למוח שלנו יש מטרה אחת בלבד וזה להיות בשליטה" אומרת ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי.