גלגל אבל נשלח לביתה של החטופה לירי אלבג: "המדינה יותר חשובה"

המשטרה פתחה בבדיקת האירוע בו קיבלו בני משפחתה של אלבג זר פרחים עם הכיתוב: "יהי זכרה ברוך, המדינה הכי חשובה". בשב"כ מעריכים: גורמים איראניים עומדים מאחורי שליחת הזר. בעל החנות לחדשות 13: "ראינו שיש פה משהו לא בסדר"

זמן צפייה: 03:24

גלגל פרחים נשלח הבוקר (ראשון) למשפחתה של החטופה לירי אלבג, כאות אבל לכאורה על מותה, לצד הודעה: "יהי זכרה ברוך. המדינה הכי חשובה". המשטרה פתחה בבדיקת האירוע, ומשירות הביטחון הכללי נמסר כי מבדיקה ראשונית עולה החשד כי גורמים איראניים הם בסבירות גבוהה אלה שעומדים מאחורי משלוח הזר.

הזר הוזמן ממספרי טלפון פיקטיביים שלא קיימים, ובתחילה שם המזמין היה "ברזובסקי", כשם המשפחה שאיתו נולד ראש שב"כ רונן בר. לאחר שחנות הפרחים ביקשה לאשר את ההזמנה, המזמין נעלם למשך יממה, ואז ההתכתבויות עברו למייל. שם השולח הופיע במייל כ"רן גואילי", כשמו של שוטר שגופתו מוחזקת בעזה. כל חומרי ההתכתבות הועברו לשב"כ ולמשטרה.

יעקב אומידי, בעל העסק "פרחי חן", שביצע את המשלוח, שחזר לחדשות 13: "קיבלנו את ההזמנה ביום חמישי בבוקר. ניסינו לאתר את השולח, התקשרנו - הטלפונים היו שגויים ולא איתרנו אותו. התכתבנו במייל והוא אמר שהוא רוצה בכל זאת לשלוח את הפרחים – אחרי יממה שלמה. למחרת שלחנו את הזר. ראינו שיש פה משהו לא בסדר. לקחנו את כל המסמכים והעברנו את זה למשטרת כפר קאסם. אלי התקשר אליי, הסברתי לו את השתלשלות העניינים – והוא אמר שאנחנו לא קשורים".

חטופים לירי אלבג רצועת עזה שליחת פרחים חמאס איראן הזמנה אלי אלבג גלגל אבל "המדינה יותר חשובה"
התכתבות בין חנות הפרחים לבין החשוד כגורם איראני
חטופים לירי אלבג רצועת עזה שליחת פרחים חמאס איראן הזמנה אלי אלבג גלגל אבל "המדינה יותר חשובה"
הזמנת גלגל האבל לבית משפחתה של החטופה לירי אלבג

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "מטה משפחות החטופים מגנה בתוקף את ההתנהגות האלימה נגד משפחת אלבג, ובהובלת קב"ט המטה, ובשילוב גורמי אכיפה החוק במדינה, תיפתח חקירה בנושא עד למיצוי הדין.
מטה המשפחות ימשיך להאבק עד לחזרתה של לירי, וכל שאר החטופים, לביתם לשיקום או קבורה בכבוד".

לירי אלבג, שחטופה בעזה
לירי אלבג, שחטופה בעזה | צילום: באדיבות המשפחה

חברת הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) כתבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה: "חלאות המין האנושי אינכם שונים ממפלצות החמאס. אבדה האנושיות והחמלה העם שידוע בתפארתו מכיל לבושתו תת אנושיים כמוכם מכונת התרעלה וההסתה! משפחת אלבג היקרה ליבנו אתכם ומתפללים לשובה של לירי ושאר חטופנו". ח"כ רון כץ (יש עתיד) כתב: "טרור פסיכולוגי מבית. ‏נגמר האוויר. ‏משפחת אלבג ליבנו איתכם, היו חזקים. נעשה הכל להחזירה יחד עם כולם".

החדר בו הוחזקו לירי אלבג וחטופות נוספות בעזה
החדר בו הוחזקו לירי אלבג וחטופות נוספות בעזה | צילום: דיילי מייל

בחודש שעבר שיתפו בני משפחתה של אלבג בריאיון ל"דיילי מייל" הבריטי את תמונת החדר בו היא הוחזקה בימים הראשונים אחרי חטיפתה, יחד עם חטופות נוספות. צה"ל הגיע אל החדר, בו צעצועים, ארון ורוד ובגדי ילדים, בעקבות איתור כתמי דם - ובהם שאריות DNA של החטופות.

שירה, אמה של לירי, סיפרה: "כשהתמונה נחשפה שמחתי, כיוון ששהתה בחדר ילדים. זה נתן לי מעט הקלה שהיא לא נמצאת במקום מפחיד. לאחר מכן הבנתי שלמעשה משפחה חטפה אותה - ולא חמאס. זה שווה ערך לכך שאחזיק ילד זר כלוא בביתי".

בעיתון הבריטי צוין כי החטופים ששוחררו פעימה הראשונה סיפרו למשפחה את מה שתיארה לירי מימיה הראשונים בשבי: היא הוכרחה לנקות את שירותי המשפחה ולבשל להם אוכל - בעוד היא לא יכלה לטעום ממנו, והורשתה להתקלח לראשונה רק לאחר 37 ימים. אימה של לירי תיארה כי שמעה מהחטופים ששוחררו שהמקום האחרון בו שהו עם ביתה היה מנהרה בעומק 40 מטרים לקראת יציאתם מהשבי - "ללא אוויר, אור שמש, מים ותנאי מחייה ראויים".