מיכאלי מקדמת הפעלת הרכבת הקלה בשבת: "אסור להגביל חופש תנועה"

למרות שהסיכוי להוציא את התוכנית לפועל בעיצומה של מערכת בחירות נמוך מאוד, שרת התחבורה הנחתה את יו"ר נת"ע לבצע ניתוח של ההשלכות התפעוליות והתקציביות על מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום בגוש דן בשבתות, בטענה שאי-ההפעלה תפגע פגיעה משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי. "מגיע לאזרחים שיסתיים המצור בסוף השבוע - מחובתנו לגרום לזה לקרות"

זמן צפייה: 01:17

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי הנחתה היום (רביעי) את יו"ר חברת נת"ע, החברה שתפעיל את מערך הרכבת הקלה בגוש דן, לבחון את ההשלכות התפעוליות והתקציביות של הפעלת הרכבת בימי שבת. זאת במטרה לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, שעתיד להיפתח כבר בנובמבר הקרוב. יש לציין כי הסיכויים שתוכניתה של מיכאלי תצא לפועל נמוכים, היות וישראל נמצאת בעיצומה של מערכת בחירות.

"תמיד האמנתי שאסור להגביל את חופש התנועה של אזרחיות ואזרחי ישראל, לא ביום, לא בשעה ולא בשום כלי תחבורה", כך לדברי השרה מיכאלי. לטענתה, אי-ההפעלה של הרכבת הקלה בסופי השבוע תפגע משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי.

.מרב מיכאלי תחנת רכבת קלה
.מרב מיכאלי תחנת רכבת קלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד טוענת מיכאלי כי ההשקעה העצומה על סך עשרות מיליארדי שקלים בפרויקט, שעתיד להוות את עמוד השדרה של התחבורה בגוש דן, מצדיקה מיצוי מלא של האפשרות לנסוע שבעה ימים בשבוע. לדבריה של מיכאלי, "מחובתנו לגרום לזה לקרות, לצמצם את הפער בין אלו המחזיקים ברכב הפרטי לאלו שאינם, לסייע בהורדת כלי רכב מהכביש ולעשות את השינוי שמדינת ישראל של שנת 2022 כל כך זקוקה לו".

בנוסף, שרת התחבורה אמרה כי ההפעלה של הרכבת הקלה בשבת תביא גם תועלת למשק, בכך שתסייע להפחתת יוקר-המחיה של הציבור הנע בגוש-דן, לחיזוק תפקוד המשק, להפחתת הזיהום והשימוש ברכב הפרטי, ומעבר לכלי תחבורה חשמלי ונקי יותר.

שרת התחבורה מרב מיכאלי בתחנת הרכבת הקלה
שרת התחבורה מרב מיכאלי בתחנת הרכבת הקלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

חברי הכנסת מהמפלגות הדתיות לא נשארו אדישים להצהרתה של שרת התחבורה, ותקפו אותה ואת ההתנהלות סביב בנייתה והפעלתה של הרכבת הקלה. ח"כ אורי מקלב ממפלגת יהדות התורה טען נגד מיכאלי כי "בכל פעם שיש תלונות על קשיים וחוסר תפקוד היא מנסה להסיט את השיח בהודעות מעין אלו. אנו נעשה הכל בכדי שמזימה זו לא תצליח". גם בתנועת ש"ס הגיבו וכינו את מיכאלי "שרת התחבורה הכושלת ביותר מאז הקמת המדינה".

עוד נמסר מש"ס כי מיכאלי "מנסה לטשטש את הכישלון המחפיר של הקדנציה שלה בכל התחומים, באמצעות קמפיין בחירות ציני על חשבונה של השבת היקרה והצביון היהודי של המדינה. חרפה". ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, האשים ואמר כי מיכאלי "החליטה לרמוס את השבת במדינת ישראל ולפגוע בזהות היהודית של המדינה כחלק מקמפיין הבחירות שלה".

פועלים באתר בניית הרכבת הקלה
פועלים באתר בניית הרכבת הקלה | צילום: משה שי, פלאש 90

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית אמר היום כי אמנם השרה "התעשתה מאוחר" אך הביע תקווה כי היא תעסוק בנושא ברצינות ותמך בהחלטתה: "רוב מוחלט של הציבור הישראלי תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופ"ש, בעוד שהמציאות בפועל נכנעת לגורמים קיצוניים. כל מי שנגע בכך עד כה ולא פעל- עשה זאת כנגד האינטרס של האזרחים והאזרחיות בישראל".

לטענתה של מיכאלי, מאז כניסתה לתפקידה היא פועלת לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. לדבריה, עד לעת עתה שהאילוצים הקואליציוניים וההתחייבויות בין לפיד לבנט מנעו זאת, ולכן הפצירה מיכאלי מראש הממשלה לפיד ש"לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי שנפתח לנו ולהצטרף אלי במהלך לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל".