טקסים חגיגיים - והפגנות: חסימות בגוש דן לקראת פתיחת הרכבת הקלה

אחרי שנים של המתנה, בפ"ת ייערך היום טקס לכבוד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, בהשתתפות השרה רגב ורה"מ נתניהו שהגעתו תגרור חסימות ברחבי ת"א - וגם לא מעט מפגינים שצפויים למחות על כך שהרכבת לא תפעל בימי שבת • מפת החסימות המלאה

זמן צפייה: 02:03

אחרי שנים של המתנה, הערב (חמישי) ייערך בפתח תקווה טקס לכבוד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, וגם לא מעט מפגינים שצפויים למחות באירוע על כך שהרכבת לא תפעל בימי שבת. מחאות צפויות גם מחר, ביום הפתיחה של הקו, במוקדים שונים ברחבי גוש דן.

הקו האדום ייפתח לציבור מחר ב-5:45 בבוקר, כאשר הנוסעים והנוסעות יוכלו לעלות על אחת מ-34 התחנות, 12 מהן מתחת לאדמה, בקו שייתפרס מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד בת ים. נסיעה קצרה של עד 15 קילומטרים תעלה 5.5 שקלים, והרכבות צפויות לעבור בתדירות של בין 6 ל-10 דקות.

מה שעלול, כאמור, להעיב על הפתיחה החגיגית, הם אירועי המחאה השונים, שראינו גם אתמול בהשקה שערכה השרה רגב, וצפויים גם היום בטקס הפתיחה בהשתתפות רה"מ נתניהו בשעות הצהריים בפתח תקווה. גם מחר באירועי הפתיחה הגדולים צפויות הפגנות מחוץ לתחנות הרכבת הקלה, וכן שיירת מחאה מפתח תקווה ועד בת ים. בנוסף, מוחים מאיימים לחסום את מסילות הרכבת הקלה בגופם ולמנוע מהרכבת לעבור, במחאה על כך שהיא לא תיסע בשבת.

תחנת הרכבת הקלה בגוש דן
תחנת הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
כניסה לתחנת הרכבת הקלה בגוש דן
כניסה לתחנת הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הרכבת הקלה בגוש דן
הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול נערכה נסיעת המבחן החגיגית הראשונה לקו האדום, אשר יצאה מתחנת "ארליך" בשדרות ירושלים שביפו, במעמד השרה רגב. מי שלא יגיע לטקס ההשקה הוא ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, במחאה על אי הפעלתה בשבתות וחגים. למעלה מ-300 דיילים עתידים להדריך את הציבור על הנסיעה ברכבת - כיצד משלמים, ואיך עולים, יורדים ונכנסים לתחנה.

השרה מירי רגב בנסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן
השרה רגב אתמול בנסיעת המבחן של הקו האדום | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
השרה מירי רגב בנסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן
השרה רגב אתמול בנסיעת המבחן של הקו האדום | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ממטה המאבק במהפכה המשפטית נמסר: "ביום חמישי צפויים נתניהו ושרים בממשלת החורבן להגיע לטקס חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה. לוחמות ולוחמי הדמוקרטיה מארגוני המאבק יגיעו להבהיר להם שהקו האדום האמיתי הוא ריסוק הדמוקרטיה ושלטון החוק".

מפגינים מול הרכבת הקלה
מפגינים מול הרכבת הקלה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בעקבות ביקור נתניהו בתוואי הרכבת הקלה במהלך היום, מהשעה 7:00 ועד השעה 16:00 ייחסמו הרחובות הבאים בתל אביב לתנועת כלי רכב:

בן צבי - שלבים חסימה למערב
שלבים - התחייה חסימה למערב
שלבים - שארית ישראל חסימה למערב
קבוץ גלויות -שלבים חסימה למערב
שלמה - אליפלט חסימה למערב
אילת - אליפלט חסימה למערב
אילת - ניצנה חסימה למערב
שלמה - עציון גבר חסימה למערב
שלמה - רוחמה חסימה למערב
קוייפמן - המרד חסימה לדרום
כיכר השעון חסימה לצפון ולמזרח
גולדמן - אליזבת ברגנר חסימה למזרח
עולי ציון - יהודה מרגוזה חסימה למזרח
יהודה הימית - שבטי ישראל חסימה למזרח
יהודה הימית - עזה חסימה למערב
רוקח/אבן גבירול - חסימת התערוכה למערב
ירקון/ז'בוטינסקי- חסימה לכיוון דרום והפניית הרכבים למזרח
הרברט סמואל/של"ג- חסימת הרברט סמואל לדרום
הירקון/פרישמן- חסימת פרישמן למערב
הירקון/טרומפלדור- חסימת טרומפלדור למערב
קויפמן/יוסף הלוי- חסימת רח' קויפמן לכיוון דרום
קויפמן/שנקר- חסימת קויפמן לכיוון דרום
קויפמן-נחום גולדמן לדרום

תחנת הרכבת הקלה בתל אביב
תחנת הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
נסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן
נסיעת המבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הקו האדום יהיה המרכזי והראשון שייצא לפועל כחלק מה"דנקל". הוא יצא מפתח תקווה ויעבור בתחנות בני ברק, ר"ג, ת"א-יפו ועד לתחנתו הסופית בבת ים. בחלקו המרכזי הוא צפוי לעבור בתוואי תחתי, בדומה לרכבת תחתית, ובשאר חלקי המסלול בתוואי עילי. אורכו של הקו הוא כ-24 קילומטר, מתוכם 12 קילומטר במנהרה, והוא יתפרס על חמש ערים ו-34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות.

הרכבת תפעל מ-5:45 ועד 1:00 בלילה בימי חול, ובימי שישי פעילותה תופסק שעה לפני כניסת השבת ותחזור כשעה לאחר יציאת השבת. תעריף הנסיעה הבסיסי יהיה כאמור 5.5 שקלים, ובנסיעות של יותר מ-15 ק"מ יעלה המחיר ל-12 שקלים.

פיצוץ גשר מעריב בתל אביב בתחילת העבודות על הקו האדום, 2015
פיצוץ גשר מעריב בתל אביב בתחילת העבודות על הקו האדום, 2015 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עבודות הבנייה בקו החלו בשנת 2009, ופתיחתו באופן מלא תוכננה במקור לשנת 2013, אולם בעקבות ביטול המכרז להקמתו של הקו - לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון של הזוכה במכרז והלאמת הפרויקט על-ידי המדינה - נדחה מועד פתיחתו לשנת 2021. לאחר מכן נדחתה הפתיחה לנובמבר 2022, ואז נדחתה שוב, הפעם למרץ 2023. בעקבות התקלה במערכת הבטיחות נדחתה פתיחת הקו למאי 2023, ולצורך קבלת אישורים אחרונים נדרשה הדחייה האחרונה.