משפחות החטופים: "נשים חשופות לסכנות גדולות יותר בשבי"

בדו"ח שהגישו משפחות החטופים לצלב האדום במסיבת עיתונאים בינלאומית, מפורטות הסכנות הייחודיות לנשים בשבי, ביניהן - התעללות מינית, השפלה והשלכות פיזיות ונפשיות ארוכות טווח. המשפחות פנו לארגוני הנשים: "עזרו לנו להחזיר את כל החטופים והחטופות, כדי שאוכל לישון יותר טוב בלילה כשאראה את הילדה שלי איתי"

זמן צפייה: 00:42

מטה משפחות החטופים הציג היום (שני) דו"ח רפואי על צרכיהן של הנשים שנחטפו ונמצאות בשבי חמאס ברצועת עזה. הדו"ח הוגש על ידי פרופ' חגי לוין בשם מטה המשפחות לצלב האדום, והוצג במסיבת עיתונאים בינלאומית שערך המטה. הדו"ח מפרט את הסכנות העומדות בפני נשים חטופות, ואת האתגרים הרפואיים השונים איתן מתמודדות הנשים בשבי החמאס.

הדו"ח מציג בהרחבה את הפציעות והמצבים הרפואיים השונים שבהם נמצאות חלק מהנשים שנחטפו. הוא מתאר את ההשלכות של אי טיפול בנפגעות אונס, נפגעות ירי, אמהות שהופרדו מילדיהם וחולות כרוניות או מבוגרות. כמו כן, הדו"ח חושף כי חלק מהנשים מטופלות אונקולוגית משום שהן חולות בסרטן השד, ואי טיפול יכול לסכן את חייהן. יודגש כי חלק מהסכנה היא גם תנאי אחזקתן. בסיומו, קוראים בדו"ח לשחרורן מיידי של החטופות, כדי לשמור על זכויות האדם הבסיסיות שלהן.

חרבות ברזל חמאס חטופים שבויים שבי חטופות נשים ירדן, אחות של רומי גונן שנחטפה מפסטיבל הנובה ברעים
ירדן, אחות של רומי גונן שנחטפה מפסטיבל הנובה ברעים | צילום: חדשות 13

בדו"ח, מובא פירוט למצבן הרפואי של חלק מהנשים שנחטפו. ביניהן: יפה אדר בת ה-85 שסובלת ממספר מחלות כרוניות, ביניהן אי ספיקת לב, הפרעות קצב, מחלת כליות כרונית וכאבי גב כרוניים הנגרמים על ידי פריצת דיסק. בנוסף לסיוע בהליכה, היא נזקקת לטיפול תומך צמוד, ונעזרת במטפלת אישית. חטופה נוספת היא רומי גונן בת ה-23 שנורתה וסובלת מפציעה. בשגרה היא נוטלת גלולות למניעת הריון ומשתמשת במשאף לטיפול במחלה בדרכי הנשימה. בנוסף, רומי אלרגית לאבק, וסובלת מאקזמה עורית.

רעומה, אמא של גלי טרצ'נסקי בת ה-13 שחטופה בעזה: "אנחנו צריכים אתכם - ארגוני הנשים, אנשי העולם ללא הבדל דת גזע או מין, לעזור להחזיר את כל החטופים והחטופות, כדי שכל אמא וכל אחות וכל אדם אנושי בעולם הזה יוכל לעזור לי לישון יותר טוב בלילה כשאראה את הילדה שלי איתי. אני פונה בעיקר לארגוני הנשים וקוראת להתחבר אל הכוח שכל מדינת ישראל רואה בתמונה של הבת שלי וכמה עוצמה היא מעבירה. עברו מספיק ימים בלי שום צד ואמירה, ואנחנו דורשים ומבקשים את זה למענן ולמען האנושות כולה".

במסיבת העיתונאים השתתפו נציגות 4 משפחות של נשים חטופות בידי חמאס. בנוסף, בין המשתתפות: פרופ׳ דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי לשעבר, מור הרשקוביץ, נציגת המחלקה הרפואית במטה, פרופ׳ רות הלפרין קדרי, פרופ' למשפטים באוניברסיטת בר אילן ופעילה בינלאומית למען זכויות נשים, ד"ר שלי אביב ייני, פעילות משפטית של המטה בעניין הנשים החטופות, ומורן אטיאס שמשמשת כשגרירה בינלאומית של משפחות החטופים.