אימה של שורדת הנובה שאותרה ללא רוח חיים: "מאז הטבח היא הפכה לשבר כלי"

יפה, אימה של שיראל גולן שאותרה אתמול ללא רוח חיים ביום הולדתה ה-22, סיפרה בריאיון על השנה הקשה שעברה על משפחתה, ההתמודדות של בתה - וחוסר התמיכה מרשויות המדינה: "הכול היה לה טוב, בכל מקום אהבו אותה. השנה הזו עברה עלינו כל כך קשה, אבל לא ידענו שזה יגיע למצב הזה"

זמן צפייה: 03:43

יפה גולן, אימה של ניצולת הנובה שיראל גולן, שאותרה אתמול ללא רוח חיים בנסיבות טראגיות ביום הולדתה ה-22, סיפרה הבוקר (שני) ב"העולם הבוקר" על הסוף העצוב של בתה, התמודדות המשפחה לאורך השנה האחרונה - והכעס על רשויות המדינה.

"בסביבות 12:00 אני ואבא שלה הלכנו לברכת כוהנים, היא לא רצתה לבוא איתנו וביקשה שלא נעיר אותה. מאוחר יותר סימסתי לה והתקשרתי אבל היא ניתקה", סיפרה האם, והוסיפה בהתייחסות ליום הולדתה של שיראל: "היא ענתה רק לאבא שלה שכתב לה 'מזל טוב', ואני הזמנתי אליה בלונים".

"למרות זאת עלו חששות, כי כבר כמה חודשים אני סביבה, נאלצתי להפסיק לעבוד ולהיות לידה כל הזמן. אחרי שהיא לא ענתה לי שלחתי הודעה לחבר שלה לשעבר, שהיה איתה שלוש שנים והם שמרו על קשר. הוא הגיע לבית שלנו בסביבות 14:15 אבל הוא לא הספיק", הוסיפה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410210821' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_4y96pm9n' duration='678']

בנוגע להתמודדותה של שיראל עם הטראומה מאותה שבת ארורה, יפה סיפרה: "אחרי המסיבה היו לה הרבה סיוטים בלילה. היא והחבר שלה נסעו לחופשות ולמתחמים שמטפלים בשורדי נובה, לקחתי אותה לכל מני פסיכולוגים וגם לפסיכיאטריים".

שיראל גולן
שיראל גולן | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בשנה שעברה, 13 ימים לאחר מתקפת הפתע, שיראל ציינה יום הולדת 21 ואמה ערכה עבורה "מסיבת הודיה" על כך ששרדה. "שנה שעברה עשיתי לה מסיבת הודיה ביום ההולדת והיא הייתה כל כך מאושרת עם החברות", סיפרה יפה, "השנה היא ביקשה שלא אעשה שום דבר ליום ההולדת שלה. עכשיו אני בחדר שלה, מחבקת את השמיכה שלה".

"השנה הזו עברה עלינו כל כך קשה, אבל לא ידענו שזה יגיע למצב הזה. יש לי גם ילד הלום קרב עם פוסט-טראומה. שיראל סיפרה לפעמים שהיא לא רוצה לחיות יותר אבל אמרתי לה שזה לא הזמן שלה ללכת. היא לא הצליחה להיכנס לשגרה והיה לה קשה מאוד לעשות דברים בבית".

לפני 7 באוקטובר 2023, שיראל הייתה פעילה, עבדה בצהרון ואהבה לחגוג את החיים. "היא הייתה ילדה חיה, זוהרת, שמחה, אוהבת מסיבות. מאז הטבח היא הפכה לשבר כלי ולאורך השנה המצב הלך והחריף", אמרה האם.

בהמשך, יפה התייחסה לסוגיית ליווי שורדי הנובה על ידי גורמי המדינה: "לשיראל היה מישהו מהמועצה שליווה אותה. הבעיה שהוא עזב לא מזמן, והעובדת הסוציאלית לא עשתה מספיק. כעסתי, גם הביטוח הלאומי עשה לנו בעיות כדי לתת לה כסף, אנחנו מימנו אותה כל השנה ורק לאחרונה היא קיבלה מהם קצבה".

"בחודשים האחרונים היא פשוט נכבתה, מילדה עם שמחת חיים היא פשוט נכבתה לנו", אמרה יפה בכאב, והוסיפה לסיום בנוגע לשיראל: "הכל היה לה טוב, בכל מקום אהבו אותה. איך נמשיך בלעדיה?. כתבתי לה לפני שבוע-שבועיים 'חמאס הרס לנו את החיים, הרס את הזוגיות והרס את הפרנסה. אבל את צריכה להתמודד, אל תתני לחמאס לנצח ולהרוס אותנו לגמרי'. לצערי חמאס פשוט הרס אותנו".

שיראל גולן
שיראל גולן | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לבקשת המשפחה הותר לפרסום אתמול דבר מותה של שיראל, שאותרה בביתה באזור השרון. ממשפחתה נמסר כי היא סבלה מפוסט טראומה בעקבות אירועי 7 באוקטובר ו"לא קיבלה טיפול ראוי".

רנה, אח של רמו סלמאן אל-הוזייל, שהציל את שיראל ב-7 באוקטובר, ספד לה: "שיראל גולן ז"ל, אחת מהחילוצים הראשונים של רמו אחי ב-7 באוקטובר. הפכנו למשפחה אחת אחרי האיחוד עם קבוצת וואצאפ ושיחות יום יומיות ומפגשים וגם דאגנו לך כשלא ענית. תמיד בסוף ענית שהכל בסדר, אבל הפעם לא ענית. סליחה שיראל שלא ראינו את הנורות האדומות. סליחה שהמדינה לא דאגה לכם ניצולי הנובה".

"סליחה שהיית צריכה לעבור את הסבל הזה לבד של כל המראות שראית", הוסיף וכתב: "שלא היה מי שיראה אותך מגופי הממשלה ועזר לך כמו שצריך. רמו התקשר אליי בדיוק שיצאתי מהעבודה בדרך הביתה, חשבתי שבא לבקר, ואז הוא אמר לי שאת כבר לא איתנו. שלא יכלת לסבול יותר. לא האמנתי. אייל אח שלי בלב איך אמרת לי: "אחותי נרצחה פעמיים". המילים האלו שברו אותי. אחותך נרצחה פעמיים, ב-7 באוקטובר נפשה התרסקה, היום היא כבר לא עמדה בזה".

אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה - אל תישארו לבד. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים, 24/7, באנונימיות ובאופן מיידי. לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ במספר 052-8451201.