המשטרה על ההילולה במירון: "תפוסה מלאה, מי שיכול - שיירד"

ברקע האסון שבו נרמסו למוות 45 בני אדם לפני שנתיים, הילולת הרשב"י השנתית מתקיימת תחת המתווה החדש של השר פרוש. במשטרה מעריכים כי כ-50 אלף חוגגים הגיעו למקום. מוקדם יותר: תנועת האוטובוסים מכל רחבי הארץ נעצרה - וחודשה

זמן צפייה: 02:14

הילולת רשב"י בהר מירון בערב ל"ג בעומר החלה היום (שני), כשמשעות הצהריים החלו להגיע המתפללים והחוגגים אל האזור. ברקע האסון שהתרחש לפני כשנתיים, במהלכו נרמסו למוות 45 בני אדם, השנה מתקיימת ההילולה בהתאם למתווה חדש שהוצג על-ידי שר ירושלים מאיר פרוש ופרויקטור מירון. בינתיים, במשטרה העריכו כי המקום בתפוסה מלאה וקראו למי שיכול - "לרדת מההר". זמן קצר לאחר מכן הורתה המשטרה לעצור את יציאת האוטובוסים מרחבי הארץ לעבר מירון - ובמשרד התחבורה תקפו את ההחלטה. בתום דין ודברים בין הצדדים, הותרה יציאת האוטובוסים. עד כה הגיעו 639 אוטובוסים למקום וכ-50 אלף חוגגים שוהים במירון.

מדי שנה בהילולה יש חשש מסוים, מהצפיפות, מהלהבות ומהחזרה הביתה אחרי לילה ללא שינה, וכעת יש ניסיון עצום לתקן את הכשלים שגרמו לאסון לפני כשנתיים. נראה כי השנה יש יותר סדר ויש ניסיון לעבור את האירוע בשלום - אך לשמור על השמחה של ל"ג בעומר.

ההילולה בהר מירון
ההילולה בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

כ-8,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול נפרסו במתחם היישוב וההילולא במירון, ודרכי הגישה אליהם. כמו כן משטרת ישראל מפעילה מסוק, אמצעי תצפית, רחפנים, טרקטורונים, רכבי שטח ואופנועים במטרה להבטיח את שלום הציבור ולשמור על הסדר הציבורי.

בכל תחומי ההר, הציון וההילולה, יפעלו אלפי סדרנים מקרב הציבור החרדי. על הציבור לגלות אחריות, להישמע להוראות הסדרנים ולפעול בהתאם להנחיות ולשינויים בהסדרי התנועה לרגל האירוע.

ההילולה בהר מירון
ההילולה בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

בתוך כך, שאפי חמוד, מאבטח תושב ביר אל-מכסור שעובד בחברה שמעניקה שירותי אבטחה להילולה במירון, הותקף אמש עם חברו על-ידי כמה יהודים - ששניים מהם נעצרו. הוא סיפר לחדשות 13 כי הוא וחברו שוחחו בערבית ביניהם כשלפתע הותקפו. "בערך שבעה צעירים הכו אותנו. יש לי שבר ביד ועברתי ניתוח". לדבריו, המאבטח הנוסף נפצע בראשו. "אני בסדר עכשיו, אבל כואב לי. זה גם יום ההולדת שלי".

מהמשטרה נמסר כי "עם קבלת התלונה נפתחה חקירה אינטנסיבית ונאספו ראיות לזיהוי ואיתור החשודים, ותוך זמן קצר ונעצרו שני חשודים שאותרו בחורשה מעל לצומת מירון. מחומר החקירה עלה כי השניים הגיעו למקום יחד עם חברים נוספים כאשר הם ככל הנראה בגילופין, גידפו את המאבטחים, גרמו נזק לעמדות האבטחה ולאחר מכן החלו לתקוף אותם באגרופים, בעיטות וחבטות באמצעות מוט ברזל. ושני מאבטחים פונו לבית חולים כאמור במצב קל ובינוני, החשודים, בני 17.5 ממודיעין עילית ובן 19 מבית שאן - נעצרו והועברו לחקירה בתחנת משטרת צפת. בשלב זה החקירה נמצאת בראשיתה וצפויים מעצרים נוספים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305081627' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_z287m48o' duration='']

עוד נמסר ההגעה למירון בתחבורה ציבורית בלבד באמצעות כרטיסי נסיעה שנקנו מראש. בהתאם למתווה מירון, כמות החוגגים תושלש ואף מעבר לכך. על פי המתווה, בכל רגע נתון ישהו בהר ובמתחם ההילולה כ-50,000 איש. במתחם הציון תתקיים הדלקה אחת בלבד, כאשר שאר ההדלקות ייערכו במתחם ההילולא שנחנך השנה ובמתחם בני עקיבא.

על פי הנחיות הבטיחות והסדר הציבורי, לא תתאפשר הגעה לאתר באמצעות רכבים פרטיים והם יורשו להגיע בהרשמה מראש, עד לחניון אליפלט. הנסיעה למירון מתבצעת באמצעות שאטל קו 555 היוצא מהחניון למירון. במטרה להבטיח את שלום הציבור ולשמור על הסדר הציבורי, יפעלו בכל תחומי ההר, הציון וההילולא, אלפי סדרנים מקרב הציבור החרדי. על הציבור לגלות אחריות ולהישמע להוראות הסדרנים.

על-מנת להבטיח את קיומו של האירוע במתכונתו החדשה, משטרת ישראל תפעיל מסוק, אמצעי תצפית, רחפנים, טרקטורונים, רכבי שטח ואופנועים. כ-8,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול יעבדו מסביב לשעון על מנת לאבטח את מתחם היישוב וההילולה במירון, ודרכי הגישה אליהם.

בעמדות ייעודיות יחולקו צמידים שעליהם רשום מספרי טלפון של ההורים או המבוגר האחראי כך שבמקרה שילד/מבוגר הולך לאיבוד ניתן לאתר את האחראי עליו בקלות באמצעות הצמיד. מומלץ לעבור בעמדה ולהצטייד בצמיד. בנוסף בכל מקרה שבו ילד  או מבוגר הולך, לאיבוד ניתן להתקשר מכל טלפון למספר 1220 או להגיע לעמדה, מתנדבי זק"א ומשטרת ישראל יפעלו לאיתור הנעדר.

ההילולה בהר מירון
ההילולה בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הסדרי התחבורה: על פי המתווה שסוכם, הבאים באוטובוסים של התחבורה הציבורית מכל רחבי הארץ יסעו ישירות למירון ובהגיעם למירון ירדו בטרמינל מספר 3 שבכניסה ליישוב מירון ובסמוך למתחם ההילולא המורחב. הבאים בהסעות המאורגנות ירדו בחניון כחל, והבאים ברכבים פרטיים ירדו בחניון אליפלט, משם ימשיכו בשאטלים מרווחים לטרמינל מספר 4 הסמוך גם לכניסת הישוב למירון.

בדרך חזור יחכו שאטלים בחניונים שממול ההר עבור המתפללים והחוגגים, אותם הם יורידו בחניוני היציאה לרחבי הארץ. טרמינל מספר 1 עבור הנוסעים בתחבורה ציבורית, טרמינל 1א לחניון אליפלט עבור הנוסעים ברכבים פרטיים, טרמינל מספר 2 עבור הנוסעים לצפת, חצור ומרום גליל, טרמינל מספר 5 עבור הנוסעים בהסעה פרטית לחניון כחל. כמו כן, אושר הסדר הנסיעה ברכבת ישראל, והמעוניינים לחזור בלבד ברכבת יוכלו לקחת קו 777 מטרמינל 1 לתחנת כרמיאל, ולעלות לרכבת עם כרטיס הנסיעה.

ההילולה בהר מירון
ההילולה בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הכניסה והיציאה לישוב מירון תתבצע מהשער הצפוני הצהוב. שער בזק, ממנו מתבצעת הכניסה כעת, ייסגר לכניסה ויציאה. הכניסה למושב מירון תתאפשר לבעלי אישורים החתומים על ידי ממ"ר כנרת בלבד, ואישורי מדבקות של ישיבת בני עקיבא. תוקף האישורים יפוג ביום שני בשעה 07:00 בבוקר, למעט אישורים חריגים. בנוסף, כניסה ועליית רכבים פרטיים ואוטובוסים להר מירון, לא תתאפשר. החנייה תתאפשר בחניון המעגל והורדת נוסעים תתאפשר בנוסף בטרמינל הורדת נוסעים סמוך לשער בזק. יודגש כי לא תתאפשר חנייה על ציר 89 וציר 866. רכב החונה בצידי הכביש ייגרר על חשבון בעלי הרכב, אל חניון ספסופה.

לתשומת לב אורחי הצימרים ודירות האירוח: הכניסה ליישוב תתאפשר על פי רשימות מוקדמות שיועברו לחפ"ק. נוכח השינויים בהסדרי התנועה, נדרשת תשומת לב הנהגים לשלטי הכוונה ושילוט בצידי הדרך וכן האזנה לכלי התקשורת. המשטרה תספק מידע שוטף וחיוני לציבור, קודם לאירוע ובסיומו דרך מוקד 110 (מוקד המידע הארצי של המשטרה, לא מוקד 100 המשמש למיקרי חירום) ובאמצעי התקשורת.