יו"ר ההסתדרות הודיע לצד קרובי חטופים: מחר - שביתה במשק

בסיומה של פגישה עם משפחות חטופים, ארנון בר-דוד הודיע כי ארגונו יצטרף למחאות - וישבית ממחר את המשק. החל מ-08:00 - נתב"ג ייסגר; גני הילדים לא יפתחו, בתיה״ס יפעלו במתכונת חלקית. בר-דוד: "עסקה היא יותר חשובה מכל דבר אחר, אי אפשר יותר לעמוד מנגד"

זמן צפייה: 10:41

המאבק עולה מדרגה: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע הערב (ראשון) כי החל ממחר בשעה 06:00 בבוקר יושבת המשק באופן מלא, בדרישה שהממשלה תפעל באופן מיידי להשבת החטופים שנותרו בשבי חמאס. בעקבות זאת, החל מהשעה 08:00 בבוקר נתב"ג ייסגר ויופסקו ההמראות והנחיתות, הגנים לא ייפתחו ובתי הספר היסודיים יפעלו במתכונת חלקית. גם האוניברסיטאות ישבתו, אך מבחני הפסיכומטרי שנקבעו למחר ייערכו בכל זאת.

ההכרזה הדרמטית מגיעה לאחר שבר-דוד ערך פגישה עם משפחות החטופים, שהכריזו הבוקר על החרפת מאבקם בעקבות הירצחם של ששת החטופים שגופותיהם חולצו ממנהרה באזור רפיח.

בהצהרה דרמטית, יו"ר ההסתדרות הכריז כי "אי אפשר לעמוד יותר מנגד. זה שיהודים נרצחים במנהרות בעזה הוא בלתי מתקבל על הדעת וזה צריך להפסיק. צריך להגיע לעסקה, זה יותר חשוב מכל דבר אחר". בהמשך אמר בביקורת על הממשלה: "העסקה איננה מתקדמת משיקולים פוליטיים, זה בלתי אפשרי", והוסיף: "החלטתי שצריך להפסיק את ההפקרה של החטופים, העקורים, הכלכלה שמתרסקת, להספיק את השיסוי".

"אנחנו כבר לא עם אחד, צריך להפסיק עם זה. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לשגרה, אנחנו מקבלים שקים של גופות במקום עסקה", המשיך בר-דוד, שהודיע: "החלטתי שהחל ממחר בשש בבוקר המשק הישראלי כולו ישבות שביתה מוחלטת".

לסיום קרא לציבור להשתתף בהפגנות והפציר בכל הארגונים הכלכליים להצטרף לשביתה. "חייבים לזעוק את זעקת הארץ האהובה שלנו,  זעקת החטופים, ההורגים", הוסיף היו"ר, שצפוי לנאום הערב במחאת משפחות החטופים בשער בגין בקריה שבתל אביב.

קרובי חטופים בצעדה בתל אביב
קרובי חטופים בצעדה בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לאחר ההצהרה הדרמטית, מהסתדרות המורים נמסר: "לאור השביתה המתוכננת מחר, שתכלול סייעות, גני הילדים יהיו סגורים ולא יוכלו לקבל תלמידים. בתי הספר יפעלו במתכונת חלקית עד השעה 11:45 בלבד".

מוועד ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה) נמסר: "אוניברסיטאות המחקר של ישראל יצטרפו להשבתת המשק בקריאה לקידום עסקה לשחרור החטופים. ראשי האוניברסיטאות שבים וחוזרים על קריאתם לממשלת ישראל להציב את שחרור החטופים כמשימה הלאומית העליונה. מתוך רצון שלא לפגוע בסטודנטים ששרתו ומשרתים במילואים, ייעשה מאמץ לקיים את הבחינות שנקבעו למחר כסדרן. כל אחת מהאוניברסיטאות, תודיע באופן מסודר על ההתארגנות בהתאם לסטודנטים שלה. נבקש לציין כי הבחינה הפסיכומטרית שנקבעה למחר - תתקיים כסדרה ככל שיתאפשר. הודעה מפורטת בנושא תתפרסם מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו)".

כיתה ריקה בבית ספר בתל אביב. ארכיון
כיתה ריקה בבית ספר בתל אביב. ארכיון | צילום: פלאש 90

פורום העסקים של ישראל, המורכב מ-200 מראשי המשק, ומעסיק את מרבית העובדים הלא מאוגדים בישראל, הצטרף למחאת מטה החטופים, והודיע הערב כי הם מצטרפים להשבתה במשק: "בשם פורום העסקים, מטה ההייטק; פורום החירום הלאומי; ראשי האקדמיה; לשכת עו"ד ומשרדי עו"ד והרו"ח הגדולים; בתי תרבות; ראשי ערים; התנועה הקיבוצית ורבים אחרים, אנו מצהירים על השבתת כל העסקים והארגונים שלנו. בשעה קשה זו עלינו להעלות שלב במחאה ולתת תמיכה מלאה למשפחות החטופים. אנו מצטרפים ליו"ר ההסתדרות וקוראים לעסקת חטופים, זה הזמן לבחור בחיים".

"הדבר הכי ברור הוא שהחמאס אשם. רוצחים ארורים, אנו נבוא איתם חשבון דמים! ועכשיו הדבר המיידי הוא קידום עסקת החטופים על-פי המתווה הראשוני של ראש הממשלה ושל נשיא ארה"ב. הביטחון מבחינתנו מעל הכל! צה"ל יידע לחזור מיידית לכל מקום אשר ידרש על-ידי הדרג המדיני. אמרו את זה כל ראשי מערכת הביטחון. העסקה היא לא על חשבון הביטחון! הפורום שלנו פועל בנושא כבר מספר חודשים. היינו בקרית שמונה. היינו בניר עוז וקראנו לממשלה לפעול לעסקה – אך דבר לא קרה!", הוסיפו.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע כי העירייה תצטרף גם היא לשביתה מחר. "עדן, כרמל, הרש, אורי, אלמוג ואלכס היו צריכים להיות עכשיו בבית. בחיים", כתב חולדאי בחשבון הטוויטר שלו, "ממשלת ישראל הפקירה אותם, אבל מדינת ישראל היא אנחנו. לאות הזדהות עם החטופים ומשפחותיהם, עיריית תל אביב-יפו מצטרפת לשביתה. מחר, החל משעות הבוקר ועד לצהריים לא תהיה קבלת קהל ונאפשר לכל העובדות והעובדים לצאת ולתמוך במאבק המשפחות. צאו לרחובות".