בעקבות מאמציו לזיהוי חללים: פרס ישראל למנהל המכון לרפואה משפטית

פרסום ראשון: ברקע סערת חלוקת פרסי ישראל, ועדת הפרס בקטגוריית הגבורה האזרחית החליטה על זכייתו של ד"ר חן קוגל, בעקבות עבודתו במכון לרפואה משפטית - שעסק בזיהוי חללים ונרצחים מאז 7 באוקטובר. המלצת הוועדה תובא לאישורו של שר החינוך קיש

זמן צפייה: 01:58

פרסום ראשון: וועדת פרס ישראל בקטגוריית התקומה והגבורה האזרחית, שסיימה היום (שלישי) את עבודה, המליצה להעניק את הפרס היוקרתי למנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל - בעקבות מאמציו לזיהוי גופות החללים והנרצחים באסון 7 באוקטובר ולאחר מכן. המלצת הוועדה טרם אושרה על ידי שר החינוך יואב קיש.

קוגל בן ה-61 עובד במכון הלאומי לרפואה משפטית החל משנת 1991, ובשנת 2005 פרש מהמכון והקים מכון פרטי, ראשון מסוגו בישראל, לשירותי רפואה משפטית, זאת לאחר שהתלונן על אי סדרים בניהולו של פרופ' יהודה היס, תלונה שנבדקה על ידי מבקר המדינה ונמצאה מוצדקת. בשנת 2013 מונה קוגל למנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית.

לצד עבודתו כפתולוג, ד"ר קוגל מלמד בפקולטות למשפטים ולרפואה של אוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בר-אילן ובמכללה למנהל בראשון לציון. כמו כן, הוא חבר הוועד המנהל של עמותת עוגן, המסייעת לעובדים חושפי שחיתות החוששים לפגיעה בהם.

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ההחלטה על זכייתו של ד"ר קוגל מצטרפת להודעת קיש הבוקר על כך שפרס ישראל יוענק השנה גם למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר - "צוות אלחנן" - שהצילו יותר מ-100 תושבים בבארי. השר קיש אמר: "היה לי הכבוד לשוחח הבוקר עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית. אנו אומה של גיבורים, הזוכים הם חלק משורה ארוכה של גיבורים שחירפו את נפשם למען העם והמולדת ואל לנו לשכוח זאת".

"צוות אלחנן"
"צוות אלחנן"

לאחר הגשת העתירה נגד ההחלטה של השר קיש כי פרס ישראל המסורתי לא יחולק השנה, בג"ץ הוציא ביום חמישי צו על תנאי, שמשמעותו היא כי על המדינה ועל קיש לנמק את ההחלטה, ולהוכיח שלא היו שיקולים זרים. בתחילת החודש פורסם בחדשות 13 כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבדיקת הנסיבות לביטול הענקת הפרס השנה - לאחר שכבר ביררו את הנושא באופן ראשוני עם משרד החינוך. בהמשך ייבחנו טענותיו של היזם איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים לביטול הענקת הפרסים בעקבות זכייתו - וכן ייבדק אם היו זוכים נוספים שהביאו להחלטה.

"לנוכח סד הזמנים הדוחק ועמדת המדינה לפיה על מנת שניתן יהיה להיעתר לסעד המבוקש בעתירות ולחלק את פרסי ישראל לשנה זו - מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומבלי שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים – החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות", נכתב, "המשיבים יגישו תצהירי תשובה עד 21 במרץ ב-14:00. עיקרי טיעון מטעם העותרים יוגשו עד 26 במרץ ב-14:00".