מסחטת פירות, דוד שמש ושעון דופק: ההמצאות הישראליות שלא הכרתם

לצד הטפטפות ואפליקציית waze המוכרות, ישנן טכנולוגיות שמעטים יודעים כי מאחוריהן עומדת יוזמה כחול לבן: מהחברה ששמה את התשתית לשיחות קוליות באינטרנט, דרך המצלמה שנכנסת לגוף ועד סביח

זמן צפייה: 02:10

במשך 71 שנים המוח הישראלי היה אחראי לטכנולוגיות והמצאות רבות ששינו את פני העולם כולו. מאפליקציית הניווט "waze" שהפכה לחברתו הטובה ביותר של הנהג, דרך ה"טפטפות" ששינו את עולם החקלאות ללא היכר ועד ה-Disc on key (החסן נייד) שהקל בצורה משמעותית על העברת מידע בעידן הטכנולוגי.

לצד הפיתוחים שכל ישראלי מכיר ישנם גם כאלה שכולנו משתמשים בהם מבלי לדעת שמאחוריהם עומדת יוזמה תוצרת כחול לבן. הנה שבעה נבחרים:

שידורים חיים מכל העולם

עד לפני כעשור, כשחברת חדשות רצתה לשדר מכמה מוקדים היא הייתה צריכה לשלוח לשם ניידות שידור. עם זאת, פיתוח ישראלי של חברת LiveU אפשר להעביר שידור חי מהארץ ומהעולם דרך המצלמה באופן ישיר, זאת באמצעות שימוש ברשתות סלולריות ובלוויינים.

חברת LiveU הישראלית אפשרה את השידור החי מרחבי העולם - ללא ניידות שידור
חברת LiveU הישראלית אפשרה את השידור החי מרחבי העולם - ללא ניידות שידור

הגלגול הראשון של סקייפ

לא רק התקשורת החדשותית השתנתה ללא היכר אלא גם התקשורת בין אנשים פרטיים מארצות שונות, כשחברת "ווקלטק" פיתחה בשנת 1995 תוכנה המאפשרת לנהל שיחה טלפונית דרך רשת האינטרנט. החברה הוקמה בסוף שנות ה-90 ע"י אלון כהן וליאור הרמתי, אליהם הצטרף בהמשך אילון גנור. כל מי שטס לחו"ל ומשתמש בסקייפ או בתוכנות דומות צריך להודות למפתחים הישראלים ששמו את התשתית הראשונית.

שיחות קוליות המתקיימות דרך האינטרנט
שיחות קוליות המתקיימות דרך האינטרנט | צילום: getty image

מצלמה זעירה בתוך הגוף

גם בתחום הרפואי המוח הישראלי נתן את אותותיו. אחד הפיתוחים המרכזיים הוא "פילקאם", מצלמה המותקנת בתוך גלולה ומשמשת לצילומי איברים פנימיים. Given Imaging, החברה שפיתחה את הטכנולוגיה, הוקמה ע"י גבריאל מירון ו-RDC. החברה רכשה בעלות על פטנט של רפא"ל והפכה את הבדיקות הפולשניות למערכת העיכול לסבילות הרבה יותר עבור המטופלים.

פילקאם, המצלמה הזעירה שנכנסת לתוך הגוף ומקלה על הבדיקות הפולשניות
פילקאם, המצלמה הזעירה שנכנסת לתוך הגוף ומקלה על הבדיקות הפולשניות

מודד דופק בשעונים חכמים

לצד גילוי הסכנות הרפואיות, גם טרנד הבריאות צבר תאוצה בישראל, ואיתו הריצות בפארקים והאימונים בחדרי הכושר. אחד מפריטי החובה החשובים ביותר למתאמנים הוא מודד הדופק בשעונים החכמים, שמאפשר לעקוב אחר השינויים הפיזיולוגים שחלים בגוף בעת הפעילות הספורטיבית. מי שאחראי על הפיתוח הזה, שראה אור בשנת 2012, הוא פרופ' זאב זלבסקי, מהנדס חשמל וחוקר בתחומי האופטיקה והפיזיקה מאוניברסיטת בר אילן.

השעון של אפל - מכיל מודד דופק
השעון של אפל - מכיל מודד דופק | צילום: אפל

דוד שמש

לאחר אימון אינטנסיבי ומיוזע, כל אחד חולם על המקלחת שתחכה לו בבית. רגע לפני שפותחים את ברז המים צריך להודות לד"ר צבי תור, מחלוצי החוקרים בתחום ניצול האנרגיה הסולארית בישראל, שבשנת 1961 המציא את דוד השמש - המתקן הביתי שממיר את קרני השמש לאנרגיה תרמית וחוסך לנו זמן רב בהמתנה למים חמים.

דוד שמש - ההמצאה הישראלית שמבטיחה שאין דבר כזה מקלחת קרה
דוד שמש - ההמצאה הישראלית שמבטיחה שאין דבר כזה מקלחת קרה

מסחטת ההדרים

ולסיום, כמובן אוכל. ארוחת הבוקר הישראלית היא שם דבר בקרב חובבי הקולינריה. לצד החביתה, המטבלים והסלט הקצוץ, אי אפשר שלא לציין את מיץ הפירות הטבעי. מעטים יודעים אבל מסחטת ההדרים הידנית ראשונה ("מסחטת זקסנברג") הומצאה בישראל בשנת 1928 ע"י יצחק זקסנברג, תעשיין וממציא ישראלי ממוצא פולני.

מסחטת הדרים - אף ארוחת בוקר ישראלית לא שלמה בלעדיה
מסחטת הדרים - אף ארוחת בוקר ישראלית לא שלמה בלעדיה | צילום: פוטוליה

סביח

מארוחת הבוקר נקפוץ לאוכל הרחוב: הפיצה הגיעה מאיטליה, מקורה של השווארמה בטורקיה וביוון ואפילו הפלאפל, שנחשב למאכל הלאומי, אינו נולד כאן. עם זאת, הסביח הוא המצאה ישראלית. המאכל שנותן כבוד לחצילים, ומגיע בתוספות סלט, ביצים קשות ושאר ירקות, כבש את החך בארץ הקודש. זאת למרות שהוא מבוסס בכלל על ארוחת הבוקר של העולים מעיראק. האדם הראשון שמכר סביח, וככל הנראה מהווה את ההשראה לשם, הוא צבי (סביח) חלבי, שפתח בשנת 1961 דוכן קטן ברחוב עוזיאל ברמת גן.

סביח, מקורו ביהדות עיראק, אך נמכר לראשונה בישראל
סביח, מקורו ביהדות עיראק, אך נמכר לראשונה בישראל | צילום: אנטולי מיכאלו