ממפקד הימ"מ בתחפושת ועד שורד הפיגוע שריגש: סיכום טקס המשואות

בטקס, שנערך במעמד יו"ר הכנסת מיקי לוי, הודלקו 12 המשואות על ידי אזרחים ואזרחיות שנבחרו כמייצגים קהילה, שוויון הזדמנויות, וקירוב לבבות, ביניהם הוריה של שירה בנקי, מייסדת הלובי למלחמה באלימות מינית והזמרת ריטה. "זו התשובה למי שרצה לקחת מאיתנו הכול"

זמן צפייה: 30:28

לאחר יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופועלות האיבה, ובתפר שבין העצב לבין חגיגות השמחה של יום העצמאות ה-74, התקיים הערב (רביעי) טקס הדלקת המשואות החגיגי בהר הרצל במעמד יו"ר הכנסת מיקי לוי ומכובדים נוספים.

בטקס החגיגי הודלקו 12 המשואות בידי אזרחים ואזרחיות שנבחרו על ידי ועדת השרים לסמלים וטקסים, בראשות שר התרבות והספורט חילי טרופר. בין מדליקי המשואות ייכללו מי שתרמו לחברה ומייצגים את הקהילה, הנתינה, שוויון הזדמנויות וקירוב לבבות. הטקס נערך ללא זיקוקים ובפירוטכניקה שקטה, על מנת לכבד את נפגעי הלם הקרב ופוסט טראומה, והוא הונחה על ידי הילה קורח ואלמז מנגיסטו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0405222039' autoplay='0' credit='' desc='נאום יו"ר הכנסת מיקי לוי' poster='' kid='1_j010rzp6' duration='512']

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא נאום ראשון ואמר: "מימשנו כאן את תקוות הדורות, עם נאסף לתקומה אומה מחדשת ריבונותה. בנינו כאן יחד בית לאומי, במדינת ישראל. וגם שילמנו כאן יחד מחיר כבד מנשוא, על הבית שלנו".

"במיוחד אתם, משפחת השכול היקרה", אמר לוי, "המשפחה שהפכה להיות גם שלי, כשאחי, פיני, זכרו לברכה נפל חלל. ודווקא בשתי היממות הללו, שהמעבר ביניהן קשה וישראלי כל כך, אנחנו מצליחים לרגע, באמת להיות אחד. אנחנו מצליחים לרגע, שלא יפרידו בינינו שום מחלוקות".

"ואם הצלחנו אתמול ונצליח מחר, אני מאמין שנוכל להצליח בכל יום – לבחור לראות את הטוב האחד בשני; לבחור להאיר פנים; לבחור במשותף על פני המפריד; לחיות ביחד, בבית של כולנו".

Gxbjny
הרמטכ''ל כוכבי והמפכ''ל שבתאי בטקס הדלקת המשואות

משיאי המשואות

בזה אחר זאת עלו הערב 12 משיאי המשואות. ראשון עלה קלמן סמואלס, אב ליוסי, ילד עם מוגבלות, מקים עמותת "שלוה". סמואלס השיא את המשואה לכבוד "אנשי המקצוע המסורים, בנות ובני השרות הלאומי ואלפי המתנדבים, שרואים את האדם ולֹא את המגבלות".

Izsyaj
קלמן סמואלס משיא את המשואה הראשונה

אחריו עלתה יעל שרר, פעילה חברתית מובילה שייסדה את הלובי למלחמה באלימות מינית, ועומדת בראשו. שרר גדלה בצד אב שפגע בה מינית, ובחרה לחשוף את סיפורה באמצעות סרט תיעודי מטלטל. שרר אמרה בדמעות: "היו שביקשו לגזול את כבודנו. היום - אנחנו מקבלות ומקבלים אותו בחזרה. אין לנו במה להתבייש. לא אנחנו נסתיר את פנינו".

יעל שרר משיאה את המשואה בדמעות
יעל שרר משיאה את המשואה בדמעות

משיא המשואה השלישי הוא האלוף יורם (יה יה) יאיר, ששירת 35 שנים ושכל את בתו, סרן שלומית יאיר. יאיר עומד בראש תנועת "אחריי!" ובראש "יחד למען החייל" ו"בית אור אביבה", ופעיל במפעלים חברתיים וחינוכיים נוספים.

האלוף במיל' יורם ''ייה'' יאיר משיא את המשואה
האלוף במיל' יורם ''ייה'' יאיר משיא את המשואה

את המשואה הרביעית השיאו מיקה ואורי בנקי, הוריה של שירה בנקי, שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2015, על ידי מתנגד למצעד, כשהיא בת 15 בלבד. הוריה בנו מפעל חיים מעורר השתאות, המפגיש בין גברים ונשים מכל קבוצות החברה הישראלית ומקדם הכרות וכבוד הדדי. את המשואה הם השיאו "לכבוד אלו הבוחרים ללמד את הטוב במקום לגנות את הרע, לכבוד אלו המאמינים שאי-הסכמה איננה שנאה ולכבודה של הדמוקרטיה הישראלית".

Whatsapp Image 2022 05 04 At 2
מיקה ואורי בנקי, הוריה של שירה בנקי

אחריהם עלה עידן קליימן, לוחם גבעתי שנפצע בקרב. הוא עבר תהליך שיקום ולפני שלוש שנים נבחר להוביל את ארגון נכי צה"ל. עידן מוביל את רפורמת "נפש אחת", לשינוי היחס לנכי צה"ל. הוא הקדיש את המשואה לפצועי ופצועות צה"ל, ואמר: "לכבוד אלו שלוחמים בכל יום את הקרב שאחרי הקרב, ובוחרים כל בוקר מחדש לקום ולנצח. לכבוד המאמץ המשותף, שאין צודק ממנו, להעניק לנכות ונכי צה"ל את כל מה שנדרש לשיקומם".

עידן
עידן קליימן, יו''ר ארגון נכי צה''ל, משיא את המשואה

את משואת התפוצות השיאה אליזבטה שרסטוק, יושבת ראש הקהילה היהודית, ומנהלת מרכז "חסד" במחוז סומי שבאוקראינה. עם פרוץ המלחמה הוטל מצור על סומי והעיר ספגה הפגזות ישירות. שרסטוק הכשירה מתנדבים, תיאמה הכנסת מזון ותרופות לעיר הנצורה והובילה בעצמה מבצע חילוץ מורכב של 150 ילדים, נשים וקשישים. היא השיאה את המשואה "לכבוד החסד, שהוא החובה, הזכות והתכשיט היפה ביותר של העם היהודי".

Mwmsjv
אליזבטה שרסטוק משיאה את המשואה

את המשואה השביעית הדליק הכדורסלן הפראלימפי עשהאל שבו, שהיה בן 9 כשמחבל פרץ לבית הוריו באיתמר ורצח לנגד עיניו את אימו ואת אחיו. עשהאל העמיד פני מת - וניצל. עשהאל השיא משואה לכבוד הספורטאים והספורטאיות הפראלימפיים, "שעולים מתוך הקושי, נלחמים ומנצחים - על המגרש ובחיים, ולכבודנו, נפגעי הטרור. זו התשובה שלנו למי שרצו לקחת מאיתנו הכל. לכבודך, אמא. לכבודכם, נריה, צביקה ואבישי. לעולם תצעדו לצדי".

עשהאל שבו משיא את המשואה
עשהאל שבו משיא את המשואה

אחריו עלה מפקד הימ"מ, תנ"צ ח', שאת זהותו לא ניתן לחשוף. הוא השיא משואה על מנת להוקיר את פועלם של הלוחמים והמפקדים האלמונים ביחידות המיוחדות. תנ"צ ח' השיא את המשואה "לכבוד אחיי ואחיותיי, הלוחמים והלוחמות, בגלוי ובסתר, שמסכנים את חייהם בכל יום ובכל לילה למען בטחון ישראל".

Qnjnmy
תנ''צ ח' מפקד הימ''מ

משואה נוספת הדליקו אנג'ל אלון וד"ר שמחה גתהון. אלון ובעלה הם משפחת אומנת-חירום לילדים וגתהון היא ממייסדי עמותת "עלם" לנוער בסיכון. הם השיאו משואה "לכבוד צוותי החינוך והרווחה העומדים בחזית העשייה החברתית".

אנג'ל אלון וד''ר שמחה גתהון
אנג'ל אלון וד''ר שמחה גתהון, משיאות את המשואה

סא"ל במיל' מוניר מאדי הוא פעיל חברתי בולט בעדה הדרוזית והוא השיא את המשואה העשירית. הוא יסד את תוכנית "עתידים" לשילוב צעירים דרוזים באקדמיה ונמנה על מייסדי המכינה "כרם-אל" בדלית אל כרמל. מאדי השיא משואה לכבוד חניכי המכינה, עולם המכינות הקדם צבאיות ולכבוד "אחיי ואחיותיי, בני העדה הדרוזית המשרתים בגאווה רבה בצה"ל ובזרועות הביטחון".

סא''ל במיל' מוניר מאדי משיא את המשואה
סא''ל במיל' מוניר מאדי משיא את המשואה

משואת צה"ל הוקדשה השנה לחיל החינוך והנוער ונציגתו היא סגן הדר כהן, מפקדת פלוגת עולות חדשות בבסיס מחו"ה אלון. "לכבוד המפקדים והמפקדות, לכבוד הסולידריות הישראלית ולכבודכם, בוגרי ובוגרות הכשרות חיל החינוך והנוער, שמשרתים היום בכל זרועות צה"ל".

סגן הדר כהן משיאה את המשואה
סגן הדר כהן משיאה את המשואה

את המשואה האחרונה השיאה הזמרת ריטה יהאן-פורוז, ילידת איראן ומי שמוכרת בכל בית בישראל בזכות שיריה ויצירותיה. ריטה השיאה משואה לכבוד המוזיקה, "שהיא השורשים והפרחים שלי, שמנחמת, ומחבקת, ומגשרת בין אנשים ועמים. לכבוד הרגע המופלא הזה, שבו אנשים שונים וזרים שרים ביחד, והגבולות נמסים. לכבוד כל האנשים הנפלאים במדינה שלנו, שמקדישים את החיים שלהם לנתינה, לחמלה, לתקווה ולכבוד האהבה".

הזמרת ריטה משיאה את המשואה
הזמרת ריטה משיאה את המשואה

לקראת הטקס פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט ברכה ואמר: "אזרחי ישראל היקרים, יום העצמאות הוא יום של גאווה גדולה לכולנו. גאווה לאומית במה שעברנו ביחד, ובמה שהשגנו כאן יחד. אסור לנו לאפשר לשנאה ללכוד אותנו, להשתלט עלינו. אנחנו צריכים לראות אחד את השני בעין טובה, להאמין שגם האחר רוצה בטובת המדינה, גם אם דעתו שונה באופן מוחלט. אנחנו צריכים כולנו תמיד להניח את טובת המדינה מעל המגזר שלנו, מעל האינטרס אישי".

"74 שנותיה של המדינה לימדו אותנו שכאשר עם ישראל מאוחד - אף אחד לא יכול לנו. בביטחון - למרות שהאויבים שלנו לא נחים לרגע מהניסיון לפגוע בנו, מדינת ישראל חזקה מתמיד. כמי שנושא באחריות העליונה על ביטחון ישראל, אני יכול לומר לכם בבירור: ישראל תתגבר על כל איום מבחוץ, קרוב ורחוק".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2205041845' autoplay='0' credit='איתי בית און/ לע"מ, סאונד: ניר שרף / לע"מ' desc='דברי בנט ליום העצמאות' poster='' kid='1_1k429jdj' duration='165']

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג צילם ברכה מיוחדת לרגל נעילת יום הזיכרון והמעבר לחגיגות יום העצמאות ה-74. הנשיא אמר כי "מאווי שנות אלפיים, חלומות, תקוות, ושאיפות התנקזו אל רגע אחד שבו הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. אנשי מעש ואנשי רוח התאחדו כולם להכריז ביחד, מתוך ערבות הדדית, על הקמתה של מדינתנו".

הרצוג הוסיף כי אזרחי ישראל, "בני כל המגזרים ונציגי כל האמונות, מימין ומשמאל, מהעיר ומהכפר, חילונים דתיים ומסורתיים, אתם עדות חיה ללפיד העובר מדור לדור. לפיד העומד בראש ובראשונה בסימן הערבות וההתנדבות. כולנו מכירים ישראלים וישראליות שכל אחד ואחד מהם עשה ועושה מעל ומעבר כדי להפיץ את האור ואת התקווה ואת הערבות ההדדית במדינת ישראל. אלו האנשים שקודם כל דורשים מעצמם ורק אחר כך פונים אל אחרים".

"זכותנו לחיות ולשגשג כאן בארץ הזאת נעוצה בכך שנפיל את החומות שגבהו בתוכה וששוב נראה אחד בשני קודם כל שותפים לבניין. במחויבות הדדית בערבות חברתית בלב פתוח. ככל שנדע לכבד את ה'אחר' וככל שנדע להדגיש את היחד, צדקת דרכנו ואמונתנו, כלפי פנים, וכלפי חוץ, תצא לאור באופן הברור ביותר".