משלומי שבת ועד שירה איסקוב: משיאי המשואות ביום העצמאות ה-73

לאחר שנת הפסקה בשל הקורונה, הטקס המרכזי בהר הרצל יחזור למתכונתו הרגילה, כשבמרכזו כמובן משיאי המשואות: מהאב שאיבד את בתו בפיגוע ועד השכנה שהצילה את שירה איסקוב מרצח • הרשימה המלאה

טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואות | צילום: מרכז ההסברה

אחרי שבשנה שעברה טקס הדלקת המשואות הוקלט מראש ונערך ללא קהל בשל הגבלות הקורונה, הערב (רביעי) האירוע המרכזי של יום העצמאות חוזר להר הרצל - ובגדול. השנה, ישובו לירושלים הדגלנים, ההופעות, הזיקוקים - וכמובן טקס המשואות.

הפעם, הטקס, שיהיה בסימן "האחווה הישראלית", יצדיע לאזרחים ולאזרחיות הפועלים לטיפוח החוסן החברתי בארץ ולהעמקת המשותף והמאחד. בין אלו שזכו לכבוד ניתן למצוא את שירה איסקוב ועדי גוזי שריגשו מדינה שלמה, הרב איתן שנרב מעורר ההשראה וכן את שלומי שבת, הזמר הוותיק והאהוב שהחלים השנה מקורונה.

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל | צילום: Gettyimages/ אימאג'בנק

שירה איסקוב ועדי גוזי: "דוגמה אישית של חירות הבחירה ושל החופש להיות כאישה וכאדם"

שירה איסקוב, האישה שניצלה מניסיון רצח על ידי בעלה והפכה לסמל במאבק באלימות נגד נשים, ועדי גוזי - השכנה שהצילה אותה, ישיאו משואה משותפת. בנימוקי הוועדה נכתב כי "השתיים מבטאות דוגמה אישית של חירות הבחירה ושל 'החופש להיות' כאישה וכאדם".

איסקוב בת ה-33 הייתה קורבן למעשה אלימות אכזרי מצד בן זוגה לשעבר, שניסה לרצוח אותה בערב ראש השנה האחרון לעיני בנם התינוק. מי שהצילה אותה הייתה, כאמור, גוזי - בת 33 גם כן, שעשתה זאת "בתושייה רבה", לדברי הוועדה, "סיכנה את חייה והפגינה אומץ וערבות הדדית".

איסקוב עצמה נפצעה אנוש והחלימה לאחר הליך שיקום ארוך. בעוד היא נרפאת מפצעיה, החליטה להיחשף לציבור על מנת לעזור לנשים נוספות שחיות במעגל האלימות להעלות את נושא האלימות נגד נשים לסדר היום הציבורי. "שירה נלחמה והתעקשה על מיצוי הדין עם התוקף תוך חשיפת שמו".

שירה איסקוב ושכנתה עדי גוזי שהצילה את חייה
שירה איסקוב ושכנתה עדי גוזי שהצילה את חייה

שלומי שבת: "מרגש ומאחד את העם - גשר של אהבה בעם ישראל"

כבר שנים רבות שהזמר שלומי שבת בן ה-66 מצליח לגעת בלבבות הישראלים עם שיריו המרגשים. השנה, הוא אף הדאיג את כולנו כאשר חלה בנגיף הקורונה ואושפז בבית החולים לתקופה בשל החמרה במצבו. בתום שבועות ארוכים הוא החלים - ושוחרר לביתו.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "שלומי מצליח לרגש ולאחד את העם שלנו כבר למעלה משלושה עשורים. הרוח הטובה שלו והמוזיקה המרגשת שהוא יוצר מצליחות לחדור ללבבות של כולנו. שלומי הוא גשר של אהבה בעם שלנו, על כל חלקיו, והוא מסמל את האחווה הישראלית בדמותו וביצירות המוזיקליות שלו לאורך שנים ארוכות".

שלומי שבת
שלומי שבת | צילום: יח''צ

איתן שנרב: "פועל על פי האמונה כי 'עולם חסד יבנה' היא דרך חיים"

הרב איתן שנרב בן ה-48 הוא אביה של רנה שנרב שנרצחה בפיגוע במעיין "עין בובין", סמוך להתנחלות דולב שבבנימין, לפני כשנה וחצי. שנרב נמנה עם מייסדיה של עמותת גמילות החסדים "חסד בלוד", שבהמשך שמה שונה ל"קול רנה" לזכרה של בתו. בשני העשורים האחרונים, העמותה עסקה בסיוע לאנשים במצוקה ובחלוקת מזון לנזקקים.

"הרב שנרב, ששכל את בתו, פועל על פי האמונה כי 'עולם חסד יבנה' היא דרך חיים", הסבירה הוועדה שבחרה בו להדלקת המשואה. "שנרב, איתן ברוחו ובאהבת הזולת, העצים את פעילותה של העמותה לאחר רצח בתו מתוך רצון לתת כתף חמה לערכי המשפחה והלכידות בעם ובארץ".

הרב איתן שנרב
הרב איתן שנרב | צילום: חדשות 13

יעיש גיאת: "נציג דור המייסדים שעלה לארץ, בנה ונבנה בה"

יעיש גיאת, יליד תימן בן 102, הוא "מורי" ותלמיד חכם, בעל חנות תבלינים מאשקלון הרוקח תרופות טבעיות על-פי שיטת הרמב"ם וידע שצבר והועבר אליו מדור לדור. גיאת בקיא בצמחי מרפא ומדריך בהתנדבות אנשים רבים הפונים אליו לייעוץ ולברכה. בנוסף לכך, הוא סופר סת"ם הכותב ספרי תורה בהתנדבות ותורם אותם לבתי כנסת שונים ברחבי הארץ.

"יעיש מסמל את העלייה החלוצית, המשפיעה והמרעיפה כל טוב של יהדות תימן לישראל", נכתב בהסבר הוועדה. "תבליניו החומריים והאנושיים, החומרים מהם עשויה אהבת אמת, לצד היותו סופר סת"ם בהתנדבות מבטאים את האחווה הישראלית, על שלל סגולותיה. יעיש מסמל את משואת הנצח של הנתינה של דור המייסדים, שעלה לישראל, בנה ונבנה בה".

יעיש גיאת
יעיש גיאת | צילום: חדשות 13

ד"ר דרור דיקר: "מופת של אהבה בימי קורונה"

ד"ר דרור דיקר בן ה-58 הוא מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים "השרון" שבפתח תקווה, ומרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. כבר שנים רבות שדיקר עובד בבית החולים ומילא בו שורה ארוכה של תפקידים – ממסיע אלונקות ועד למנהל מחלקה. קודם למשבר הקורונה, התמחה ברפואה מונעת בקהילה ובפרט במחלות לב וכלי דם ובמניעת השמנה.

בזמן שהפך לראש מחלקת הקורונה בשרון, אמו יהודית הלכה לעולמה. דיקר החליט שלא לשבת שבעה, ובחר להישאר במחלקה ולעסוק בהצלת חיי מטופליו. "פועלו הוא מופת של אהבה בימי קורונה, אהבת האדם באשר הוא אדם ואהבת מקצוע הרפואה. הוא ראה את צרכי הכלל והפרט ובפועלו האנושי והרפואי ביטא את המחויבות הרפואית והערכית לפני כל צורך אישי".

ד''ר דרור דיקר, ישיא משואה ביום העצמאות ה-73
ד''ר דרור דיקר | צילום: חדשות 13

נארג׳ס אבו יאמן ומאהר איבראהים: "מביאים לידי ביטוי את האמונה כי 'אנשים אחים אנחנו'"

נארג'ס אבו יאמן מהכפר ראמה שבגליל המערבי היא בת העדה הדרוזית, בעלת תואר ראשון בסיעוד אותו סיימה בהצטיינות באוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במינהל ומערכות בריאות.  משנת 1989 היא משמשת כאחות. בשיא מגפת הקורונה היא ניהלה את הצוותים השונים ואף העניקה שירות בתחנות טיפות החלב. בהמשך, נארג'ס נרתמה למערך החקירות האפידמיולוגיות האזורי בנפת עכו, ועבדה שבעה ימים בשבוע.

מאהר איברהים מדבוריה הוא אח במחלקה הפנימית בבית החולים "העמק" שבעפולה, שהוסבה למחלקת קורונה. מאהר, ערבי מוסלמי, פעל בזמן המשבר לחיזוק ההיבטים המנטליים של החולים, שהתפרסם בזכות טיפולו בשלמה גלסטר ז"ל, חולה חרדי שכאשר היה על ערש דווי ולא יכול היה להיפרד ממשפחתו - עמד לצידו וקרא איתו את תפילת "שמע ישראל", מתוך הבנה כי הדבר חשוב לו ומהווה חסד חשוב.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "נארג'יס ומאהר מייצגים את הצטיינותם האנושית והמקצועית של צוותי האחים והאחיות בשירותי הבריאות במדינתנו, ומהווים, כל אחת ואחד בדרכו ובדרכם המשותפת סמל ומופת של האחווה הישראלית וגשר בין קהילות ועדות דתיות שונות בעמנו. בדרכם, הם מביאים לידי ביטוי את האמונה, כי על אף השוני והמגוון הדתי, העדתי והקהילתי, הקיימים בחברה הישראלית, 'אנשים אחים אנחנו', מאוחדים באהבת האדם".

נארג'ס אבו יאמן
נארג'ס אבו יאמן

מאהר איברהים
מאהר איברהים

אייבי מוזס: "הצליח לקום מההריסות ולהקים ארגון שכולו סמל של נתינה"

אייבי מוזס בן ה-71, אלמן והורה שכול, הוא יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה ואחד ממקימיו. מזה כ-30 שנים שהוא פועל למען שיקומם ורווחתם של נפגעי פעולות האיבה ומשפחותיהם לצד פעילות הארגון להנצחת החללים.

מוזס עצמו נפגע וניצל מבקבוק תבערה שנזרק לעבר רכבו בפיגוע שהוביל למותם של אשתו עופרה שהייתה בהיריון מתקדם ובנו טל, שהיה בן 5 בלבד. מוזס הצליח להציל שניים מילדיו שנפצעו קשה ואף הוא עצמו נפצע קשה, ועד היום הוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו. בעת משבר הקורונה פעל לסייע למשפחות החברות בארגון בסלי מזון, במימוש זכויות וסיוע משפטי, בסיוע נפשי ועוד.

"מוזס מבטא את תעצומות הנפש של מי שאיבדו את יקיריהם, חוו פגיעה ישירה בגופם והצליחו - על אף האובדן והמכאוב הנצחי, לקום מההריסות ולהקים ארגון שכל כולו סמל של נתינה ואחווה ישראלית", כתבה הוועדה. "מתוך החסר של אהוביהם שנרצחו, פועלים אייבי וחבריו לארגון כדי למלא את צרכי הנפש והגוף של מי שנפגעו ונשארו בחיים".

אייבי מוזס
אייבי מוזס | צילום: חדשות 13

רס"ן מאור כהן: "מתנדב כדרך חיים, תפקיד שאותו עושה מתוך צו הלב"

ראש מדור שירות ייחודי ביחידת מיטב רב-סרן מאור כהן, הידוע יותר בכינויו "איש הלגו", ישיא את משואת צה"ל. בנוסף לתפקידו כאחראי על הליך הגיוס של האוכלוסיות המיוחדות, כבר עשור שכהן מקדיש את זמנו לעבודה עם ילדים חולי סרטן. בתחילת דרכו ייסד חוג לגו עבור הילדים החולים, ומאז הרחיב את התנדבותו לחלוקת ערכות משחק למאושפזים.

הוועדה הסבירה כי "עשייתו מביאה לידי ביטוי את האחווה הישראלית ואת הקשר בין צה"ל, צבא העם, לכלל החלקים בחברה הישראלית. כהן, הראשון למתנדבים, 'איש הלגו' של הילדים החולים במחלקות האונקולגיות ברחבי הארץ, אנו גאים בך ומריעים לך על כך שלהתנדב עבורך זו דרך חיים, תפקיד, שאותו אתה עושה מתוך צו הלב".

רב סרן מאור כהן במחלקה האונקולוגית
רב סרן מאור כהן במחלקה האונקולוגית | צילום: דובר צה''ל

רפ"ק עדן טפט הבטינש: "מייצגת את השוטרים העושים לילות כימים לשמירה על בטיחות האזרחים"

רב פקד עדן טפט הבטינש היא ראש תחום קהילת יוצאי אתיופיה במשטרת ישראל, אשר נולדה באתיופיה ועלתה ארצה בגיל 9. בשנת 2000, נרצח בן דודה פקד יוסף אסראסה ובשל כך היא החליטה להתגייס למשטרה לשירות מבצעי במג"ב. במסגרת תפקידה הנוכחי היא אחראית על הקשר בין המשטרה וקהילת יוצאות ויוצאי אתיופיה.

"פעילותה בתקופה זו מייצגת את פעילותם של שוטרים ושוטרות רבים, העושים לילות כימים לשמירה על בטיחותם וביטחונם האישי של אזרחיות ואזרחי ישראל תוך אחריות וערבות הדדית", הסבירה הוועדה. "רפ"ק הבטינש היא שוטרת מצטיינת המביאה לידי ביטוי את האחווה הישראלית הן בפועלה כראש תחום קהילת יוצאי אתיופיה במשטרה והן בעשייתה החברתית".

רפ''ק עדן טפט הבטינש
רפ''ק עדן טפט הבטינש | צילום: חדשות 13

ציפי הרפנס: "מייצגת את מסירות הנפש של עובדי ההוראה"

כבר 25 שנים שציפי הרפנס בת ה-44 עוסקת בתחום ההוראה, ומזה 8 שנים שהיא מנהלת את תיכון אמי"ת טכנולוגי בבאר שבע. השנה, מעבר לאתגרים עימם נאלצה להתמודד כאשת חינוך בשל הקורונה, הרפנס ליוותה באופן אישי וצמוד את אחד מתלמידיה שעבר השתלת כליה, ואף התנדבה למשמרות לילה לצד מיטתו. כיום, מכנה התלמיד את ציפי כ"אמא שנייה" שלו.

"ציפי, מנהלת מצטיינת במערכת החינוך בבאר שבע, מייצגת את מסירות הנפש, המחויבות והערכיות של עובדי ההוראה בישראל בכל עת ובמיוחד בימי קורונה", הסבירה הוועדה. "עובדי מערכת החינוך בישראל התגייסו בכל מאודם על מנת להעשיר את התלמידים בידענות ובעולם רוחני וערכי, בעתות הסגר, הריסון המהודק והחזרה לספסל הלימודים, שבין הסגרים".

ציפי הרפנס
ציפי הרפנס | צילום: חדשות 13

עפרי בוטבול: "מייצגת את הנוער הערכי, שרבים וטובים הם כל פלאיו"

עפרי בוטבול, תלמידת כיתה י"ב מאופקים בת 18 המתנדבת בארגון סח"י - סיירת חסד ייחודית. במסגרת פעילויות הארגון, מלווה עופרי קשיש בודד. במהלך תקופת הקורונה נפל הקשיש בביתו והגיע למצב של אפיסת כוחות. עפרי, המלווה אותו באופן יום-יומי גילתה זאת, הזעיקה את כוחות ההצלה אשר פרצו לדירתו - והצילו את חייו.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "עפרי מייצגת את ערכי הנתינה של הדור הצעיר במרכזים החדשים של ישראל, שהיו מכונים בעבר פריפריה. הרוח הטובה שלה, חברותיה וחבריה מייצגת את האחווה הישראלית, על פיה נעשות פעולות לטיפוחו של החוסן החברתי שלנו. עפרי היא האות לכך שהשתבחה ארצנו בנוער ערכי, שרבים וטובים הם כל פלאיו".

עפרי בוטבול
עפרי בוטבול | צילום: חדשות 13

גבריאלה שטריגלר לו: "מבטאת בעשייתה ההומינטרית את ערכי החמלה והאהבה"

גבריאלה שטריגלר לו היא צעירה יהודייה המתגוררת במקסיקו ומייצגת את ה-"Salom Coprs - חיל השלום היהודי", תנועת ההתנדבות היהודית העולמית בפועלת לחיזוק הערבות ההדדית בעם היהודי. התנועה מהווה מסגרת גג לעשרות אלפי ישראלים ויהודים מכל רחבי העולם, לצד כלל ארגוני ההתנדבות הקיימים בארץ ובחו"ל. שטריגלר לו נבחרה להשיא את משואת התפוצות.

עוד בתיכון הפכה גבריאלה לפעילה חברתית בולטת בקרב צעירי הקהילה היהודית במקסיקו, ובשנת 2019 התגוררה בישראל למשך מספר חודשים במהלכם הוסמכה כסייעת הומניטרית. "גבריאלה מבטאת בעשייתה את ערכי החמלה והאהבה. בערכיה ובעשייתה, שטריגלר מייצגת עשרות אלפי מתנדבים יהודים בישראל ובעולם ומהווה מופת והשראה לעשייה חברתית בישראל ובתפוצות מתוך מחוייבות לעתיד היהודי המשותף".

גבריאלה שטריגלר לו, תשיא משואה ביום העצמאות ה-73
גבריאלה שטריגלר לו