צעצועים וארון בגדים ורוד: החדר בו הוחזקו לירי אלבג וחטופות נוספות

171 ימים בשבי: משפחתה של החיילת החטופה חשפה בריאיון ל"דיילי מייל" הבריטי תיעוד של החדר בו היא הוחזקה בימים הראשונים לשבי בעזה, לצד חטופות נוספות. כוחות צה"ל זיהו בחדר כתמי דם, ובהם DNA של החטופות

זמן צפייה: 04:43

בריאיון בלעדי ל"דיילי מייל" הבריטי, משפחתה של לירי אלבג החטופה בעזה שיתפה היום (שני) את תמונת החדר בו הוחזקה לירי, יחד עם חטופות נוספות. צה"ל הגיע אל החדר, בו צעצועים, ארון ורוד ובגדי ילדים, בעקבות איתור כתמי דם - ובהם שאריות DNA של החטופות. הערב אמר שלומי ברגר, שבתו אגם נחטפה: "אני קורא לממשלה לגלות מנהיגות. אל תדברו על מחירים ותחזירו את כל החטופים. זה הרגע, אין להם זמן בשבי".

שירה, אמה של לירי, סיפרה: "כשהתמונה נחשפה שמחתי, כיוון ששהתה בחדר ילדים. זה נתן לי מעט הקלה שהיא לא נמצאת במקום מפחיד. לאחר מכן הבנתי שלמעשה משפחה חטפה אותה - ולא חמאס. זה שווה ערך לכך שאחזיק ילד זר כלוא בביתי".

בעיתון הבריטי צוין כי החטופים ששוחררו פעימה הראשונה סיפרו למשפחה את מה שתיארה לירי מימיה הראשונים בשבי: היא הוכרחה לנקות את שירותי המשפחה ולבשל להם אוכל - בעוד היא לא יכלה לטעום ממנו, והורשתה להתקלח לראשונה רק לאחר 37 ימים. אימה של לירי תיארה כי שמעה מהחטופים ששוחררו שהמקום האחרון בו שהו עם ביתה היה מנהרה בעומק 40 מטרים לקראת יציאתם מהשבי - "ללא אוויר, אור שמש, מים ותנאי מחייה ראויים".

החדר בו הוחזקו לירי אלבג וחטופות נוספות בעזה
החדר בו הוחזקו לירי אלבג וחטופות נוספות בעזה | צילום: דיילי מייל

בשבוע שעבר התראיין אלי אלבג, אביה של לירי, לתוכנית "העולם הבוקר", ואמר: "בקרוב נשבש את החיים בכבישים בכל מדינת ישראל. יצטרכו לעצור אותנו ולשים אותנו בכלא - כי אנחנו לא נמשיך לחיות ככה. אני אשב בכלא כל עוד הבת שלי בשבי. ואני אשב, המשטרה תצטרך לעצור אותי על מה שאני אעשה".

ברקע העיכוב במו"מ לעסקה, אמר אלבג: "אל תפחדו מהרמדאן - תפחדו ממשפחות החטופים, כי אנחנו נבעיר את המדינה אם דברים לא יזוזו". הוא הוסיף: "אני נפגש עם שרי הקבינט וראש הממשלה. לחלקם הפסקתי להאמין. ביבי - אני יודע שההחלטה קשה וחלק מהחברים שלך לא רוצים שתנהל מו"מ. החברים הארורים שלא רוצים - שאלוהים ישלם לכם".

לירי אלבג, שחטופה בעזה
לירי אלבג, שחטופה בעזה | צילום: באדיבות המשפחה

בחודש ינואר התראיין בן זוגה של לירי, ניר אלבורו, לחדשות 13, ואמר: "אי אפשר לתאר את התחושה של מה שאנחנו עוברים כרגע במילים. התחושה היא גיהינום בחיים עצמם. כל יום שעובר אנחנו מבינים שעכשיו צריך להוציא אותם משם, אי אפשר להשאיר אותם שם עוד שנייה".

"הגיע אלינו מידע שראו אותה בחיים, לא במצב הכי טוב בהתחשב בכל מה שקורה שם", הוסיף, "הדבר היחיד שעודד אותנו זה שהיא בחיים ונמצאת עם בחוות נוספות". לדבריו, "חטופה שחזרה סיפרה לי שלירי בחיים, שהיא אופטימית מאוד, וכל הבנות חזקות אחת בשביל השנייה כל הזמן. לירי מאוד חזקה ומאוד אופטימית, רואה את האור בקצה המנהרה. אבל אני לא בטוח שהמצב הנפשי והפיזי מאפשר לה להיות חזקה כמו שהיא הייתה תמיד".

משפחות החטופים צועדות בראש העדלאידע בירושלים
משפחות החטופים צועדות בראש העדלאידע בירושלים | צילום: רויטרס

בתוך כך, העדלאידע בירושלים, שנערכת לראשונה לאחר 42 שנים, ונקראת השנה תהלוכת "פורים מאוחדים" עקב המלחמה והחזקת 134 חטופים בשבי חמאס, יצאה לדרך. משפחות החטופים צועדות בראשה יחד עם ראש העיר משה ליאון, וקוראים: "לשחרר את כולם - עכשיו".

משפחות החטופים צועדות בראש העדלאידע בירושלים
משפחות החטופים צועדות בראש העדלאידע בירושלים | צילום: רויטרס

בישראל ממתינים הבוקר לתשובת חמאס אודות המתווה לעסקת חטופים, לאחר שאמש פורסם בחדשות 13 כי ישראל התגמשה במספר נקודות דרמטיות עבור חמאס, כך על פי בכיר המעורה בפרטי המו"מ. הפשרה האמריקנית שישראל הסכימה לה כוללת שחרור של כ-700 מחבלים, בהם 100 רוצחים, זאת לעומת שחרור של כ-400 מחבלים כפי שהוסכם בוועידת פריז. עבור כל חיילת חטופה ישוחררו 7 מחבלים אסירי עולם. חמאס טרם השיב להצעה.