גזענות וזילות השואה: דו"ח חושף את המצב העגום במגרשי הכדורגל

לפי דו"ח "בועטים", המסכם את אירועי הגזענות והאלימות במשחקי ליגת העל בישראל, העונה חלה עלייה משמעותית בכמות הקריאות הגזעניות, כשמכבי תל אביב היא בעלת מספר האירועים הגבוה ביותר. בנוסף אליה, ביציעי מכבי חיפה נשמעו הכי הרבה פעמים שירים עם אזכור השואה

אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד בתל אביב | צילום: שאטרסטוק

הגזענות במגרשים: ליגת העל בכדורגל רשמה עלייה חדה בכמות הקריאות הגזעניות במגרשים, כשמכבי תל אביב היא קבוצת הכדורגל עם הכי הרבה אירועי גזענות, 20 סך הכל, כשאחריה נמצאת בית"ר ירושלים עם 12 מקרים. כך עולה מדו"ח "בועטים" של הקרן החדשה לישראל המתפרסם היום (רביעי), ומסכם את אירועי הגזענות והאלימות במגרשי הכדורגל במהלך הסיבוב הראשון בליגת העל העונה. עוד עולה כי במשחקי מכבי חיפה נשמעו 24 פעמים שירים המשתמשים באזכורי שואה, הכי הרבה בארץ.

עוד עולה על פי הדו"ח כי התרחשו ארבעה מקרים של נהימות אל עבר שחקנים, ביציעי מכבי חיפה, מכבי נתניה, בית"ר ירושלים והפועל ירושלים. לאורך הסיבוב הראשון, הכולל 91 משחקים סך הכל, נשמעו 40 קריאות גזעניות לעומת 14 בשלב המקביל בעונה שעברה. הקריאות נשמעו בקרב 8 מקבוצות הליגה, הכולתת 14 קבוצות סך הכל. בנוסף, נשמעו 33 פעמים שירי שואה, ומדובר בשיא בזילות השואה.

בתשעה משחקים של מכבי חיפה נשמעו הקריאות "ניאו-נאצי" או לחליפין "משרפה". בארבעה משחקים של הפועל תל אביב, אוהדי הקבוצה שרו שירי שואה. בין המילים שנשמעו ביציעי הפועל נציין את השירים "שתהיה שואה למכבי".

אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה | צילום: רויטרס

עוד מציין הדו"ח מקרים חריגים שאירעו במהלך משחקים, כשבין היתר מדווח על שלושה אוהדים שפרצו למגרש במהלך משחקים שונים, שניים מהם אוהדי בית"ר ירושלים. עם מצויינים מקרים רבים של זריקת כוסות שתייה, שקיות פופקורן ומצתים, כשבאחד מהמקרים נפגע אחד מקווני המשחק, בהתמודדות בין בני סכנין למכבי נתניה. במקרה אחר, הושחת אוטובוס של מכבי תל אביב.

משחק ספציפי שעליו הורכב בדו"ח, הוא הדרבי התל אביבי בין מכבי להפועל תל אביב. השופט נאלץ להוסיף 25 דקות תוספת זמן למחצית הראשונה בשל זריקת רימוני עשן ואבוקות לתחומי המגרש. עם תחילת המשחק, שני מחנות האוהדים זרקו אבוקות ליציע – דבר שהוביל לעצירת המשחק ברבע שעה.

בנוסף לכך, אוהדי הפועל תל אביב זרקו עוד שלוש פעמים אבוקות ורימוני עשן (כאשר פעם אחת רימוני העשן והאבוקות לא הגיעו לדשא). בנוסף לזריקת אבוקות, נספרו לפחות שלוש פעמים בהם אוהדי הפועל תל אביב זרקו כדורים לכר הדשא במטרה לפגוע ברצף המשחק. בעקבות אירועי הדרבי, הפועל תל אביב נענשה בשלושה משחקי רדיוס ללא קהל, ומכבי תל אביב נענשה בסגירת יציעי 10 ו-11 למשך שלושה משחקים.

אבוקות ורימוני עשן בדרבי התל אביבי
אבוקות ורימוני עשן בדרבי התל אביבי | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

במשחק נוסף שהוזכר בדו"ח, בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה, צויין שלפני פתיחת המשחק אוהד בית"ר קיבל את מיקרופון הכריזה של האצטדיון ופתח בשירת "אבו פאני מת". שיר זה נשמע מספר פעמים במהלך המשחק.

תופעה נוספת שהחלה בסיבוב זה הינה זריקת כדורי משחק לדשא במטרה לפגוע במהלך המשחק. במשחקי הפועל תל אביב נצפו 4 פעמים זריקת כדור לדשא במטרה לעצור את המשחק. כמו כן, במכבי חיפה ובהפועל באר שבע נרשמה זריקה אחת של כדור לתחומי המגרש.

הקריאה "הומו" נשמעה בשלושה משחקים בודדים. פעמיים נשמעה ביציעי קריית שמונה על ידי בודדים. כמו כן, נשמע הקריאה "קוקסינל" פעם אחת ביציעי קריית שמונה. יש לציין כי לא מדובר בשירה המונית אלא באוהדים בודדים. ביציעי באר שבע נשמעה פעם אחת הקריאה "הומו". נציין שרוב אוהדי באר שבע השתיקו מיד את אלו שהחלו בקריאה זו והיא הופסקה מיד. בנוסף, "שיר האונס" נשמע פעם אחת ביציעי מכבי תל אביב. נציין כי במהלך השירה נשמעו שריקות בוז מחלק אחר מאוהדי הקבוצה כמחאה על השירה.

אוהדי בית''ר ירושלים
אוהדי בית''ר ירושלים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

מתן סגל, מנהל תכנית בועטים את הגזענות והאלימות, מסר בתגובה: "לצערנו כבר בסיבוב הראשון של העונה אנו רואים עלייה מדאיגה ברמת הגזענות והאלימות במגרשים עולה ושוברת שיאים במיוחד בשנה האחרונה. אחת התופעות המרכזיות שניתן לראות הוא השימוש בזילות השואה על מנת למחות כנגד הקבוצה היריבה וכנגד כוחות השיטור. כמו כן, ניתן לראות כי אירועי גזענות מלווים את הכדורגל שלנו, החל מאלפי אוהדים הבוחרים לקרוא לשחקן כדורגל "מחבל" בשל היותו ערבי או בודדים המרגישים בנוח לציין זאת בשל מוצאו של השחקן".

דו"ח "בועטים" מורכב באמצעות דיווחים של משקיפים בכל משחקי ליגת העל, שעל סמך עדותם מאוגדים כל אירועי הגזענות והאלימות, תוך הצלבת המידע עם פעולות בית הדין ודו"חות השיפוט ולצד סיקור תקשורתי. הדו"ח שואף לכלול בתוכו את כל האירועים שהאוהד הסביר עלול היה להיתקל בהם במגרשי הכדורגל.