פיצוץ שני בהרצליה בתוך כחודש; ראש העיר: "תיערכו לאירוע רב נפגעים"

עשן סמיך וצהוב נצפה הבוקר מעל לשטח תע"ש ברחוב נוף ים בעיר, בעקבות פיצוץ שנגרם מריאקציה של חומרי נפץ מתחת לקרקע - כחודש בלבד לאחר הפיצוץ הקודם שטלטל את העיר. כוחות ההצלה הוזעקו למקום, אין נפגעים. ראש העיר הרצליה הזהיר: "מדובר בפצצה מתקתקת. אם המדינה לא תטפל - תתכוננו לאירוע רב נפגעים"

זמן צפייה: 00:35

עשן סמיך נצפה הבוקר (שישי) מעל לשטח של תעש בשכונת נוף ים שבהרצליה. כוחות הצלה הוזעקו למקום ופעלו לבירור מקור העשן - ריאקציה של חומרי נפץ מתחת לקרקע. אין נפגעים. ראש העיר הרצליה, משה פדלון, התייחס לאירוע ועדכן: "שריפות נמשכות עד לרגע זה וכוחות הכיבוי ביחד עם מסוקים מנסים להשתלט על האירוע - עד כה ללא הצלחה".

בנוגע לפגישה שערך השבוע בלשכת ראש הממשלה, אמר: "העלנו את נושא הפצצה המתקתקת שנמצאת בקרבת העיר הרצליה. לצערי הרב החליטו לא להחליט, כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר מתחמקים מהטיפול. אני מודיע לכם שמדובר על פצצה וזה רק עניין של ימים או שבועות עד שהיא תצא לפועל". לסיום פנה פדלון למדינה בבקשה וגם תקף את הממשלה: "נא לפעול מחר בבוקר ולא לשחק איתנו. אם לא תטפלו - תיערכו לאירוע רב נפגעים. המצב קטסטרופלי ואין עם מי לדבר. אין משילות במדינה וזו התוצאה".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 0

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307281112' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_e2cl32pu' duration='6']

בתגובה לטענות, נמסר ממשרד הביטחון: "לפני למעלה מ-30 שנה, בשנת 1990, הפכה תעש בהחלטת ממשלה מיחידת סמך במשרד הביטחון לחברה ממשלתית. האחריות הכוללת על מתקניה, לרבות ניהול המקרקעין, עברו לניהולה הבלעדי של החברה. עוד בשנת 1996, חברת תעש מסרה את מתקן אפולוניה לרשות מקרקעי ישראל. ממונה בטיחות מטעם חברת תעש מונה להיות אחראי על ניקוי השטח מנפלים וחומרי נפץ או מפגעים אחרים. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל עוסקים, זה מספר שנים בטיהור הקרקע באפולוניה. משרד הביטחון מחזיק בתיעוד של המשרד להגנת הסביבה מלפני 7 שנים, שבו מצויין מפורושת כי רמ"י היא האחראית הבלעדית על השטח ועוסקת בטיהור הקרקע באמצעות זרוע ביצוע - החברה לשירותי איכות הסביבה. גם בפרסומים פומביים באתר החברה נכתב באופן ברור כי בשטח קיימים חומרים מסוכנים ביניהם חומרי נפץ".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 0

בהודעת כבאות והצלה נמסר: "התקבלו דיווחים רבים אודות עשן סמיך העולה ונצפה למרחק מאזור נוף ים בהרצליה, האזור בו שכן מפעל תע"ש הישן. למקום הוזעקו צוותי כיבוי רבים וכן צוות ניטור חומרים מסוכנים. לוחמי האש תיחמו את שטח השריפה וכעת פועלים לכיבוי מוקדים סופי, אין חשש להמשך התפתחות השריפה". עוד נמסר: "מבדיקה אווירית באמצעות רחפן כיבוי ומבדיקת חבלני המשטרה לא עולה חשד כי אירע פיצוץ במקום ונסיבות פרוץ השריפה ייחקרו בהמשך".

עמותת "אדם, טבע ודין" כתבה בהודעה שהפיצה: "בעקבות הפיצוץ הנוסף הבוקר בתעש נוף-ים ולאחר שהוצאנו רק השבוע דרישה לרמ"י לגדר את השטח, אנחנו שוקלים עתירה לבג"צ כנגד כל הנוגעים בדבר. אלה, שעל כתפיהם מוטלת האחריות: רמ"י, משרד הביטחון שכבר עשרות שנים לא רק שאינו מפנה את השטח הרי שהוא גם לא לוקח עליו אחריות והמשרד להגנ"ס שאינו פועל לחקיקת חוק לשיקום קרקעות מזוהמות".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
ראש העיר הרצליה משה פדלון | צילום: משה שי / פלאש 90

נזכיר כי ב-22 ביוני התרחש גם כן פיצוץ באזור תעש בשכונת נוף ים שבעיר, כ-80 מטרים ממצוק הים ומאות מטרים בודדים משכונת המגורים הסמוכה ומהגן הלאומי אפולוניה, שהוא אתר תיירות פעיל. הפיצוץ ביוני, שנשמע גם בערים סמוכות, יצר מכתש בעומק של כ-10 מטרים ובקוטר של 20 מטרים - לאחר ששלושה טונות של חומר נפץ שהוטמנו מתחת לקרקע התפוצצו. רק בנס לא נגרמה פגיעה בנפש, למרות שבאותה עת שהו בסמוך למתחם כ-25 בני נוער.

בעקובת אותו פיצוץ, עיריית הרצליה שלחה מכתב בהול לפני פנייה לערכאות משפטית ולבג"צ, בדרישה לטיהור המתחם בעיר ונקיטה מיידית בכל האמצעים הנדרשים למניעת אסון. המכתב נשלח לשר הביטחון, יואב גלנט, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', השרה להגנת הסביבה, עידית סלמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט, ומנהל רשום המים יחזקאל ליפשיץ.