הבוקר: שיא השרב; חשש מהתלקחות שריפות נוספות

רשות הטבע והגנים סגרה אתרים ומזהירה מפני טיולים בטבע • נציב כבאות והצלה הוציא צו האוסר על הדלקת אש בכל רחבי הארץ • בעוטף עזה נערכים להפגנות השבועיות על רקע החשש להפרחת בלוני תבערה

זמן צפייה: 01:59

לאחר יממה שרבית, שבה נשבר שיא חום של כל הזמנים בעוטף עזה, גם היום (שישי) צפוי לשרור חום קיצוני ברוב חלקי הארץ. רשות הטבע והגנים מזהירה את הציבור מפני טיולים בשטחים פתוחים, וקרן קימת לישראל ביקשה מהציבור שלא להגיע לפארקים וליערות קק״ל בשל תנאי מזג האוויר הקשים, הטמפרטורות הגבוהות והרוחות. בתוך כך, בעוטף עזה מתכוננים בדריכות להפגנות השבועיות על גדר הרצועה – כאשר כל בלון תבערה שיופרח לעבר שטח ישראל עלול לגרום לנזק חמור מהרגיל.

המשטרה הודיעה כי כביש 443 מצומת שילת לצומת גמזו יישאר סגור לתנועה לשני הכיוונים, כמו גם כביש 44 משמשון לצומת נחשון. התושבים שפונו מבתיהם לא יוכלו לשוב אליהם בינתיים.

שריפה ביערות קק''ל
שריפה ביערות קק''ל | צילום: ניתאי זכריה יערן גוש יערות בן שמן

בתום הערכת מצב שהתקיימה הבוקר במחוז ירושלים מסר מפקד המחוז, טפסר ניסים טויטו, כי כוחות הכיבוי השתלטו על כל השריפות בגזרה, והוסיף: "לוחמי האש הצליחו לבלום בשלב זה את השריפה וכרגע ההתפשטות של האש איטית ולא מהווה סיכון מיידי לישובים על כביש 44. באזור ישנם שלושה מוקדי שריפה גדולים עיקריים שעדיין פעילים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190523-1922' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='תיעוד ממסוק של השריפה בחבל מודיעין' kid='1_2rtf7qun' duration='97'']

לאורך הלילה פעלו כוחות הכיבוי בשטח, בהם כבאיות של פיקוד העורף, במטרה לעצור את התפשטות האש, ולמנוע הגעתה לתחנת משנה חשמל של העיר מודיעין, שהשבתתה תותיר אלפי אנשים ללא חשמל בחום הכבד. כתוצאה מגל השריפות, כ-40 בתים ניזוקו ביישוב מבוא מודיעים הסמוך ליער בן שמן. בקיבוץ הראל האש כילתה מספר בתים ומחסנים וכן נשרפו מאות רבות של דונמים מהיער והחורש סביב.

כאמור, השרב הקיצוני שפקד את ישראל ביממה האחרונה ימשיך גם היום. החום הכבד ששרר ברוב חלקי הארץ אתמול ימשך גם בשעות הבוקר, ובהמשך היום תורגש ירידה קלה בטמפרטורות ויתחזקו הרוחות באזור החוף. עדיין ישנה סכנה חמורה להתפשטות השריפות, וישרור זיהום אוויר גבוה.

הטמפרטורות המקסימליות החזויות להיום: רמת הגולן – 41, הרי הצפון – 36, הכינרת – 44, נצרת – 40, חיפה – 38, תל אביב – 37, השפלה – 41, אריאל – 39, ירושלים – 39, באר שבע – 44, הרי הנגב – 38, ים המלח – 45, אילת – 44.

מספר אתרים יהיו סגורים היום למבקרים, בהם פארק הכרמל, יהודיה, נחל זוויתן, בריכת המשושים, נחל עמוד, נחל דרגה, נחל אוג, נחל פרת, נחל קומראן ומסלולי הגלישה בנחלי מדבר יהודה.

בתום הערכת מצב הוציא אמש נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, צו הנציב האוסר על הבערת אש בשטחים פתוחים עודו בתוקף עד השעה 20:00. "לאור זאת", הוסיף הנציב. "יש להימנע מעבודות יזומות הכוללות אש או להבה גלויה כדוגמת שריפת פסולת, ריתוך, חיתוך להבה וכל עבודות תחזוקה היוצרות גיצים". כמו כן, הופצה הנחיה למשרד החינוך המורה על ביטול כלל הפעילויות בשטחים פתוחים עד לשבירת השרב.

הפינוי בקיבוץ הראל בעקבות השריפה
הפינוי בקיבוץ הראל בעקבות השריפה | צילום: רוית גני

מאמצי כיבוי נרחבים הושקעו אתמול בשריפות שהשתוללו במאות מוקדים ברחבי הארץ, ובפרט העזות ביותר שבהן - וקיבוץ הראל הסמוך לבית שמש ויער בן שמן שבחבל מודיעין, שם שטחים נרחבים נשרפו כליל. הלהבות ביער בן שמן הגיעו מאות מטרים בודדים מתחנת הכוח של חברת החשמל שמספקת כוח לכל האזור.

במוקד נוסף של השריפה, במבוא מודיעים, האש תחת שליטה חלקית אך עוד נדלקת לפרקים בגלל הרוח. היישוב נחרב כמעט כולו, כאשר מתוך 40 בתים רק חמישה נותרו ללא פגיעה. בשעות הקרובות יקיימו בשירותי הכבאות הערכת מצב במטרה להבין אם האש עלולה להתחדש מחר בגלל הרוח והשרב. במוקד שלישי בקיבוץ הראל, לאחר שעות ארוכות של מאמצים, הושגה שליטה כמעט מלאה על האש. שבעה מבתי היישוב נשרפו כליל, והתושבים שפונו, כאמור, טרם מורשים לשוב לבתיהם.

בית שנשרף כליל בקיבוץ הראל
בית שנשרף כליל בקיבוץ הראל | צילום: החדשות 13

אמש אמר רב טפסר שמחי לחדשות 13 כי לאחר מאמצי הכיבוי הנרחבים, הושגה שליטה בשני מוקדי השריפה העיקריים - מבוא מודיעים וקיבוץ הראל. "היום היה יום מורכב, הוא עוד לא הסתיים וגם מחר מצפה לנו יום מורכב מאוד", אמר שמחי. "כרגע השתלטנו על שני המוקדים העיקריים – גם במבוא מודיעים שם נשרפו כ-20 בתים וגם בקיבוץ הראל שם נשרפו כ-10 בתים. כוחות הכיבוי נמצאים שם כדי לוודא שלא תהיה התלקחות נוספת. האש מסביב לא כובתה עדיין אבל אני מקווה שנשתלט עליה במהלך הלילה".

שמחי המשיך והבהיר כי היישוב שילת אינו נמצא בסיכון כרגע, מכיוון שמטוסי הכיבוי בודדו אותו ממוקדי השריפה. עם זאת, אמר, הסכנה עלולה להתחדש מחר: "החשש הוא שמחר השרב יהיה יותר חמור ויתווספו לו גם רוחות מזרחיות במהירות גבוהה, וזה פוטנציאל סכנה עצום. אני מבקש מהציבור מחר להימנע מכל מה שקשור באש כדי שלא לייצר לנו אירועים מיותרים, זאת כדי שנוכל להתמקד במקומות היותר מורכבים", אמר הנציב.

עוד הוסיף שמחי כי "הגורמים לשריפה הם שילוב קטלני בין טמפרטורה גבוהה לבין לחות נמוכה מאוד, ובאחד המקומות היה לנו קצר באחד מקווי החשמל המוליכים ומזה נגרמה השריפה. אני מבקש מהציבור לנכש עשבייה מסביב לבתים, לא להדליק מנגלים או מדורות ולנסות ולהימנע מכל מעשים שיכולים לגרום לנו לעבודה מיותרת".