העדות הקשה של עמית סוסנה: "הותקפתי מינית בשבי חמאס"

עמית סוסנה, שנחטפה לעזה מביתה בכפר עזה ב-7 באוקטובר, סיפרה לניו יורק טיימס כיצד במשך 55 ימים בשבי חמאס חוותה אלימות מינית קשה. באחד המקרים אחד המחבלים כיוון אקדח לראשה: "הכריח אותי לבצע בו אקט מיני"

זמן צפייה: 02:17

עמית סוסנה, שנחטפה לעזה מביתה בכפר עזה ב-7 באוקטובר, גוללה בריאיון לניו יורק טיימס שפורסם היום (שלישי) את ייסורי השבי בעזה, ואמרה כי עברה תקיפה והתעללות מינית על-ידי מחבל חמאס. לדבריה, כשנחטפה, היא הוכתה ונגררה לשטח הרצועה על-ידי כ-10 מחבלים, חלקם חמושים.

סוסנה, ששוחררה מהשבי אחרי 55 ימים, סיפרה עוד כי הוחזקה לבדה בחדר שינה של ילדים, כשהיא כבולה בקרסולה השמאלי. ימים ספורים לאחר החטיפה, החל אחד המחבלים שהשגיח עליה, ששמו מוחמד, לשאול אותה שאלות בנוגע לחיי המין שלה. "לפעמים הוא היה נכנס, מתיישב ליד המיטה, מרים את חולצתי ונוגע בי", היא סיפרה בכאב. "ניסיתי לדחות אותו שוב ושוב".

באחת הפעמים, כשהייתה במקלחת, נכנס המחבל וגרר אותה באיומי אקדח לחדר. "הוא כיוון אקדח לראשי והכריח אותי לבצע בו אקט מיני", סיפרה סוסנה בריאיון, במהלכו אף חשפה כי המחבל ביקש לדעת מתי היא צפויה לקבל מחזור חודשי.

עמית סוסנה מתאחדת עם בני משפחתה
עמית סוסנה מתאחדת עם אימה מירה ואחותה שירה | צילום: דוברות וולפסון

בהמשך סיפרה סוסנה כי היא הועברה בין שישה מיקומים שונים ברצועת עזה - בתים פרטיים, משרד ומנהרה. באותם ימים, קבוצת מחבלים אף הכתה אותה. בריאיון סיפרה כי ב-28 באוקטובר היא נלקחה באוטו לבן קטן לכיוון מחנה הפליטים נוסייראת. במהלך הנסיעה, השובה של סוסנה שתקף אותה מינית, מוחמד, ישב לידה וכיוון לראשה אקדח.

בתום הנסיעה, המוכנית עצרה ליד בית ספר בבעלות האו"ם וסוסנה נמסרה למחבל אחר שהציג את עצמו בשם אמיר, שלקח אותה לדירת מגורים אחרת. לראשונה מזה שבועות היא הייתה חופשיה ממוחמד, אך גורלה עדיין נותר לוט בערפל. לדברי סוסנה, בשלב זה היא חשבה לעצמה: "אלוהים אדירים, מה הולך לקרות לי?".

מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת מלחמת חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביומה האחרון בשבי חמאס, מחבל פנה לסוסנה לאחר ששוחח בטלפון ואמר לה: "עמית, ישראל, את, בעוד שעה". לאחר מכן היא הופרדה מחטוף מבוגר שהוחזק יחד איתה, הוכנסה לאוטו והוסעה בעיר עזה. בהמשך הנסיעה הוכנסה לרכב חטופה נוספת, מיה שם, שהולבשה בחג'אב.

סוסנה סיפרה בריאיון כי היא ושם נלקחו למזבלה, בה המחבלים פשטו את בגדיהם האזרחיים ולבשו מדים. לבסוף, שתי הנשים הישראליות הועברו לכיכר פלסטין במרכז העיר עזה - שם שוחררו סוף סוף לידי אנשי הצלב האדום.

סוסנה סיפרה כי במהלך הנסיעה ברכב הצלב האדום אישה העבירה לה טלפון. בצד השני של הקו דיבר גבר שהציג את עצמו כחייל צה"ל, ואמר לה בעברית: "בעוד כמה דקות אנחנו נפגוש אותך". סוסנה סיפרה: "אני זוכרת שהתחלתי לבכות".

שעות אחדות לאחר ששוחררה, סוסנה כבר דיברה עם רופאה גניקולוגית ועובדת סוציאלית על התקיפה המינית שעברה ושיתפה אותן במה שהתרחש. "עמית דיברה מיד ובאופן מפורט, לא רק על התקיפה המינית שהיא עברה אלא על דברים נוספים שהיא חוותה", סיפרה לניו יורק טיימס ד"ר יוליה ברדה, שיטפלה בחטופה עם חזרתה מעזה.

הפגנה למען שחרור החטופים מול הקריה בת"א
הפגנה למען שחרור החטופים מול הקריה בת"א, ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בעקבות הריאיון המטלטל, אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, מסרה: "העדות של עמית סוסנה מרסקת את הלב, ומחייבת את העולם לפעול. הבחירה לומר את הדברים בקולה ובפניה היא גבורה אדירה. אנו מבקשות לחזק אותה ולעמוד לצידה בשעה זו, וממשיכות להדהד את הפשעים המיניים והמגדריים שבוצעו במלחמה. 134 חטופות וחטופים נשארו בשבי החמאס, וחשופים להתעללות ולפגיעות מיניות. כל דקה בשבי היא סכנת נפשות. חובה על ממשלת ישראל ועל ממשלות העולם לעשות כל מה שדרוש כדי להחזיר אותם הביתה".