בנוכחות כ-5,000 צועדים: מצעד החיים יצא לדרך בבודפשט

המצעד המסורתי החל דרכו בבירת הונגריה תחת אבטחה כבדה, בצל האנטישמיות הגואה באירופה. כ-80 שורדי ושורדות שואה משתתפים באירוע, שמתנהל תחת כוחות אבטחה כבדים, וימשיך מחר לאושוויץ-בירקנאו שבפולין. הנשיא הרצוג: "החטופים והחטופות עדיין קוראים לנו לצדק, לחופש, ולזכות הפשוטה לחיים"

זמן צפייה: 01:15

בצל המלחמה, וגל האנטישמיות: בעוד שמחר ייערך מצעד החיים המסורתי בפולין,בסימן 80 שנים לרצח יהודי הונגריה, היום (ראשון) מתקיים מצעד מקדים במדינה. המצעד עובר בבירה בודפשט תחת כוחות אבטחה כבדים, כשרחובות מרכזיים בעיר העמוסה נחסמו לתנועה.

לפי הערכת מארגני האירוע כ-5,000 בני אדם משתתפים במצעד, כשכ-80 מהם שורדי ושורדות שואה. מחר המצעד ימשיך מבודפשט עד לאושוויץ-בירקנאו שבפולין, בנוכחות מוגברת של כעשרת אלפים משתתפים.

מצעד החיים בבודפשט, הונגריה
מצעד החיים בבודפשט, הונגריה

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס: "השנה, הטרגדיות האפלות ביותר של עברנו אינן מרגישות כה רחוקות. למרות שהשואה עומדת לבדה בהיסטוריה של פשעי האדם, אנו מתאבלים על טרגדיה עמוקה המלווה אותנו במהלך החודשים האחרונים. מחלת השנאה העיוורת הרימה את ראשה, שוב, בעולמנו ובזמננו. אנטי-ציונות וסנטימנט אנטי-ישראלי הפכו כסות לאנטישמיות עתיקת יומין, לאותה שנאה ייחודית שחירבה כל כך הרבה, עבור כל כך הרבה אנשים, פעמים כה רבות בהיסטוריה".

עוד אמר: "עכשיו, ברגעים אלה ממש, עיוורון השנאה חורך את עולמנו. עיוורון השנאה הניע את אויבי העם היהודי ומדינת ישראל למעשי טבח ועינויים. לבזוז ולהרוס. לאנוס ולחטוף. החטופים והחטופות שנותרו בשבי, עדיין קוראים לנו. הם קוראים לנו לצדק ולחופש. הם קוראים אלינו לזכות הפשוטה לחיים. מי ייתן והמצעד יצעד קדימה השנה בראש מורם, מי ייתן והוא יישא את ההיסטוריה של כל מי שאי-פעם נלחם למען צדק ואנושיות אל מול השנאה. ומי ייתן והוא ישלח קריאה חזקה ומהדהדת לחופש עבור כל החטופות והחטופים, ולערכים של צדק, דמוקרטיה, אנושיות וחיים בכל רחבי העולם".

מצעד החיים בבודפשט, הונגריה
מצעד החיים בבודפשט, הונגריה

יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף (מיל') דורון אלמוג, הוסיף: "השנה אנו מציינים את יום השואה, על רקע משבר קשה בו מצויה מדינת ישראל והעם היהודי. המעמד שאנו עומדים בו היום, הוא תמונת הניצחון שלנו. אנו עומדים פה למול כל שונאינו, המבקשים פעם אחר פעם לפגוע, להשמיד, לכלות. אנחנו כאן. זקופים, גאים, אוהבים ומחוייבים. אילו הייתי צריך להסביר את המילים לעולם לא עוד – הייתי מציג את התמונה הזו לעולם. הדור הצעיר שעומד פה – אתם ההבטחה שלנו. אתם התקווה שלנו, אתם הערובה היחידה שלנו לכך שהעם היהודי יוסיף ויתקיים, חרף כל מבקשי רעתנו".