אם התצפיתנית על התיעוד: "חוששת שרה"מ מנהל סיכונים על חשבונן"

הורי התצפיתניות שנחטפו מנחל עוז פרסמו תיעוד קשה מהשבי: "דורשים מהממשלה להסתכל להן בעיניים". אביה של קרינה: "ההזדמנות עלולה לא לחזור". אמה של נעמה לוי - שחשפה כי סירבה להזמנת רה"מ לארה"ב - אמרה לחדשות 13: "זמן לעסקה, לא למשחקי כוח"

זמן צפייה: 05:49

הורי התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר פרסמו הערב (שלישי) תמונות חדשות של בנותיהן מהשבי בעזה, זמן קצר לאחר החטיפה, במטרה להפעיל לחץ למימוש עסקה - ובדרישה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עמם לפני נסיעתו לארה"ב. באחת התמונות נראות התצפיתניות כשהן חבולות ויושבות על מזרנים, סביב תמונה של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. בצה"ל מעריכים: התמונות צולמו בצפון הרצועה על-ידי מחבלי חמאס.

בפתח מסיבת העיתונאים, אביה של קרינה ארייב אמר: "יש אנשים חיים בעזה שזועקים לעזרה; ההזדמנות עכשיו עלולה לא לחזור". אמה של נעמה לוי, ד"ר איילת לוי-שחר, התייחסה לנסיעתו המתוכננת של ראש הממשלה לוושינגטון: "נתניהו ביקש שאצטרף אליו לנסיעה לארה"ב - וסירבתי. קודם עסקה, אחר כך טיסה".

בריאיון לחדשות 13 אמרה אימה של נעמה: "קיבלנו מנעמה כמה אותות חיים, אך אני לא יכולה לפרט. אנחנו יודעים שהיא עדיין במנהרות - והוחזקה שבועות עם החוטפים". לדבריה, היא "חוששת שנתניהו מנהל סיכונים על חשבון הילדות שלנו. זה זמן לעסקה, לא למשחקי כוח".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1607242020' autoplay='0' credit='הילה קורח' desc='אמה של נעמה לוי לחדשות 13: "נתניהו מנהל סיכונים על חשבון הילדות שלנו"' poster='' kid='1_gj3nhw28' duration='273']

"מעל תשעה חודשים חלפו מאז צולמו התמונות בהן רואים את אגם, דניאלה, לירי, נעמה וקרינה בימיהן הראשונים בשבי החמאס בעזה", נמסר בהודעת מטה משפחות החטופים, בה צוין כי ההחלטה של הורי התצפיתניות לחשוף את התמונות "נועדה כדי לקרב את החיבוק שלהם עם הבנות, שנמצא במרחק חתימה על עסקת נתניהו שתחזיר את כל 120 החטופים הביתה".

"אנו דורשים מממשלת ישראל ובפרט מן העומד בראשה להסתכל לבנות האלה בעיניים, לנסות לדמיין מה עובר עליהן ועל כל החטופים כבר 284 ימים ולעשות הכל כדי להחזיר את כולם וכולן הביתה", הוסיפו מטעם מטה משפחות חטופים.

אגם ברגר, לפני ואחרי החטיפה
אגם ברגר, לפני ואחרי החטיפה
לירי אלבג, לפני ואחרי החטיפה
לירי אלבג
קרינה ארייב
קרינה ארייב
נעמה לוי
נעמה לוי
דניאלה גלבוע
דניאלה גלבוע

מוקדם יותר, נפגשו בני המשפחות התצפיתניות שנפלו במוצב נחל עוז עם נתניהו. בתום הפגישה הן הביעו אכזבה, ואמרו: "נתניהו הבהיר שלא תוקם ועדת חקירה ממלכתית, לפחות לא בעת הזו. לא נסכים לכך".

אייל אשל, אבא של רוני אשל, אמר אחרי הפגישה עם נתניהו: "יצאנו עם שתי הבטחות - חמ"ל נח"ל עוז שנשרף ישומר ויהפוך לאתר מורשת. הבטחה נוספת לגבי האנדרטה עצמה שסמוכה לקיבוץ עלומים. קיבלנו הבטחה שהאנדרטה תשומר לטובת הדורות הבאים - על גבורתן של התצפיתניות".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה נתניהו האזין בקשב רב לסיפורי החיים והגבורה של כל אחת ואחת מהבנות, חש את כאבן של המשפחות, ושמע את בקשותיהם ודרישותיהם לחקירת האירועים ולהנצחת בנותיהם".

משפחות התצפיתניות שנפלו
משפחות התצפיתניות שנפלו | צילום: פלאש 90
משפחות התצפיתניות שנפלו
משפחות התצפיתניות שנפלו | צילום: פלאש 90
משפחות התצפתניות שנפלו
משפחות התצפתניות שנפלו | צילום: חדשות 13
תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א
תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א | צילום: איתי רון, פלאש 90

בבסיס נחל עוז נרצחו ב-7 באוקטובר 15 תצפיתניות, ושבע נחטפו לעזה בעודן בחיים. אורי מגידיש חולצה על-ידי כוחות צה"ל לאחר 23 ימים בשבי; נועה מרציאנו נרצחה על-ידי מחבלי חמאס בשבי וגופתה הוחזרה על-ידי צה"ל לקבורה בישראל.

מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות מנחל עוז
מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות מנחל עוז | צילום: מטה המשפחות

בתוך כך, הבוקר חסמו סטודנטים מתא "עומדים ביחד" באויברסיטת תל אביב את הכניסה הראשית של המוסד האקדמי, בקריאה לעסקת חטופים ועצירת המלחמה. שחר שילה, פעילה ב"עומדים ביחד" וסטודנטית למשפטים באוניברסיטת תל אביב, אמרה: "היום חסמנו את הכניסה הראשית לקמפוס תל אביב בקריאה ברורה לעסקת חטופים ועצירת המלחמה. אנחנו לא מוכנות להמשיך כרגיל כשהמלחמה ממשיכה והחטופים לא פה. הדרך היחידה להגיע לביטחון אמיתי היא דרך הפסקת המלחמה וחתירה להסכם מדיני. אנחנו לא יוצאות לחופש עד שהחטופים יוצאים לחופש".