מצעד הדגלים הסתיים: בן גביר הקים לשכה בכיכר צה"ל

לאחר שראש הממשלה החליט שלא לאפשר את השתתפותו במצעד הדגלים ולמנוע את הגעתו לשער שכם, יו"ר עוצמה יהודית הגיע לכיכר ספרא בבירה ואמר כי "לא ביטחון המדינה על הפרק פה - אלא ביטחון הקואליציה. בנט הרים דגל לבן"

זמן צפייה: 06:44

לאחר שהמשטרה לא אישרה את המתווה, מאות פעילים התכנסו הערב (רביעי) בכיכר ספרא לצעדת הדגלים במטרה להגיע, דרך שער שכם - לכותל המערבי. חבר הכנסת איתמר בן גביר כינס מסיבת עיתונאים ואמר: "אני צועד לכיוון שער שכם, אלא אם תושג פשרה ויאושר מתווה אחר".

הצעדה החלה כפי שהודיעו המארגנים אך המשטרה חסמה את המשתתפים תוך זמן קצר ולא אפשרה את המעבר. קבוצה של כעשרים יהודים הצליחו להגיע לשער שכם, עוררו שם מהומות ונזרקו עליהם בקבוקים וחפצים, אך הם פונו משם על ידי כוחות הביטחון במהרה והאזור נרגע.

מצעד הדגלים, ירושלים, כותל
מצעד הדגלים שהתקיים בשנה שעברה | צילום: רויטרס

עוד הוסיף בן גביר בהצהרתו כי "על הפרק ביטחון הקואליציה ולא ביטחון המדינה. נפתלי בנט מקבל הוראות ממועצת השורא. היא נתנה הוראה לא להכניס יהודים להר הבית והוא הרים דגל לבן. נפתלי בנט רץ לתקשורת, מפקיר חיים של חיילים ושוטרים בהר הבית".

על ההחלטה שלא לאפשר לו להיכנס לשער שכם אמר: "אני לא קיבלתי הודעה על שום דבר. כבר אמרו על דברים אחרים שזה יגרום לטילים בעזה אבל לא קרה כלום. לראאד סלאח נתנו לעלות להר הבית וליהודים לא. המשטרה חייבת להבין שלחבר כנסת יש חסינות. אני לא מכיר הוראה כזאת, אם תהיה פשרה אני אקיים את הפשרה. אם לא - אני מתכוון להגיע לשער שכם". בעקבות ההחלטה חבר הכנסת הודיע שיישאר הלילה ויקים לשכה בכיכר צה"ל בעיר במחאה על כך שחופש התנועה שלו.

פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי
פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב החליט ראש הממשלה נפתלי בנט למנוע את הגעתו של ח"כ בן גביר לשער שכם בעיר, על בסיס המלצות השר לביטחון הפנים עמר בר לב וגורמי ביטחון. תחילה המשטרה אישרה את קיום הצעדה, שנערכת בדרך כלל ביום ירושלים, במסלול חלופי - שלא עובר במקומות רגישים כמו שער שכם. מארגני הצעדה ניסו להגיע לפתרון אחר אך לבסוף במשטרה החליטו שלא לאשר את קיום המצעד כלל - והמארגנים החליטו לקיימה למרות זאת.

"אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם", נכתב בהודעת בנט." לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן-גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע - יום ירושלים".

Whatsapp Image 2022 04 18 At 0
כוחות מג''ב בעיר העתיקה בירושלים השבוע | צילום: רויטרס

בן גביר לא התרגש מהחלטת בנט ואמר: "בכוונתי להגיע לשער שכם, בלי לשאול את בנט, בר לב, מועצת השורא וחמאס. נתראה בשעה 17:00". כמו כן, גורמים במערכת הביטחון מסרו כי "ההחלטה של ראש הממשלה מתבססת על הערכת מצב לפיה צעדה שתעבור דרך שער שכם עלולה להוביל בסבירות גבוה לשומר החומות 2".

שר החוץ יאיר לפיד התייחס לאירועים בתדריך כתבים ואמר כי "צעדת הדגלים היום היא צעד של חוסר אחריות נורא. קיצונים שרוצים לייצר פרובוקציות שיגרמו לאלימות. הם רוצים שתהיה אלימות ושאש תשרוף את ירושלים. הם מכבידים נורא על כוחות הבטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה. במימד הלאומי והבינלאומי הם גורמים נזק נוראי כי זה שם את מדינת ישראל על פלטפורמה אחת עם המתפרעים".