החקלאים יחדשו את המחאה בשבוע הבא: "יישום הרפורמה יביא הרס"

בעקבות ביטול המכס על פירות וירקות מאות צפויים להפגין ברמת הגולן נגד תוכנית פורר שעומדת לצאת לפועל. מגדלי הביצים טוענים ששרי האוצר והחלקאות מביאים ל"הרס ההתיישבות בגבול הצפוני של ישראל"

הפגנת חקלאים

מאות חקלאים צפויים להפגין ביום ראשון בשבוע הבא נגד הרפורמה בענף החלקאות שהחלה לצאת לפועל עם צו ביטול המכס על הפירות והירקות. מגדלי הביצים טוענים כי הרפורמה שמובילים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, תביא לחיסול לולי ההטלה - מקור הפרנסה העיקרי של החקלאים ביישובי הגדר.

על פי הודעת מטה המאבק הראשי של מגדלי הביצי, "גידול ביצים הוא העוגן הכלכלי המרכזי שמחזיק את עשרות יישובי הגדר, יישום הרפורמה יביא להרס ההתיישבות בגבול הצפוני של מדינת ישראל".

שר החקלאות עודד פורר
שר החקלאות עודד פורר | צילום: רוני שיצר

אתמול הודיעה הנהלת חברת המזון "פרי הגליל" ליו"ר ועד העובדים על פיטורים של 100 מתוך 250 עובדים, בעקבות ביטול המכס על פירות וירקות. השימועים לפני הפיטורים הראשונים יערכו כבר בשבוע הבא. "בהמשך לפרסום צו תעריף המכס והפטורים, שיביא להפחתה ויבטול על מוצרי חקלאות שונים, התקיימה היום התייעצות דחופה בהנהלת החברה והוחלט על צמצום פעילות מיידית - הורדת המכסים תביא לפגיעה אנושה במפעל", נכתב בהודעת ההנהלה.

לפני כן פנו חברי כנסת מסיעות הקואליציה במכתב דחוף לראשי המפלגות, בעקבות הודעת ליברמן ופורר בנושא הפחתות המכסים המיידית על פירות וירקות, ולטענת מדובר ב"הפרה בוטה של ההתחייבות הקואליציונית".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

על המכתב חתומים סגן שר הביטחון אלון שוסטר, סגן שר הכלכלה יאיר גולן, וכן חברי הכנסת רם בן ברק, יעל רון בן משה, רם שפע, ענבר בזק ונירה שפק, שכתבו: "מהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעולות חד צדדיות גם מצידנו, כחברים וחברות המבינים את חשיבות שלמות הקואליציה, אנו קוראים להתערבותכם המיידית במשבר הקואליציוני החריף המתפתח".

את הצו פרסמו ליברמן ופורר כחלק מהתוכנית הרוחבית לענף החקלאות שהציגו מוקדם יותר השנה. המהלך של השרים נעשה באופן חד צדדי וללא הסכמות בתוך הקואליציה, והוא כולל ביטול מיידי של המכס על מספר פירות וירקות: אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי על פני 6 פעימות בתקופה של 5 שנים, כדי לאפשר לחקלאות המקומית להסתגל למצב החדש.