הלך לעולמו דוד לייטנר, ניצול השואה שהיה מוכר בזכות "מבצע דוגו"

לייטנר, שנולד בהונגריה ונשלח ב-1944 למחנה ההשמדה אושוויץ, נפטר בגיל 93. כשעלה ארצה אחרי המלחמה, החליט לציין מדי שנה את יום יציאתו לצעדת המוות באכילת פלאפל כפי יכולתו עד להתפקע. בשנת 2016 יזם "בית העדות" את המבצע במסגרתו הצטרפו המונים מדי שנה למבצע אכילת הפלאפל - כדי לחגוג את החיים

זמן צפייה: 03:14

שורד השואה דוד (דוגו) לייטנר נפטר היום (חמישי) בגיל 93. הלווייתו תתקיים הערב ב-17:00 ברחבת בית הכנסת בניר גלים. לייטנר היה ידוע בייסודו של "מבצע דוגו", המתקיים כל שנה ב-18 בינואר, בו מצטרפים המונים למנהג אכילת הפלאפל הפרטי של האיש, ששרד את השואה וצעדה המוות באושוויץ.

לייטנר נולד בשנת 1930 בהונגריה. ב-1944 גורש לאושוויץ, והצליח לשרוד את תלאות המחנה. זמן קצר לאחר שעלה שארצה, דוגו טייל בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. הוא נזכר כשאימו הייתה מספרת לו שעל העצים בארץ ישראל צומחות לחמניות עגולות בשם "בילקלך" - ועליהן הוא חלם שצעד בצעדת המוות, והחלומות הללו עזרו לו לשרוד. הוא שמע את אמו לוחשת באותו יום בשוק באוזן: "בארץ קוראים ל'ביבקלך' פלאפל".

הוא החליט כי מדי שנה, ב-18 בינואר, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל כפי יכולתו עד להתפקע (לדבריו, בעבר היה יכול לאכול יותר מ-3 מנות פלאפל לבד, אך בשנים האחרונות הוא אוכל אחת), על מנת לחגוג את העובדה שהוא בחיים, שהגיע לארץ ישראל בשלום, וכי אינו רעב יותר. בשנת 2016 המנהג הפרטי הפך לפומבי, כשבית העדות יזם את "מבצע דוגו", בו הציעו להמונים להצטרף למנהג הפלאפל של דוגו ולהעלות את התמונות לרשתות החברתיות.

הרמטכ''ל דאז אביב כוכבי ודוד לייטנר, ב-18 בינואר

רבים הצטרפו ל"מבצע דוגו": שירות בתי הסוהר, משרדי ממשלה, מקומות עבודה, שגריריות ועוד מגישים פלאפל בחדרי האוכל באותו היום, ובתי ספר רבים ברחבי הארץ והעולם לומדים בו על צעדת המוות. ב-2019 השתתף נשיא המדינה דאז ראובן רבילין במבצע, וב-2020 הששתף בו הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי.

דוגו התגורר בשכונת בת-גלים שבחיפה. בתו היא הסופרת זהבה קור - שנישאה לד"ר אבשלום קור, ונכדתו היא העיתונאית מוריה קור.

דוד לייטנר עם חברי הכנסת משה סולמון ואמיר אוחנה | צילום: מתוך טוויטר

ח"כ משה סולומון ממפלגת הציונות הדתית כתב הבוקר בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "התבשרנו ביום חורבן הבית על פטירתו של דוד (דוגו) לייטנר. זכיתי לאכול איתו פלאפל ביום השואה השנה. אני אגיע ללוויה היום, וקורא למי שיכול לבוא להגיע למרות תשעה באב, ואולי אף להוסיף כדור פלאפל אחד לסעודת סוף הצום".

גם סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר הספידה את לייטר בחשבון הטוויטר שלה: "את הפלאפל לא נפסיק. הלילה נפטר דוד לייטנר "דוגו". בן 93, אבל עם אופטימיות ושמחת חיים של נער צעיר, כאילו לא נגעו ברוחו הייחודית סימני הזמן. 'מבצע פלאפל' שייסד, נועד לומר לנו שארץ ישראל היא נס ושאנחנו אדונים לעצמנו - כמה סמלי היום. בואו נמשיך בכך, מכל הצדדים והדעות. עם ישראל חי".