"רכבת קליע" לאילת: מי יממן את פרויקט הדגל של רגב?

שרת התחבורה השיקה באחרונה את הפרויקט הענק שעיקרו רכבת שצפויה לנסוע במהירות של עד 250 קמ"ש לעיר הדרומית. רגב טוענת כי המימון יגיע מחברות בינלאומיות ומשקיעים, אך בכיר בחברת התשתיות הסינית שפועלת בישראל מצנן את ההתלהבות: "הפרויקט חשוב, אבל על ישראל לממן אותו"

שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רשת המסילות מקרית שמונה ועד אילת אינה מעסיקה את משרדי התחבורה והאוצר בלבד, אלא גם את החברות הסיניות שעובדות בישראל ורוצות להיות שותפות לפרויקא השאפתני - מבלי לממן אותו בעצמן. שליינג יויואן, ראש אגף קשרי חוץ בתאגיד הבניה האזרחי של סין CCECC שמפעילה את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן,  אמר בהקשר זה לחדשות 13: "אנחנו נשמח לקחת חלק בפרויקט כזה בישראל אך הממשלה שלכם היא שתצטרך לממן אותו בעצמה. לא ניתן להחזיר עלות של מיזם כזה באמצעות תשלום נסיעות הנוסעים".

בשבוע שעבר אישרה הממשלה את התוכנית הלאומית לחיבור מסילתי מקרית שמונה ועד אילת ברשת רכבות מהירות שהוצגה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. עלות הפרויקט נאמדת בכמאה מיליארד שקלים לפחות, אך טרם נמצא לו מקור תקציבי.

השרה רגב טענה כי ישנן ממשלות וגופים פרטיים שרוצים לקחת חלק במימון הפרויקט - אך לא מסרה פרטים אודותיהם. בהתייחסות לדברים אלה אמר יויואן: "עלות הפרויקט גבוהה מאוד, אך לדעתי יש צורך בחיבור בין ירושלים לאילת שמתאים לרכבת מהירה, אבל מבחינה כלכלית קשה לומר כמה זה כדאי".

נתניהו, רגב וסמוטריץ'
נתניהו, רגב וסמוטריץ'

התייחסותם של בכירי חברת CCECC לפרויקט הרכבת לאילת נעשתה במסגרת נסיעת עיתונאים מטעם איגוד החברות הסיניות שפועלות בישראל, שבמהלכו נפגשו כתבי תחבורה עם נשיא חברת CCECC הממשלתית בסין, צ'ן סיצ'נג, שמעסיק בישראל כ-500 עובדים וחברתו הייתה אחראית על כריית מנהרות הרכבת לכרמיאל.

במהלך ביקור העתונאים, תיאר סיצ'נג את החשיבות הגדולה שהוא מוצא בעבודה עם ישראל: "ישראל אינה מדינה גדולה אבל היא מדינה מתקדמת ברמה הכלכלית והטכנולוגית. אנחנו שואפים ללמד את הישראלים בטכנולוגיה שיש ברשותנו כדי שבעתיד הם יוכלו לבנות פרויקטים גדולים כאלה בעצמם".

רכבת ישראל
רכבת ישראל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נזכיר כי לתוכנית הלאומית לחיבור ישראל מקרית שמונה ועד אילת הקצו שרת התחבורה רגב ושר האוצר סמוטריץ' תקציב ראשוני של 2.4 מיליארד שקלים, זאת לטובת תכנון ומציאת מקורות תקציביים לפרויקט שעלותו לפי ההערכות נאמדת על כמאה מיליארד שקלים - והצפי לסיומו הוא ב-2040.