עומס במוקד החירום ותשתיות לקויות: הכשלים שהביאו לאסון המעלית

כשבוע חלף מאז שטבעו למוות סתיו הררי ודין שושני, ובשכונת התקווה זועמים על הזנחה ארוכת שנים מצד העירייה, ועל המחסור במענה של כוחות ההצלה. "אם דין היה כאן הוא היה אומר 'אתם אשמים'"

זמן צפייה: 14:19

אסון המעלית בת"א: שבוע חלף מאז שטבעו למוות בדרום תל אביב סתיו הררי ודין שושני, ובשכונת התקווה שבה גרו זועמים התושבים על הרשויות, שלדבריהם הזניחו את התשתיות לאורך השנים. בצילומי מצלמת אבטחה של בית עסק סמוך לבניין ברחוב נדב, ניתן לראות ניידת שיטור עירוני חולפת באזור – אך בהיעדר המענה במוקד 106, לא היו השוטרים מודעים לאסון המתרחש מתחת לאפם.

עוד בחדשות 13:

המוקדן שטיפל בפנייה באסון המעלית: "חושש שיפילו עליי האשמה"

אסון המעלית בת"א: המשטרה תזמן את קבלן הבניין וחברת המעליות

"נפרדתם מהחיים מחובקים": הזוג שנהרג במעלית בת"א מובא למנוחות

סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב
סתיו הררי ודין שושני ההרוגים באסון המעלית בתל אביב | צילום: באדיבות המשפחה

"כבר שנתיים שאני שולח פניות למוקד 106 של העירייה. אנחנו מתלוננים על השלוליות פה ליד החנות, הגענו לבכירי העירייה, היו אנשים בשטח ואמרו שאלו שלוליות קטנות ולא צריך לשים קולטנים – למרות שבכל השכונה חסר", אמר השבוע אלירן, תושב שכונת התקווה. אם היו פה קולטנים בטח היינו יכולים להציל את שני הילדים האלו".

עם זאת, הכשלים לא התחילו והסתיימו בעומס על מוקדי החירום ביום האירוע – אלא בשלב הקמת אישור תוכנית הבניין, שכללה חניון תת קרקעי באחד הרחובות הכי נמוכים בסביבה. "הרחוב הזה נמוך בעשרה סנטימטר מהרחוב הסמוך, ולכן כל המים התנקזו וירדו למטה", אמר עו"ד דוד מנע, המייצג את תושבי השכונה. "העירייה מעדיפה לשלם פיצויים מאשר להשקיע בתשתיות, תשתיות עולות הרבה יותר כסף".

במהלך השבוע הגיע לשבעה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שאמר בריאיון כי ישקול להתפטר אם תתגלה אחריות של העירייה באסון. "אני קצת דיברתי ממקום של כעס, רציתי להיות הפה של דין, כי הוא היה ילד מאוד ורבלי, דעתן ורודף צדק", אמרה שלומית שושני, אמו של דין. "אם הוא היה כאן הוא היה אומר 'אתם אשמים, זה אתם עשיתם את זה. זה בגללכם'".

ממכבי האש נמסר בתגובה כי בימים אלה שוקדים על מערכת חדשה שתתמודד עם מבול של פניות. "בחצי השעה המדוברת נכנסו יותר מ-1,600 פניות – מה שלא אפשר מענה מלא לכלל הפונים", הסביר רב רשף יניב קטן, מפקד מרכזי השליטה בשירותי הכבאות. "לצורך השוואה, חצי שעה שלפניה נכנסו כ-60 שיחות. המערכת תוחלף במהלך השנה הקרובה למערכת מתקדמת שתתן מענה יעיל יותר במקרים של עומס ובתחומים נוספים".

ניידת שיטור עירוני חולפת על פני הבניין ברחוב נדב 2
ניידת שיטור עירוני חולפת על פני הבניין ברחוב נדב 2 | צילום: חדשות 13

תגובת עיריית תל אביב: "סוגיית טופס ה-4, האישור לבניין נמצאת כעת בחקירת משטרה. ברחוב נדב ובכל הרחובות הסובבים אותו בשכונת התקווה בוצעו בעשור האחרון עבודות תשתית, ביוב וניקוז בהיקף כספי של רבע מיליארד שקלים. בניגוד לנטען, בפינת הרחובות לח"י ונדב ישנם קולטנים. גם ברחוב נדב עצמו ישנם קולטנים רבים אשר טופלו ונוקו באופן יסודי לפני פחות מחודש וחצי.

כל הפניות למוקד 106 בנושאי ביוב וניקוז טופלו. ניידת הסיור העירונית עסקה לאורך כל היום בהצלת חיי אדם ובין השעות 12:00 - 14:00 הוזעקה 15 פעמים לטפל בקריאות מצוקה של תושבים בשכונה.

בשעה 12:40 הניידת נסעה ברחוב נדב בדרכה להוסטל שהוצף ברחוב בועז הסמוך. אנחנו שבים ומביעים את צערנו העמוק על מותם הטרגי של סתיו הררי ודין שושני ועל עוגמת הנפש שנגרמה לתושבים ולבעלי העסקים".