אדמה קרסה בהוד השרון, 3 מבנים פונו: "התריעו כבר לפני חודש"

הקריסה התרחשה ברחוב הצנחנים שבעיר באתר שבו מבוצע פרויקט תמ"א. מהעירייה נמסר כי "הוחלט על פינוי זמני של הבניינים עד גמר טיפול ראשוני", ולאחר מכן הוחלט על פינוי בניין שלישי "מחשש לקריסה". אחד השכנים סיפר לחדשות 13 כי כבר לפני חודש הזהירו הדיירים: "הבית זז"

זמן צפייה: 03:54

אדמה קרסה אחר הצהריים (חמישי) באתר בנייה ברחוב הצנחנים 6 בהוד השרון. תחילה נמסר מהעירייה כי "בהתאם להנחיות כיבוי אש ובתיאום עם כוחות העירייה במקום, הוחלט על פינוי זמני של שני בניינים ברחוב הצנחנים 4 ו-6 כאמצעי בטיחות עד גמר טיפול ראשוני". בהמשך הוחלט על פינוי בניין שלישי נוסף "מחשש לקריסה".

חיים דדוש, אחד השכנים באזור, סיפר לחדשות 13 כי היה חשש שהבניין ייפול, וכבר לפני חודש הדיירים התריעו שהבית זז מעט. דדוש שיתף כי המצב מעט מפחיד ותיאר אותו כ"צירוף מקרים". "חבל שזה קורה, זה לא רק בהוד השרון זה קורה בעוד מקומות, צירוף מקרים. מפחיד קצת, מרגיש לא נעים, מקווה שזה יעבור בשלום".

זירת הקריסה בהוד השרון
זירת הקריסה בהוד השרון

ד"ר בני ברוש, מנהל אגף הבניין במכון התקנים הישראלי, אמר על פינוי המבנים בהוד השרון מחשש לקריסה כי "בשלב הזה של האירוע ישנן שתי סכנות עיקריות: הראשונה שייפערו בולענים חדשים באזור שהוכח כמועד לפורענות, והשנייה היא שהבולענים הקיימים עצמם לא יצליחו להחזיק את הקרקע שסביבם, מכיוון שהחוסר של החומר בבולענים עלול לגרום לאי יציבות אופקית של דופן הבור שנפער - והדבר משפיע גם על המבנים הסמוכים והנסמכים על הקרקע שם לרבות פיגומי הזקפים שחוזקם נמוך עוד יותר".

ד"ר הרוש הוסיף: "מקרה זה רק מדגיש את הצורך לבנות ולבצע עבודות עפר לפי התקנים המחייבים. לפני תחילת העבודות ותכנונן יש לחקור את הקרקע הקיימת בעזרת קידוחי סקר קרקע, לעבוד עם חומרים תקניים בלבד, להקפיד על הידוק נכון ולערוך בדיקות שוטפות לכל אורך תהליך ביצוע העבודה".

"בכל הקשור לעולם הבנייה", מסר ד"ר הרוש, "החובה הינה לעשות את העבודה בבטיחות המירבית הן של העובדים והן של משתמשי המבנה ולבצע את כל הבדיקות המקיפות לפני ותוך כדי העבודות בכדי שבראש ובראשונה חלילה לא תהיה פגיעה בחיי אדם או ברכוש, והשימוש במבנה יהיה בתנאי מִחיה סבירים וללא סכנות יום יומיות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301191549' autoplay='0' credit='' desc='ראש העיר הוד השרון, אמיר כוכבי, בזירת הקריסה' poster='' kid='1_3bsnhcsr' duration='']

ראש העירייה אמיר כוכבי נמצא במקום יחד עם צוותי ההנדסה העירוניים ועם קונסטרוקטור מטעם החברה הקבלנית, מתכנן השלד וכוחות ביטחון. בסרטון שהעלה כוכבי לחשבון הטוויטר שלו אמר כי "לפני זמן קצר התקבל דיווח על זליגת קרקע שהביאה לקריסה של פילר (גומחת בטון לארון חשמל ותקשורת - חדשות 13) לתוך פיר של חנייה תת קרקעית שנמצאת בבנייה כרגע. הגענו לכאן עם כוחות ההנדסה כדי לבדוק את האירוע. אנחנו מזהים שהפיגום על בניין התמ"א נמצא בסכנה, ולכן פינינו את הבניין".

כוכבי הוסיף ואמר: "אנחנו בנוסף מפנים את הבניין הסמוך משום שזיהינו שזליגת הקרקע המשיכה אל מתחת דרך הגישה אל אותו בניין. לכן כאמצעי זהירות זמני, בשלב זה אנחנו מפנים גם את הדיירים מהבניין הנוסף. אנחנו מתחקרים את האירוע תוך כדי שאנחנו מטפלים בו. כבר ניתן להגיד שככל הנראה בוצע תיקון חסר בחלק מהפיר התת קרקעי מה שהביא לזליגה. נמשיך את הטיפול נמשיך ונעדכן".

"בינתיים", עידכן ראש העיר של הוד השרון, "האוכלוסייה משני הבניינים הללו מטופלת על ידי הרווחה של הוד השרון. נסייע להם נדאג לעזור להם ונעדכן ברגע שיוכלו לשוב לבתיהם". עוד נמסר מהעירייה: "הכניסה לרחוב הצנחנים בין מצדה לטרומפלדור חסומה לכלי רכב עד להודעה חדשה. דיירי הבניינים מקבלים את כל הסיוע הנדרש ומוזמנים לפנות בכל דבר ועניין למוקד העירוני 108 | 098894000 או בוואטסאפ 0502344446".