קרובי החטופים יצעדו מעזה לי-ם: "מקווים לעצור בגלל חדשות טובות"

מטה המשפחות הודיע כי הצעדה תחל ביום רביעי בגבול רצועת עזה, וצפויה להסתיים ביום שבת בירושלים. הצעדה תעבור בקריית גת, בית גוברין, בית שמש ושדרות - שם יתקיים טקס הזדהות סמוך לתחנת המשטרה. בצל המגעים לעסקה, אמרו קרובי החטופים: "קוראים לכל עם ישראל להצטרף למסע של אחדות ותקווה"

הפגנה למען החטופים בתל אביב. ארכיון
הפגנה למען החטופים בתל אביב. ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מטה משפחות החטופים והנעדרים הודיע היום (שני) כי משפחות החטופים יצעדו במשך ארבעה ימים בצעדת ענק מגבול רצועת עזה עד לירושלים. הצעדה תתחיל ביום רביעי ותצא מחניון קיבוץ רעים שבעוטף עזה, ותסתיים ביום שבת בכיכר פריז בירושלים. הצעדה תעבור בערים קריית גת, בית גוברין, בית שמש ושדרות - שם יקיימו טקס הזדהות בסמוך לתחנת המשטרה בעיר, שהוחרבה ב-7 באוקטובר לאחר שנכבשה על-ידי מחבלי הנוח'בה.

ממטה המשפחות נמסר: "החזרת החטופים היא המשימה הלאומית של כל עם ישראל - אין אדם במדינת ישראל שלא רוצה לראות את החטופים בבית. האחדות היא זו שהביאה לשחרורם של 117 חטופים בעסקה הקודמת, והאחדות היא זו שתביא לשחרור כל החטופים בעסקה הנוכחית. אנו קוראים לכל עם ישראל: הצטרפו אל המשפחות היקרות במסע להחזרת יקיריהם - מסע של תקווה ואחדות. כולנו תקווה שנצטרך לעצור את הצעדה למשמע חדשות טובות".

חרבות ברזל מחאה עצרת הענק בכיכר החטופים בת"א
עצרת הענק בכיכר החטופים בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, בישראל עדיין ממתינים להתקדמות במגעים לעסקת חטופים, ונכון לשעה זו עדיין אין הסכמה של חמאס למתווה עליו הוסכם בפריז בסוף השבוע. כפי שמסתמן כרגע, בישראל מסכימים על שחרור 10 אסירים פלסטינים תמורת כל חטוף, וכי חטוף אחד ישוחרר בכל יום. סלע המחלוקת המשמעותי הוא הדרישה של חמאס לסיים את המלחמה ולנסיגה מלאה של צה"ל מצפון הרצועה. ישראל דורשת בנוסף רשימה ברורה של החטופים שעדיין בחיים, ואם יוסכם על מתווה - הדרישה היא כי ישראל תדע מראש מי מהם צפוי להשתחרר. כמו כן, הפוגת האש במהלך יישום מתווה שחרור החטופים צפויה להיות ארוכה במיוחד.

חמאס מגמיש את דרישותיו, ולפי הנוסחאות המתגבשות ארגון הטרור התגמש בשלוש נקודות: ראשית, הוא לא יקבל את סוף המלחמה אלא שלב ביניים של הפוגה באש לזמן מוגבל. בנוסף, מספר האסירים המשוחררים ירד בהרבה. בתחילה דרשו בחמאס שחרור של כ-150 אסירים, וכעת השיח הוא על כמה עשרות. שלישית, בחמאס ירדו מהדרישה לנסיגת הכוחות מהרצועה. ההערכה היא כי מה שהביא את חמאס להתגמשות הוא הלחץ הצבאי, כמו גם ההתדרדרות במצבם של תושבי ערי האוהלים - שדוחקים בו למהר עם העסקה.

רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע
רה"מ בנימין נתניהו לצד ראש המוסד דוד ברנע | צילום: קובי גדעון / לע"מ

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס ביום שבת שיחת ועידה עם חלק מהשרים ועם ראש המוסד דוד ברנע והצוות שחזר מהוועידה בפריז, ובמהלך השיחה הוא נזף בראש המוסד ובצוות המשא ומתן. בין היתר אמר ראש הממשלה: "ככה לא מנהלים משא ומתן, צריך להיות קשוחים".

נתניהו אמנם אמר את הדברים בלשון רבים, אך ברור למי הוא מתכוון, שכן מי שמנהל את המשא ומתן הוא ראש המוסד. ראש הממשלה כיוון את הדברים גם לצוות המו"מ הזוטר יותר, שעושה את דרכו לקטר להמשך השיחות, וישנה מחלוקת לגבי השאלה מה הוביל את ראש הממשלה לומר את הדברים. ישנם גורמים ישראלים שטוענים כי היה זה סביב ויכוח אודות כמות הסיוע ההומינטרי שישראל תאפשר להכניס לרצועה, אך גורמים אחרים המעורים במו"מ אמרו לחדשות 13 כי "נתניהו עשה הצגה לקראת יציאת המשלחת הזוטרה יותר לקטר" והוסיפו כי במספר דיונים ושיחות, כולל השיחה הזו, דרש ראש הממשלה כתנאי להתקדמות לדעת מי מהחטופים בחיים.