לראשונה: טראמפ צפוי להיפגש עם משפחות חטופים אמריקנים

פרסום ראשון: לאחר סבב פגישות עם בכירי ממשל ביידן, משפחות חטופים עם אזרחות אמריקנית צפויות להיפגש עם המועמד הרפובליקני לנשיאות, במהלך אירוע בו ישתתף בוושינגטון. ברקע: חשש המשפחות מההסלמה בין ישראל לחיזבאללה והעברת הקשב בארץ ובעולם לגבול הצפון

זמן צפייה: 03:39

פרסום ראשון: בעוד פחות מחודש ישראל תציין שנה מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כשבעזה עדיין נותרו 101 חטופים בשבי חמאס - שקרוביהם פועלים כבר 11 חודשים בכל המישורים בתקווה לשחררם. הערב (חמישי) פרסמה כתבתנו נריה קראוס במהדורה המרכזית כי במסגרת מאמציהם, בני משפחתם של חטופים בעלי אזרחות אמריקנית צפויים להיפגש בוושינגטון עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות, שעשוי לשוב ולהנהיג את העולם החופשי אם יינצח בבחירות בנובמבר.

ביממה האחרונה משפחות החטופים האמריקנים קיימו סבב פגישות משמעותי עם שורת בכירים בממשל ביידן, ובהם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ושליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק. במהלך פגישתם אתמול עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן, בני המשפחות דרשו כי הוא יעשה כל מה שנדרש כדי להביא לשחרור יקיריהם מהשבי בעזה, והאשימו כי לא נעשה מספיק כדי להבטיח זאת.

פגישותיהם של קרובי החטופים בוושינגטון נערכות ברקע אי-הגשתו של מתווה אמריקני חדש לעסקת חטופים, לאחר שדווח כי הנשיא ביידן ויועציו שוקדים לגבש הצעה חדשה שתאפשר להגיע להסכמות בין ישראל לחמאס. עד עתה האמריקנים נמנעו כאמור מהצגת מתווה, בשל החשש מקריסה מלאה של שיחות המו"מ.

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב

כעת, דאגת כלל משפחות החטופים גוברת בעקבות ההסלמה מול חיזבאללה, שמעבירה את הקשב הציבורי והבינלאומי לחזית הצפונית. מתאם השבויים והנעדרים, גל הירש, הציג לקרובי החוטופים מתווה ישראלי חדש, במסגרתו שחרור החטופים ייערך בפעימה אחת, מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוגלה מעזה יחד עם בכירי ארגונו, הרצועה תפורז, אסירים פלסטינים ישוחררו והמלחמה תסתיים.

אלא שהמתווה לא זוכה לאמון מצד המשפחות, בעקבות העובדה כי פרטיו אינם מוכרים לחברי צוות המשא ומתן הישראלי. בנוסף, נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצרת האו"ם בסוף החודש מעלה חשדות בנוגע לעיתוי שבו הוצגה הצעה חדשה מטעמו.

סמל החטופים על הכביש בדרך נמיר
סמל החטופים על הכביש בדרך נמיר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בנוסף, לדעת בכירים אמריקנים המתווה החדש אינו מקדם עסקה בפועל, ועלול אף לעכב כל התקדמות במגעים. אפשרות ההגלייה אינה מקובלת על סינוואר, וחמאס כבר הודיע כי העניין מהווה עבורו קו אדום שלא מאפשר להגיע להסכמות.