סנקציות יוטלו על עוסקים בטיפולי המרה: "נטייה מינית היא לא בעיה רפואית"

השר הורוביץ ופרופ' אש הציגו חוזר מנכ"ל שאוסר על כל גורמי המקצוע לעסוק בטיפולים שמתיימרים לשנות את נטייתו המינית או זהותו המגדרית של מטופל. "מדובר בפרקטיקה לא לגיטמית - התעללות אכזרית"

ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: מירי שמעונוביץ

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש הכריזו היום (שני) כי אנשי בריאות שיעסקו בטיפולי המרה לאנשי הקהילה הגאה צפויים לסנקציות ושלילת רשיונות. בחוזר מנכ"ל שהציגו השניים הובהר כי "נטייה מינית או זהות מגדרית לא מהווה בעיה רפואית, גופנית או נפשית הדורשת טיפול, וכי אין עדויות על הצלחות בטיפול מסוג זה".

חוזר המנכ"ל החדש מזהיר מהסכנות הנפשיות הנגרמות משימוש בטיפולי המרה, ואוסר מעתה כל גורמי מקצוע להציע, לפרסם או לתת "טיפול" מסוג זה ומבהיר כי מדובר בפרקטיקה לא לגיטימית. "אף אחד לא צריך המרה. לסביות, הומואים, טרנסים וסטרייטים, אתם טובים ויפים בדיוק כמו שאתם", אמר שר הבריאות.

"טיפולי המרה הם התעללות אכזרית בבני נוער במצוקה. הפרקטיקה הזו היא רצח של הנפש, ולפעמים גם של הגוף", המשיך הורוביץ. "חובתנו לפעול נגד מי שעוסק בה, ומסכן חיי אדם. זה מה שאנחנו עושים היום. אם יש מישהו שצריך המרה אלו ההומופובים, אנשי החושך ומפיצי השנאה".

מנכל איגי, ארגון נוער גאה, עופר נוימן מסר: "טיפולי המרה הם פיגוע נפשי עבור מי שנאלץ לחוות אותם. המהלך של משרד הבריאות בהובלת שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכל המשרד נחמן אש הוא פריצת דרך שתציל חיים, משפחות ואת העתיד של מאות בני ובנות נוער בישראל".

זה אינו הצעד הראשון של הורוביץ למען הקהילה הגאה, בחודש שעבר הציג השר עדכון לחוק הפונדקאות, שיאפשר גישה שווה להליך גם לגברים יחידים, לזוגות הומואים ולכל אדם. בנוסף, באוגוסט האחרון הודיע הורוביץ כי תוסר ההגבלה על תרומות דם מהומואים. הסעיף שאסר על קבלת תרומת דם מגבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר בוטל. במקומו, מופיע בשאלון תרומת הדם סעיף שיוויני, שלא נוגע למגדרו או נטייתו המינית של התורם.