בצל המלחמה: בית לחם ריקה מתיירים בחג המולד

20 אלף פלסטינים נהרגו כתוצאה מהלחימה בעזה, ביהודה ושומרון שוררת מתיחות ביטחונית - ובעיר התיירות שנחשבת על פי האמונה הנוצרית למקום הולדתו של ישו החליטו לצמצם השנה את החגיגות. המצעדים בוטלו, הקישוטים לא נתלו ועץ האשוח הגדול לא הוצב סמוך לכנסייה שבמרכז העיר, מהחשובות בעולם הנוצרי. סוחר מקומי סיפר ל-CNN: "מעולם לא ראינו ככה את חג המולד"

סנטה קלאוס בכנסיית המולד בבית לחם
סנטה קלאוס בכנסיית המולד בבית לחם | צילום: רויטרס

בימים כתיקונם, רחובות העיר בית לחם גדושים בתקופה זו של השנה, ומחוץ לכנסיית המולד, שנחשבת על פי האמונה הנוצרית למקום לידתו של ישו - משתרך תור של מאות עולים לרגל, רבים מהם ערבים ישראלים. השנה, לא כך הם הדברים. ברקע המלחמה בעזה, ההנהגה המקומית בבירת התיירות של הרשות הפלסטינית, הנמצאת קילומטרים ספורים מירושלים - החליטה לצמצם את החגיגות, כך דווח היום (ראשון) ברשת CNN.

המצעדים והחגיגות בוטלו, לא נתלו קישוטי החג, ועץ האשוח הגדול לא הוצב כמדי שנה בכיכר האבוס, סמוך לכנסייה העתיקה, המוכרת כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. סוחר מקומי סיפר ל-CNN: "כלכלת העיר בית לחם נשענת במידה רבה על תיירות. מעולם לא ראינו ככה את חג המולד", והוסיף: "מזה שלושה חודשים לא הייתה לנו ולו מכירה אחת".

בית לחם בחג המולד
בית לחם בחג המולד | צילום: חדשות 13
כנסיית המולד בבית לחם | צילום: רויטרס

רבים מבתי המלון, החנויות והמסעדות - נותרו סגורים. חג המולד בעיר בשנה שעברה נערך גם הוא בצל מתיחות בטחונית וגל טרור, שפגעו בהיקף התיירות. אחד מבעלי המסעדות בעיר סיפר בשנה שעברה לחזי סימנטוב: "בלי תיירות - אין עסקים בבית לחם. העניין הביטחוני חשוב ביותר - אם המחסומים נסגרים, זה יוצר בעיה גדולה".

בית לחם ריקה מתיירים
בית לחם ריקה מתיירים | צילום: רויטרס
חגיגות חג המולד בכנסיית המולד בבית לחם
חגיגות חג המולד בכנסיית המולד בבית לחם | צילום: רויטרס

ההחלטה להמעיט השנה בחגיגות מגיעה גם ברקע הזדהות עם הפלסטינים בעזה. משרד הבריאות העזתי דיווח אתמול כי מעל 20 אלף פלסטינים נהרגו כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועה, ומעל 50 אלף נפצעו. במקביל, גם ביהודה ושומרון לא שקט - בשבוע שעבר שני אזרחים ישראלים ולוחם נפצעו קל-בינוני בשלושה פיגועים שונים בשטחים. ביום שישי עדכנו צה"ל ושב"כ כי 2,450 מבוקשים נעצרו ברחבי יהודה ושומרון מתחילת המלחמה, מתוכם כ-1,210 משוייכים לחמאס.