אליהו ונטלי הובאו למנוחות, אשר בן ה-14 נטמן

דרכם האחרונה: בבית העלמין בבית שמש נטמנו אליהו ונטלי מזרחי, שנורו למוות על-ידי המחבל מחוץ לבית הכנסת בנווה יעקב. באותה שעה הובא למנוחות הנער אשר נתן בן ה-14 בהר הזיתים. בזירת הפיגוע: עשרות התכנסו והדליקו נרות

אשר נתן, אליהו מזרחי ונטלי מזרחי, מובאים למנוחות הערב

בבית העלמין בבית שמש מובאים למנוחות הלילה (שבת) אליהו ונטלי מזרחי, בני הזוג שנורו למוות על-ידי המחבל סמוך לבית הכנסת "עטרת אברהם" שבירושלים. באותה שעה מתקיימת הלווייתו של הנער אשר נתן, בן 14, שיצאה מבית ההספד הספרדי בהר המנוחות להר הזיתים, שם ייטמן. בפיגוע נרצחו גם רפאל בן אליהו, בן 56, ,שאולי חי, גבאי בית הכנסת בפסגת זאב, בן ה-68, איליה סוסנסקי בן ה-26, ואירינה קורולובה, עובדת סיעודית אזרחית אוקראינה.

נטלי ואליהו נישאו לפני שנתיים, והם התגוררו בסמוך לבית הכנסת בנווה יעקב. אמש, במהלך ארוחת לילה השבת, שמעו בני הזוג את היריות מבעד לחלונם וירדו לסייע לנפגעים. נטלי ביקשה תחילה מבעלה שלא יירד, אך לאחר שבעלה ירד בכל זאת היא הצטרפה אליו - ואז שניהם נורו על ידי המחבל מטווח קצר.

''אישה חמה, מלאת אכפתיות ורצון להיטיב עם המטופלים'', אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
''אישה חמה, מלאת אכפתיות ורצון להיטיב עם המטופלים'', אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

"נטלי עלתה לארץ עם ההורים ואחותה בשנות ה-90, ומאז ועד היום הייתה מטפלת בשני ההורים באהבה, מסביב לשעון", סיפרה דודתה, "היא עבדה בהדסה הר הצופים בעבודה שכל כך אהבה, תמיד עם חיוך, תמיד עם רצון לתת ולהעניק למאושפזים במחלקות. נפגשנו הרבה במשמרות ותמיד ראיתי אותה מרוצה ושמחה. היא הרגישה כאן טוב, שהיא יכולה לתת מעצמה".

תמרה אמא של נטלי אמרה: "לקחו אותי, לקחו אותי גם איתה. שהיא עזרה שלי. כל יום היא הלכה לעבודה חיכיתי לה. וכל הזמן שאלה 'אמא אכלת שתית מדדת סוכר?, אמא אמא אמא'". עוד הוסיפה: "גם אלי אתמול הלך אמר תודה להתראות תרגישי טוב. ואיך זה עכשיו שניהם? אומרים לא יהיה יותר ככה. צריך משהו לעשות אחרת".

שאול חי
שאול חי | צילום: באדיבות המשפחה

מנחם שטיינברג, דודו של אשר בן ה-14, נשאר בבית הכנסת לעוד זמן קצר, וכך ניצלו חייו. לחדשות 13 הוא סיפר: "שאלתי את אשר אם הוא רוצה שאלווה אותו החוצה מבית הכנסת, הוא אמר לי שלא. כנראה רצה להיפגש עם חברים, ואני הדוד המבוגר. ובזכות זה ניצלתי בעצם".

מנחם שחזר את המראות הקשים: "אני רואה גופות. אישה, גבר עם אופנוע, כמו טבח. היה מד"א ושוטרים, אבל המחזה היה לא נעים. הבנתי שמדובר בפיגוע כי אנשים צעקו 'פיגוע', האירוע התמשך זה היה חמש דקות של ירי".

רפאל בן אליהו
רפאל בן אליהו | צילום: באדיבות המשפחה

אור בן אליהו היה עם אביו, רפי, אמו ואחיו הצעיר אצל סבתם בשכונה נווה יעקב בירושלים, בארוחת שישי רגילה. בצאתם מבית הסבתא הם נקלעו לסיוט הגרוע מכל, כאשר המחבל עלקם ח'יירי פתח באש לעברם ולעבר כל מי שהיה בסמוך לבית הכנסת "עטרות אברהם". אב המשפחה, רפי, בן 56, נהרג במקום.

"היה יום שישי רגיל", משחזר אור בשיחה עם חדשות 13 ביום שלאחר הפיגוע הרצחני, "סיימנו ארוחת שישי נכנסנו לאוטו אני אבא שלי אמא שלי ואחי הקטן. התחלנו לנסוע 100-200 מטרים פתאום קפצו עלינו זוג, שצעק 'תעצרו את הרכב'", אחר כך התברר לאור שאלו היו הזוג מזרחי, אליהו ונטלי, שגם הם נרצחו בפיגוע.

"הם צעקו 'תתקשרו לאמבולנס, היה מחבל שברח ברכב לבן'. אבא שלי עם הלב זהב שלו בלם את הרכב, קפצנו החוצה, הוצאתי טלפון להתקשר למשטרה הוא הוציא טלפון להתקשר לאמבולנס. אמא רצתה גם לצאת מהרכב צעקנו אליה 'אל תצאי'. לא עוברות 2 דקות אני מזהה רכב לבן מגיע במהירות מטורפת וישר הרגשתי", סיפר אור בדמעות.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2328011104' autoplay='0' credit='' desc='אבל בנווה יעקב' poster='' kid='1_07maz7ix' duration='']

שלושה פצועים נוספים מהפיגוע פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני ובהכרה, צעיר בן 20 במצב בינוני ובהכרה ואישה כבת 65 במצב בינוני.

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים
רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לאחר הערכת המצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב. המפכ"ל קובי שבתאי הנחה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות.

במסגרת חקירת הפיגוע, במהלך הלילה ולפנות בוקר עצרו שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב 42 חשודים - חלקם ממשפחתו, מקרוביו וסביבתו של המחבל. מרבית העצורים נעצרו הלילה בא-טור ע"י כוחות משטרה בבית המחבל שביצע את הפיגוע.