תחקיר: איך זכו כרמל שאמה ואביו בדירות ששוות מיליונים?

ראש עיריית ר"ג נבחר לתפקיד כשהבטיח להיאבק בשחיתות הציבורית. למרות זאת, העירייה תחתיו קידמה פרויקטים נדל"נים בעיר, שלמקורביו יש אינטרס כלכלי לגביהם

זמן צפייה: 12:02

במשך שנים חיכו ברמת גן להריסת הבתים בשכונת רמת השקמה והקמת דירות יוקרה במקומן במסגרת פרויקט "פינוי בינוי". היזם, ראול סרוגו, פנה ל-44 הדיירים במקום, וחוץ משלושה שסירבו, כולם ראו בכך את עסקת חייהם. הסרבנים שדרשו לקבל הרבה יותר מכך, הם כרמל שאמה, שלימים התמנה להיות ראש העיר, ואביו פנחס, אשר כלל לא גרו שם.

בשנה שלפני הבחירות לראשות העיר, שאמה ואביו חתמו עם סרוגו על עסקה חשאית. במסגרת העסקה, אביו של ראש העיר, פנחס שאמה, קיבל זכויות בנייה על ארבע דירות חדשות וכפולות בגודל תמורת הדירה הישנה שלו בזמן ששאר הדיריים קיבלו דירה אחת תמורת דירתם הישנה.

לדברי סרוגו, "אם לא כך, ההליכים המשפטיים היו נמשכים וזה היה לרעת הדיירים המפונים והפרויקט". בינתיים, שאמה הבן נכנס ללשכת ראש העיר. לאחרונה, היזם סרוגו החל למכור את הדירות במיקום אטרקטיבי במיוחד - הכניסה לפארק הלאומי בעיר. עד לאחרונה, שכן שם בית קפה פופולרי שזכה במכרז העירוני. בשל משבר הקורונה, המקום נסגר ובעירייה החליטו להשכיר חלק מהמקום בלי מכרז ליזם סרוגו. בנוסף, קיבל סרוגו הטבה בדמות אישור להקים את המקלט הציבורי במקום אחר, כך שיתפנה שטח נוסף במתחם הדיור.

במתחם אחר בעיר, בצומת הרחובות ז'בוטינקי ואל על, מלכת קבוצות הרכישה ענבל אור מכרה בעבר קרקע ל-186 רוכשים, אלא שעיריית רמת גן עצרה את החגיגה והבהירה לאור שהיא מוכרת דירות באוויר - היתר לתוכנית שלה היא לא תקבל כאן ואור התרסקה. לפני 3 שנים השטח נמכר לקבוצת אנשי עסקים אשר לשי שאמה, אחיו של ראש העיר, היה קשר עסקי עימם בעבר, שהסתיים זה מזמן, במתחם מסחרי בראשון לציון. לא רק האח מכיר היטב את האנשים האלה, גם כרמל שאמה עצמו, במתחם אחר של הקבוצה בראשון לציון. אדם בשם דוד נאש החזיק מניות בשביל כרמל שאמה, שמכר אותן לאותם אנשי עסקים. החיבורים העסקיים האלה לא מונעים מראש העיר שאמה מלעסוק בפרויקט, ואף לקדם אותו. באוקטובר 2019 – יזמי הפרויקט הורסים את הבניינים הישנים, בלי היתר, באישון לילה, באופן לא חוקי, לכאורה עבירת פלילית.

בשיחה עם חדשות 13 סיפר אדריכל העיר לשעבר ארז טל: "הריסה של מבנה היא עבודה טעונה היתר. אם זה נהרס ללא היתר, זו בעיניי תקלה חמורה מאוד. ברור שלהרוס את זה (את הבית - ע"מ) זה לא הגיוני. אתה בעצם פוגע לך במכפיל שאתה יכול לבקש.
חדשות 13: לכן אני תוהה אם כשאתה הורס מבנה, האם אפשר להניח שמישהו הבטיח..."
אדריכל העיר לשעבר ארז טל: "התהייה במקום".

תכתובות קבוצת הווטאספ של בכירי העירייה חושפות שהעירייה עצמה היא שעומדת מאחורי ההריסה הלא-חוקית בהוראה של ראש העיר בכבודו ובעצמו. זו לא המעורבות היחידה של ראש העיר בפרויקט הזה – שאמה לא רק שלא מצהיר על אפשרות לניגוד עניינים, אלא מכנס ישיבה לקידום הפרויקט. לאחר מכן, בדצמבר האחרון מתכנסת הישיבה הגורלית - הוועדה המקומית לתכנון ובניה ברמת גן נדרשת לאשר את הפרויקט.

אגף התכנון, כלומר הדרג המקצועי, קובע: "לפי מדיניות הבנייה לגובה בציר ז'בוטינסקי - יש לקבוע את גובהו המרבי של הבניין כך שלא יעלה על 35 קומות. התוכנית (שהגיש היזם) כוללת בנייה של 130 יח"ד חדשות. לא סביר ולא תואם למדיניות הוועדה. יש לצמצם את מספר יחידות הדיור ל-63". אלא שבמהלך הדיון אחוזי הבנייה הולכים וגדלים – מ-35 קומות ל-45, עוד שתי קומות טכניות ו-5 מתחת לאדמה. 63 הדירות גדלות ל-116 והתוכנית מאושרת.

הקניון שבבעלות משפחת שאמה ברחוב מלכי צדק בעיר נטוש כבר יותר מעשרים שנה, אבל בתחקיר שפרסמנו כאן בשנה שעברה הראינו כיצד עיריית רמת גן תחת כרמל שאמה החלה לעבוד קשה מאוד כדי להכשיר אותו, על חשבונה – ישיבות פרטניות בהשתתפות המשפחה והכשרת חניונים ציבוריים לטובת הפרויקט, בניגוד להיתר הבנייה הישן.

במתחם משפחת שאמה פתחה חנות גדולה – הקולה מבגדד - בלי היתר בניה ובלי טופס 4, והעירייה במקום לנקוט הליכים פליליים פעלה להכשיר את המבנה, בדיעבד. לפני שנה וחצי, בניגוד לעמדת הדרג המקצועי, נחתם טופס 4. מי שחתם עליו באופן חריג מאוד, היה ממלא מקום ראש העיר ליעד אילני שכלל לא חבר בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. אילני, שמאז עזב את הקואליציה העירונית, חושף בפעם הראשונה בשיחה עם כמה ממקורביו מה גרם לו לחתום על האישור השנוי במחלוקת. לטענתו, ראש העיר שיטה בו בכוונה לטובת הקניון של אביו.

ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן מסר בתגובה: "הכתבה מתבססת על עיוותים, מניפולציות ושקרים. כך למשל, כל זכויות הבנייה של ראש העיר ובני משפחתו בקרקע בפרויקט אחד העם אושרו בתקופת ראשי העיר הקודמים. התמורות סוכמו זמן רב לפני ששאמה נבחר לכהן ראש העיר ואביו לא קיבל זכויות בהתאם לחלקו בקרקע. עם היבחרו, חתם ראש העיר על הסדר ניגוד עניינים והדיר את עצמו מכל עיסוק בפרויקט. קבלנים, יריבים פוליטיים ובעלי אינטרס שמתוסכלים מפופולריות השיא של ראש העיר הידרדרו למסע ציד אישי חסר עכבות".

היזם ראול סרוגו מסר בתגובה: "כל רמז שהחברה היזמית קיבלה יחס מועדף מעיריית רמת גן הוא שקרי ומעוות. נהפוך הוא, העירייה תחת שאמה רק עיכבה את הפרויקט. היזם אף הוביל עתירה נגד ראש העיר בנושא תמ"א 38. לגבי משרד המכירות, אם לא היינו שוכרים את המקום הנטוש, הציבור לא היה נהנה משכר דירה וארנונה – אלא מרוויח אפס שקלים. התושבים גם מרוויחים מכך שהחברה תבנה מכספה את המקלט במיקום החילופי".