נהיגה בהשפעה: איך מתפקדים נהגים שעישנו קנאביס?

עשרה נסיינים ונסייניות, שחלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו משקאות אלכוהוליים ואחרים עישנו קנאביס - עלו על ההגה. המטרה: לבדוק את ההשפעה על הנהיגה. בחלק השני: קנאביס | פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 13:16

כל אחד אמור לדעת שלא עולים על הכביש אם שותים או מעשנים סמים. אלכוהול, קנאביס ועייפות, כולם מסוכנים – אך לא בטוח שהציבור יודע עד כמה. בניסוי שנערך בחדשות 13 עלו על מסלול הנהיגה עשרה נסיינים ונסייניות, חלקם לא ישנו כל הלילה, מקצתם שתו אלכוהול ואחרים עישנו קנאביס. כולם עלו ההגנה בכוונה לבדוק את ההשפעה על הנהיגה.

בחלק הראשון של הפרויקט בדקנו כיצד מתפקדים נהגים ששתו אלכוהול, והערב בחלק השני של הניסוי - נהיגה תחת השפעת קנאביס. הוא מוגדר כסם מסוכן, אך מנגד הפך בעבור רבים לתרופה שהם צורכים כחוק. השפעתו שנויה במחלוקת, כזו שהמדינה מעדיפה לא לחקור לעומק, לא להגדיר בבירור, וגם לא לקבוע מדיניות באשר לנהיגה בהשפעת קנאביס.

עישון קנאביס
עישון קנאביס | צילום: חדשות 13

לפי משרד הבריאות, כ-120 אלף ישראלים מחזיקים ברישיון לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, וישנם עוד כמיליון וחצי משתמשי פנאי נוספים. כל מי שנתפס נוהג בהשפעת קנאביס, כלומר שיש שרידי סם בגופו, מוגדר כשיכור - וצפוי לעונש מינימום של שנתיים פסילת רישיון. אלא שבעוד שהשפעת הקנאביס פגה בתוך שלוש שעות - שרידיו נותרים בדם עד כחודש ימים ויותר.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אומר: "הגיע הזמן שיהיה מסר ברור גם לכוחות שפועלים בשטח - מה מותר, מה אסור, כיצד ניתן לבדוק, ולתת להם את היכולות לבוא ולעצור את הנהגים העבריינים שמסכנים אותנו כאשר הם בהשפעה, בין אם זה שכרות, אבל במיוחד גם במקרה שמדובר בסמים".

צפו בחלק השלישי של הפרויקט: כיצד מתפקדים נהגים שלא ישנו כל הלילה?