"עולם שלם נגלה": הקופסה שהכילה את סיפורי המשפחה שנספתה

שורדת השואה בטי רוזנבאום נשאה עמה במשך כ-40 שנה קופסה מתקופת המלחמה, וכשאזרה את האומץ לבדוק מה נמצא בפנים - מצאה חפצים ומסמכים של משפחתה שלא שרדה. "הדחקתי את זה, כמו אנשים רבים"

זמן צפייה: 08:23

בטי קאזין רוזנבאום, שורדת שואה בת 79, נשאה עמה במשך עשרות שנים קופסה, ובה חפצים מתקופת המלחמה וכן זכרונות וסיפורים של משפחתה שלא שרדה. "גם כשעברתי דירות ויצאתי לחו"ל, הקופסה הייתה איתי, ידעתי שזה שלי", סיפרה רוזנבאום. "הדחקתי את זה, כמו שאנשים אחרי המלחמה עשו", המשיכה.

בטי נולדה למשפחת רוזנבאום היהודית, שחייה באמסטרדם בראשית שנות הארבעים. כמו רבים אחרים, העדיפה להישען על הזכרונות הדלים שנצרבו בראשה מימי ילדותה. הוריה נישאו חודשים אחדים לאחר שהולנד נכבשה על ידי גרמניה וחוו על בשרם את הידרדרות מעמדם של יהודי הולנד - עד לשליחתם למחנות ההשמדה. רק ב-1980, פתחה לראשונה את הקופסה, ולפניה נגלה עולם שלם שלא הכירה. בקופסה מצאה בין היתר את השעון של אביה הרוקח, את טבעת הנישואים של אמה ואפילו "ספר תינוקות" שכתבה אמה לפני שילדה אותה, ובו מידע רב אודות בטי.

לאחר לידת אחיה הקטן של בטי, החליטה אם המשפחה לעזוב את אמסטרדם לעיר אייברכן. בעזרת אנשי המחתרת ההולנדית, נמצא לבטי מקום מסתור אצל משפחה נוצרית, בעוד שאמה ואחיה נשלחו למקום מסתור אחר. בקופסה הייתה תעודת הזהות המזויפת שהצילה את חייה של בטי ואיפשרה לה להתחזות לנוצריה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"רגע של ניצחון": ניצולת שואה הפעילה את הצפירה יחד עם נכדתה

ריבלין בטקס הקראת שמות הנספים: "ישנם שמות שלא נדע לעולם"

"מחזה מדהים": מאות הגיעו להלוויה של ניצול שואה ערירי

בטי רוזנבאום
בטי רוזנבאום | צילום: החדשות 13

בקופסה, נשאר גם מכתב שאמה של בטי כתבה לה ולהורים הנוצרים שהסתירו אותה, במארס 1942. "זה המכתב הכי קשה שאי פעם כתבתי, אני מאוד שמחה שאת לא איתנו כרגע, ומקווה שאת יכולה להישאר אצל ההורים האמיצים, שהם כל כך טובים בשבילך, עד שבעזרת השם נחזור". בטי אמרה כי "בפעם הראשונה שראיתי את זה בכיתי מאוד, זה היה מרגש".

כמו כן, נמצא המכתב האחרון של אמה של בטי אליה, ובו כתבה: "הלשינו עליי ועכשיו אחיך ואני נוסעים לפולין. לא יכולתי לחכות לאביך כי לא ידעתי איפה הוא. כשנחזור נשתה לחיים". הרצונות האופטימיים במכתביה של אמה של בטי, לא התממשו במציאות - ומחנה ההשמדה סוביבור היה לתחנה האחרונה של בני משפחת רוזנבאום, שרק מחציתם שרדו.

את חייה, אמרה בטי, היא חבה למשפחתה הגרעינית ולאה שמצאו אותה בדרך. "אימא יש רק אחת, אבל לי יש שלוש - האימא הביולוגית שלי, האימא שהסתירה אותי והאם שחינכה אותי". כיום, לבטי בת ה-79 יש ארבעה ילדים ושישה נכדים. הקופסה שנשאה לאורך השנים נפתחה ואיתה זכרונות שהיא מרבה לספר - למען הדורות הבאים.