מסילוק לבני עד המו"מ עם נתניהו: הקדנציה של גבאי כיו"ר העבודה

התקופה של גבאי במפלגה, שהייתה מלאת תהפוכות, החלה בבחירתו לתפקיד על חשבון עמיר פרץ הוותיק, המשיכה בהדחה המשפילה של שותפתו בשידור חי - והסתיימה לאחר המגעים עם רה"מ, בניגוד להבטחותיו

זמן צפייה: 04:05

ישראל בוחרת: יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי הודיע אתמול (שלישי) כי לא יתמודד בבחירות לראשות המפלגה, לאחר פחות משנה בתפקיד. הקדנציה שלו הייתה מלאת תהפוכות והחלה בזכייה מפתיעה בתפקיד יושב הראש, המשיכה בסילוק ציפי לבני מהמפלגה בשידור חי - והסתיימה במו"מ החשאי שניהל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על כניסה לקואליציה.

כזכור, בחודש יולי 2018 נבחר גבאי לראשות המפלגה, אחרי ניצחון שהפתיע רבים על היו"ר לשעבר עמיר פרץ. זאת, לאחר שהיה ממייסדי מפלגת כולנו של שר האוצר משה כחלון, בה שימש כשר לאיכות הסביבה - עד שהתפטר בתום שנה בלבד במחאה על כניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה.

בהמשך, הודיע במהלך מסיבת עיתונאים בשידור חי על פרידה מציפי לבני, הדיח אותה מהמפלגה באופן מביש - דבר שהוביל לפרישתה מהחיים הפוליטיים. המעשה הוביל לסערה במערכת הפוליטית וגרר אחריו תגובות רבות נגד גבאי, חלקן בטענה שהיה לו קל לבצע את המהלך כי היה מדובר באישה - ולא היה פועל כך כלפי גבר.

לעוד כתבות בנושא: 

גבאי: "לא אתמודד על ראשות העבודה - לוקח אחריות על הטעויות"

מתגברים הקולות בעבודה להתפטרות גבאי: "עליו לקחת אחריות"

גבאי: "אכזבה עצומה - שוחחתי עם גנץ, נסייע לו להרכיב ממשלה"

אבי גבאי
אבי גבאי | צילום: החדשות 13

גבאי הצהיר במספר מקרים שונים כי הוא מאמין שייבחר להיות ראש הממשלה הבא, על אף סקרים שניבעו תוצאות רעות למפלגה ולמרות הסערה סביב הדחת לבני. בסופו של דבר, ההצהרות התגלו כרחוקות מאוד מהמציאות, כאשר בבחירות התרסקה המפלגה כפי שחזו הסקרים - וזכתה לשישה מנדטים בלבד.

לאחר פרסום תוצאות המדגמים בליל הבחירות, נשא גבאי נאום ואמר לפעילי מהפלגה: "זה ערב לא פשוט עבורנו, עבורי. תוצאות המדגמים הם אכזבה עצומה. התוצאה היא מכה אלקטוראלית למפלגה. אני מאוד מקווה שגנץ יצליח להרכיב ממשלה. במידה ותקום שוב ממשלה בראשות נתניהו, אנחנו נהיה ראש החץ בהמשך המאבק הציבורי והפוליטי מולו. נתניהו הוא עדיין נאשם בשלוש פרשות שוחד וזמנו קצוב. אנחנו נהיה שם כדי להיאבק בו בכל הכוח", אמר.

חבר הכנסת לשעבר איתן כבל הרבה לתקוף את גבאי לאחר התוצאות הרעות בבחירות, ואמר אחריהן כי "זה הערב הוא הקשה ביותר בתולדות הבית שלי. מפלגת העבודה, תנועה שהקימה את המדינה, התרסקה בכל המדגמים ומקבלת את התוצאה הגרועה בתולדותיה. גבאי עמד בהבטחתו והפיל את הבית עלינו, הכישלון רשום אך ורק על שמו. אין לו יותר מנדט לנהל את המפלגה. אני מקווה שהוא יסיים את תפקידו כיו"ר המפלגה - אין לו שום זכות להמשיך ולו לדקה אחת בתפקיד".

איתן כבל, חבר כנסת מהמחנה הציוני
איתן כבל, חבר כנסת מהמחנה הציוני | צילום: חדשות 13

במסגרת המשא ומתן הקואליציוני וברקע המשבר של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עם המפלגות החרדיות, נכנס גבאי לדיאלוג סביב הכניסה לקואליציה עם רה"מ נתניהו. לאחר שהמו"מ בין הצדדים נחשף כבר היה ברור שזה עניין של זמן עד שגבאי יודיע על סיום תפקידו - בעקבות הפרת הבטחתו לפיה בשום מצב לא יסכים לשבת בקואליציה עם נתניהו ובשל תגובות קשות מצד בכירי מפלגתו.

גבאי כאמור, הודיע מוקדם יותר כי לא יתמודד מחדש על תפקידו, אך יישאר במפלגה. "הכיוון היה ברור כבר בליל הבחירות האחרונות, אבל החלטות גדולות לא מקבלים בעת סערה, ולכן המתנתי עד שהדברים יהיו אקטואליים", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "הלכנו במסע עם אין סוף היתקלויות מכל הכיוונים, רצוף באתגרים מורכבים, מבית ומחוץ, שהפכו את המשימה שלנו לקשה מאוד. היו גם טעויות, עליהן אני לוקח אחריות מלאה, ויודע כי אלו נעשו מתוך אמונה אמיתית בדרך ובמחויבות לניצחון".

גבאי ונתניהו
גבאי ונתניהו | צילום: רויטרס

"אני משוכנע כי נכונו עוד ימים טובים ומלאי משמעות לערכים שאליהם חתרנו והובלנו. אני מבקש גם מכם להאמין בכך", הוסיף. "אני מתכוון להמשיך ולהילחם על הערכים שלנו, על הדמוקרטיה שלנו, על העתיד לצעירים שלנו ועל מערכות ציבוריות טובות לאזרחי ישראל".

בפני מפלגת העבודה עומדות כעת שתי אפשרויות לבחירת יושב הראש. הראשונה, אותה הציע אתמול גבאי, היא לשמר את הרשימה הקיימת מהבחירות לכנסת ה-21, ולשבץ את יושב הראש היוצא במקום השני. אפשרות נוספת, אם הצעה זו לא תתקבל, תהיה לקיים שוב פריימריז על כל המקומות ברשימה. נכון לשעה זו, ועידת המפלגה טרם הגיעה להחלטה בנושא.