בג"ץ דן בהכרה באלון שמריז כחלל צה"ל: "למצוא פתרון אנושי"

אבי שמריז, אביו של אלון שנחטף ב-7 באוקטובר ונהרג בשוגג מאש צה"ל ברצועה, הביע אכזבה מהמדינה בפתח הדיון בעתירה שהגיש בדרישה שבנו יוכר כחלל צה"ל. "היה טבעי שהדבר יעשה מיוזמתו, זה לא קורה. אני שם את מבטחי בשופטי העליון שיעשו צדק עם אלון". השופט פוגלמן בדיון: "משרד הביטחון ידע בעבר לפעול לפנים משורת הדין, אפשר למצוא פתרון אנושי"

זמן צפייה: 00:45

אבי שמריז, אביו של אלון שמריז שנחטף ב-7 באוקטובר לרצועת עזה ונהרג לאחר שנורה בשוגג בידי לוחמי צה"ל בשג'אעייה, עתר לבג"ץ בדרישה שבנו יוכר כחלל צה"ל. בפתח הדיון היום (רביעי) הביע שמריז את תסכולו מהצבא - ואמר: "עצוב שאני צריך להגיע לכאן כדי לתבוע את המדינה והצבא כדי שיכירו בבן שלי כחלל צה"ל, משהו שהיה אך טבעי שהדבר יעשה מיוזמתו - אך לא קרה". בתום הדיון הורה בית המשפט למדינה להודיע עד יום שלישי אם אלון שמריז יוכר כחלל צה"ל.

"אני שם את מבטחי בשופטי העליון שיעשו צדק עם אלון ויתנו לו את ההכרה שמגיעה לו", המשיך האב, שהביע רצונו כי בנו יקבר בחלקה צבאית. "שהצבא ימהר לכסות את הקבר של אלון ולשים שם מצבה, ושיעשו לו קבורה צבאית כמו שהיה זכאי לה", אמר.

בהמשך דבריו תקף: "אנחנו שומעים מהצבא הכחשות, חלקן שקריות וחלקן לא משקפות את המציאות. אנו נרעשים וגועשים מהתשובה שהוגשה לבג"ץ על העתירה שלנו, הם לא מדייקים שם בלשון המעטה". לסיום הוסיף: "אני בטוח ששופטי העליון יעמידו את עורכי הדין של המדינה על טעותם - והצבא יתעשת ויגרום לכך שאלון שלנו יוכר כחלל צה"ל".

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, אמר לנציג המדינה על ההתנגדות להכרה באלון כחלל צה"ל: "המקרה הזה מאוד יוצא דופן. אני לא מציע להתעלם מהדין - משרד הביטחון ידע לצד הדין להפעיל דברים לפנים משורת הדין, וכך גם אפשר לפעול לפעמים אפילו יותר מלפנים משורת הדין. אפשר למצוא פתרון אנושי למקרה הזה. זה מקרה שקשה לומר שהוא מעורר השלכות רוחב דרמטיות. הנסיבות האישיות, שבהן כולנו מכירים אותם - גורמת לכך שאי אפשר לעצום עיניים למציאות הזאת. במידה ויש מסגרת שיכולה לבדוק את הנושא כבר עכשיו, אז אנחנו מצפים שהוא ייבדק אחרי הדיון".

החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טאללקהחרבות ברזל
החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר אל-טלאלקה

אלון נהרג לצד החטופים יותם חיים וסאמר אל-טלאלקה באמצע חודש דצמבר, באחת התקריות הקשות ביותר שהתרחשו במסגרת הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה. לאחר שנחשף כי אלון פעל בגבורה לפני שנורה, בניסיון להינצל מהשבי, אבי מתח ביקורת על תחקיר הצבא וכינה את התקרית "הפקרות". "אמרתי לשר הביטחון מה אני חושב על התחקיר והוא ספג את זה כמו גבר", אמר האב בריאיון לחדשות 13, והוסיף: "לא נדע לעולם, אבל אני מניח שהבן שלי תכנן את מבצע הבריחה לפרטי פרטים".

לפני שבוע זכו אלון שמריז, יותם חיים וסאמר אל-טלאלקה להכרה ראשונה מהמדינה, בטקס שנערך בבית הנשיא - לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע לבני משפחותיהם ולמערכת הביטחון על כוונתו להעניק תעודות הוקרה לשלוש המשפחות.

"בחודש דצמבר האחרון הצליחו שלושת החטופים להימלט מידי חוטפיהם מארגון הטרור חמאס, ובנחישות וערבות הדדית יוצאת דופן יצאו למסע הצלה וחילוץ-עצמי הרואי נגד כל הסיכויים", נמסר מבית הנשיא, "המסע, שכלל השארת סימנים מזהים, קריאה להצלה ומעבר בין מבנים בלב שטח האויב, נגמר באופן טרגי עם מותם בשדה הקרב על ידי כוחות צה"ל".

"לאור נסיבותיו יוצאות הדופן של האירוע, החליט נשיא המדינה להוקיר את הנחישות, עוז הרוח והגבורה המיוחדת אותם הפגינו ולהעניק למשפחותיהם תעודת הוקרה ייחודית בשם מדינת ישראל".

אלון שמריז
אלון שמריז ז"ל

משפחת שמריז הגיבה על החלטת הנשיא: "אנו מודים לנשיא המדינה ומתרגשים מהחלטתו להוקיר את נחישותו ועוז רוחו של אלון, יחד עם יותם וסאמר. הוקרת גבורתו של אלון מנשיא המדינה היא נקודת אור במסע המטלטל שאנו חווים מאז היוודע דבר האסון. אנו מלאים בתקווה כי בג"צ יאמץ את החלטת נשיא המדינה ויכריע להכיר באלון כחלל צה"ל".