"הרחם הערבי - בעיה": זעם בחברה הבדואית על מנהל מחלקה בסורוקה

מנהל מחלקת כירורגית לב חזה בבית החולים שבבאר שבע השתתף בחוג בית שערכה איילת שקד, ובו התבטא בצורה שנויה במחלוקת כששאל את שקד לגבי "ריבוי האוכלוסיה היותר בעייתית", והציע לחלק קנסות למי שתלד ילד חמישי. שקד בתגובה: "זה לא יעבוד". יו"ר אגודת הרופאים בנגב דרש לפטרו: "אין לנו אמון שיטפל בערבים"

זמן צפייה: 03:49

זעם גובר היום (שני) בחברה הבדואית בנגב בעקבות התבטאות של פרופסור גדעון סהר, מנהל מחלקת כירורגית לב חזה בבית חולים סורוקה בנגב, אמש בחוג בית של איילת שקד. פרופ' סהר הציע לשקד לשקול קצבת ילדים רגרסיבית לחברה הבדואית, שאותה כינה "אוכלוסיה בעייתית".

"מצד אחד אנחנו מבינים שהילודה היא זאת שמכריעה אותנו, הרחם הערבי", אמר פרופ' סהר לשקד, "ומצד שני אנחנו מעודדים את זה עם כל קצבאות הילדים. לכן אני חושב שצריך לשקול קצבת ילדים רגרסיבית. ילד רביעי לא יקבל, חמישי זה אולי קנס".

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתגובה אמרה שרת הפנים כי "זה לא יעבוד", אבל המשיכה בתשובתה ואמרה שאחת הדרכים להפחית ילודה היא "שהם יעברו תהליך מערביזציה", בכוונתה לחברה הבדואית, והסבירה כי צריך "להצעים את האישה הבדואית, ככל שהיא עובדת ולומדת היא חיה חיים מערביים יותר, וככל שהחיים מערביים יותר מביאים פחות ילדים".

היום נשלח למנהל המרכז הרפואי סורוקה מכתב תלונה "לגבי הצהרות גזעניות של מנהל מחלקת לב חזה במרכז", מטעם אגודת הרופאים הערבים בנגב בשם יו"ר האגודה, ד"ר נעים אבו פריחה. במכתבו כתב אבו פריחה כי האגודה מגנה בתוקף את דבריו של פרופסור סהר, וכי מדובר ב"גזענות ממדרגה ראשונה".

המרכז הרפואי סורוקה
המרכז הרפואי סורוקה | צילום: מרים אלסתר, פלאש 90

עוד נכתב כי "אנו מצפים מהנהלת בית החולים לנקוט ביד קשה ביותר בכל מי שמתבטא בכל צורה של גזענות כלפי החברה הערבית. אנו, כנציגים של הרופאים הערבים בנגב וגם של האוכלוסייה, אין לנו כל אמון שמנהל מחלקה זה יטפל במטופלים ממוצא ערבי בדרום ויש לפטרו לאלתר. מי שרואה ברחם הערבי כאיום אין לו מקום במערכת הבריאות ובוודאי אינו יכול לטפל בלבבות של הערבים". את המכתב חתם אבו פריחה ברשימת רופאים התומכים בהצהרה זו וכתב: "מצורפת רשימת הרופאים החותמים על מכתב זה שמקורם היה מרחם ערבי".

מטעם פרופ סהר נמסר: "מזה 17 שנה אני מנהל את המחלקה לניתוחי לב וחזה בסורוקה ומטפל בכל תושבי הנגב במסירות ללא הבדל דת, גזע ומין. רבים מתושבי הנגב, ערבים כיהודים, הם חברים אישיים שלי הם עובדים איתי ואני אוהב ומכבד אותם. צר לי מאד אם דברי הובנו לא כראוי ואני מתנצל אם מישהו מכל אזרחי מדינת ישראל נפגע מהם".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, גינה את דבריו של סהר בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "הדברים של מנהל המחלקה בסורוקה לוקים בגזענות ואני מגנה אותם. הם בוודאי לא מייצגים את מה שקורה במערכת הבריאות. אין בישראל מקום בו הקיום המשותף של יהודים וערבים חזק יותר. כל מי שמגיע לבית חולים או מרפאה, רואה זאת מיד בעבודה המשותפת של הצוות וביחס השיוויוני לכל מטופל. וכך נמשיך".

מהמרכז הרפואי סורוקה נמסר: "דבריו של פרופ' סהר נאמרו באירוע פרטי שאינו קשור לעיסוקו ולמקצועו. בשיחה של ההנהלה שהתקיימה עימו, פרופ' סהר התנצל על דבריו".