גזר הדין של קצא"א: קנס של 1.6 מיליון שקלים הוטל בעקבות זיהום נחל צין

חודשיים לאחר שהורשעו בגין שתי עבירות זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ועבירות סביבה נוספות, נקבע גזר דינם של מנכ"ל החברה, סמנכ"ל ההנדסה ומנהל פרויקט שיפוץ הצינור

נחל צין בערבה התיכונה | צילום: ענבל הרפז 'יש אי שם' הערבה התיכונה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע היום (שלישי) את גזר הדין של חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון). על יאיר וידה שהיה מנכ"ל קצא"א הוטל קנס של 75 אלף שקלים או שישה חודשי מאסר. על שלמה לוי שהיה סמנכ"ל הנדסה בקצא"א הוטל קנס של 150 אלף שקלים או תשעה חודשי מאסר תחתיו, ואילו על ניר סביון שהיה מנהל פרוייקט שיפוץ הצינור הוטל קנס של 100 אלף שקלים.

כזכור,  בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע בחודש פברואר האחרון את הבכירים בחברה בשתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן, לכלוך ברשות הרבים ועבירה אחת של גרימת ריח חזק או בלתי סביר.

המשפט של חברת קצא"א נמשך שנים, כאשר הזיהום עצמו התרחש ב-2011 וכתב האישום הוגש בשנת 2016. וידה , שלמה לוי וסביון, הורשעו בעבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, ועבירה אחת של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על החוק למניעת מפגעים. מפקח פרויקט שיפוץ הצינור פרוספר אלבז ומפקד הפרויקט אריה אמיר זוכו מכל העבירות שייוחסו להם.

בכתב האישום נטען כי נגרם לנחל ולסביבתו זיהום כבד, לאחר שצינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א נפגע במהלך עבודות השיפוץ בקיץ 2011. סעיפי האישום שמופיעים במסמך הם זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות, ועבירות נוספות.

חלקו של הצינור העובר בין אשל הנשיא לבין שיזפון שבערבה, באורך כ-153 קילומטרים, התגלה כפגום בבדיקה שערכה חברת קצא"א בסוף 2007, ובשנה שלאחר מכן, הופסקה הזרמת הדלק בצינור - כשבהמשך הוחלט לשפצו על ידי קבלני המשנה, רולידר כמשפצת עצמה ומובילי הר הנגב לצורך עבודות עפר.