אדלשטיין: "לא יכול להתחייב שלא יהיה סגר כללי"

בריאיון לחדשות 13, התריע שר הבריאות כי הסגר שהוטל על הערים האדומות עלול להגיע גם ליתר האזורים בארץ, אולם הוסיף: "עדיין מקווה ששיתוף הפעולה של הציבור ימנע זאת". על גמזו: "מגבה אותו"

זמן צפייה: 08:38

ברקע הזינוק שנרשם הבוקר (חמישי) במניין הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל, ובצל ההגבלות החדשות על הערים האדומות, שר הבריאות יולי אדלשטיין התראיין לחדשות 13 והתריע מפני סגר כללי נוסף בכל הארץ, הסביר מדוע הוא עדיין לא מוכן להגיד שישראל נכשלה בטיפול במגפה וטען כי לפי התרשמותו - ראש הממשלה מעניק גיבוי מלא לפרויקטור הקורונה רוני גמזו.

תחילה נשאל אדלשטיין אם בשל העובדה כי ישראל עלתה למקום הראשון בעולם במספר החולים החדשים לנפש, ואל מול מניין הנדבקים שזינק ביממה אחת ביותר מ-3,000 בני אדם, ניתן לומר שישראל נכשלה כישלון חרוץ בטיפול במגפה. על כך השיב בשלילה, והבהיר: "אין מדינה שהצליחה להשתלט על הנגיף. אנחנו רואים עלייה חדה כמעט בכל מדינה שפתחה את עצמה אחרי הסגרים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

גנץ וכ"ץ ידונו: האם יבוטלו הגדלות הפנסיה לקצינים בכירים?

לפיד: אשאר ביש עתיד גם אם יהיו פריימריז ואפסיד בהם

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

"מאז כניסתי למשרד פעלתי להיאבק בנגיף ללא סגרים", סיפר, "אבל בכל פעם שהייתי מביא הגבלות - הייתי נתקל בהתנגדות. על כל נושא היינו צריכים להתווכח". אדלשטיין הזכיר כי גם פרויקטור הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, ניסה להימנע מסגרים - אולם כאמור, בשל התחלואה, היום החליטו השרים על סגר שיוטל רק על הערים האדומות - לפחות בשלב זה. "אני לא יכול להבטיח שלא נזדקק באיזשהו שלב גם לצעדים ארציים על מנת להוריד את מספר הנדבקים".

הקו שהוביל השר מאז שנכנס לתפקיד היה בעיקרו בסימן חזרה לשגרה עם מינימום הגבלות. אולם, הלכה למעשה - נראה כי מדיניות זו לא צלחה. "אני לא אסתיר שיש לי קצת אכזבה שהגענו למצב של סגירת יישובים", הודה. "אני עדיין מקווה ששיתוף פעולה של הציבור והבנה שיש ממה לפחד, יאפשרו לנו לא להגיע לסגר. אם נדע לעשות חשבון נפש, להתנהג כמו שצריך ביישובים האחרים ולעצור איפה שסוגרים - עדיין יש לנו סיכוי להימנע מסגר כללי".

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13

אחד מהוויכוחים הכי סוערים בדיוני ועדת הקורונה היו בעניין פתיחת בתי הספר - בעיקר בערים האדומות. "למה היה צריך לנהל קרבות על סגירת מערכת החינוך בערים האלו?", תהה אדלשטיין. "עשינו מעשה אמיץ, פתחנו את מערכת החינוך, בזבזנו עוד כמה ימים עם ויכוחי סרק". העובדה ששר החינוך הוא חבר מפלגתו לא באמת משנה לו, לטענתו. "בטיפול בקורונה אני לא מכניס שיקולים פוליטיים. אני רוצה שהאזרחים יחזרו לשגרה שהייתה לפני הקורונה".

עוד התייחס השר לביקורת שקיבל - ועדיין, פרופסור גמזו מהרגע שמונה לפרויקטור הקורונה: "אני לא מתחרט שביקשתי ממנו לבוא למשימה הזו. הוא עושה עבודה טובה ואני נותן לו גיבוי ככל שנדרש. פה ושם היו גם טעויות וחילוקי דעות, אבל אני נותן לו את מלוא הגיבוי ואני מבקש מהמערכת הפוליטית להבין שהוא בא לעזור לכולנו ועלינו לתת לו גיבוי". ומה באשר לנתניהו? "ההתרשמות שלי היא שראש הממשלה נותן לו גיבוי".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0309202032' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון פרופ′ גליה רהב' kid='1_insbp09t' duration='135'']

בתוך כך, פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא תל השומר, אמרה ברקיאיון לחדשות 13: "כבר כמה שבועות מדברים על לעשות משהו, ולא עושים כלום כבר כמעט שלושה חודשים. למדנו מאוד מוקדם שנדרשת מערכת של חקירות אפידמיולוגיות וקטיעת שרשרות ההדבקה, ועדיין אין. הכי פשוט לצאת לסגר מלא, זה בטוח יוריד את מספר הנדבקים, אבל אין טעם למחיר כלכלי אדיר כזה אם אין לנו מערך מתאים".