מיליונים להורים שבתם סובלת ממומים: "אסור היה לתת לנו ללדת"

פרסום ראשון: המחוזי בירושלים קבע כי הצעירה, שנולדה ב-1999, תפוצה עם הוריה בכ-12 מיליון שקלים לאחר שמצאו כי בית החולים רמב"ם בחיפה אשם ב"הולדה בעוולה", לאחר שנולדה עם מום לבבי מורכב ופגיעה קוגנטיבית שגרמו לה לנכות בשיעור של 65% ובעיות רפואיות רבות. "אם היו הנתבעים פועלים באופן סביר - היה מופסק ההיריון", לשון הפסיקה. ביה"ח: "נגיש ערעור לביהמ"ש העליון"

זמן צפייה: 01:42

פרסום ראשון: בפסק דין נדיר, קבע היום (רביעי) בית המשפט המחוזי בירושלים כי בית החולים רמב"ם והמדינה ישלמו לצעירה בת 24 והוריה כ-12 מיליון שקלים בגין "הולדה בעוולה" - לאחר שנולדה עם מום לבבי מורכב ופגיעה קוגנטיבית הכוללת, בין היתר, הפרעות התנהגות וקשיים בהסתגלות.

הצעירה והוריה הגישו את התביעה לפני כתשע שנים בשל רשלנות רפואית. בשל מצבה הרפואי, הושתל לצעירה קוצב לב והיא סובלת כיום מנכות בשיעור של 65%.

בהחלטה נכתב: "הוכח שאם היו הנתבעים פועלים באופן סביר היה מופסק ההיריון, וכי הנתבעים אחראים לנזקי התובעת בגין הולדה בעוולה. בהחלטת החבות אף נדחתה טענת הנתבעים כי יש להגביל את החבות לנזק הלבבי בלבד, וכי שאר הנזקים, ובהם הלקויות הקוגניטיביות, לא היו צפויים בעת ההיריון ולכן הנתבעים אינם חבים לפצות בגינם".

לפי פסק הדין, "בעיותיה הרפואיות של התובעת, ובהן ההפרעה ההתנהגותית והקוגניטיבית מהן היא סובלת, הן ביטוי של תסמונת גנטית. תסמונת גנטית בלתי ידועה הייתה חלק ממערך הסיכונים שיצרו הנתבעים במקרה זה, וכי משזו הוחמצה, בשל התרשלות הצוות הרפואי - חבים הנתבעים בגין כל הנזקים הקשורים לתסמונת זו".

Whatsapp Image 2023 10 01 At 1
בית החולים רמב"ם בחיפה | צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

על-פי חוות דעת בתחום הנוירולוגיה של ד"ר רונן חדי-כהן שהוגשה מטעם הצעירה והוריה, "כבר בגיל 5-4 חודשים הציגה התובעת עיכוב התפתחותי רב תחומי וכשל בשגשוג והחלה מעקב התפתחותי. היא מתקשה להבין תפקודים מנטליים בסיסיים. בעלת יכולת ורבלית מופחתת, יכולות דידקטיות גלובליות נמוכות ביותר כולל בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה וחשבון. לא יכולה לנהל את עצמה מבחינה עצמית (כסף, תרופות והיגיינה) או מבחינת משק בית". עוד נכתב כי בשל מצבה הרפואי, "התובעת זקוקה להמשך מעקב קרדיולוגי לכל חייה והחלפת קוצבים כל מספר שנים בהתאם להנחיות הקרדיולוגים; למרפאת ריאות, לגנטיקה, לנוירולוגים ופסיכיאטרים בשל הלקות הקוגניטיבית שלה והמופע ההתנהגותי הייחודי שלה".

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "מדובר במקרה משנת 1999. ביה"ח רמב"ם מגיש ערעור לבית משפט העליון הן בשאלת האחריות והן על הסכום שנפסק בפסק הדין".