הורוביץ בדיון על קיצור התורנויות: "גישתה של ברביבאי בעייתית"

ועדת הבריאות בהשתתפותם של פרופ' אש ונציגי המתמחים הביעה תמיכה בדרישותיהם לקצר את התורנויות שנמשכות כיום 26 שעות, אך המהלך לא ייצא לפועל מיד עקב "מורכבויות שלא מאפשרות יישום מיידי"

זמן צפייה: 00:52

בדיון שהתקיים הבוקר (ראשון) סביב קיצור תורנויות המתמחים בתחום הרפואה בראשותה של ח"כ עידית סילמן, התפח עימות בין שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, כאשר הורוביץ טען כי "הגישה של השרה לפיה 'אני מקצרת, תסתדרו' בעייתית". עוד הוסיף לומר השר: "צריך לתת זמן ללבן את הדברים. הבהילות הזאת תביא למצב שנתחיל משהו ולא נוכל ליישם אותו".

מוקדם יותר בוועדה, אמרה השרה ברביבאי, שכזכור הציעה תחילה לקצר את התורנויות רק בבתי החולים בפריפריה, כי "יש מורכבויות רבות וויכוחים רבים, עד כדי שכמעט מפתה להגיד שהעניין הוא בלתי פתיר ולהאריך את הצו כמו שהוא. המתווה הנוכחי מצומצם אבל הוא התחלה חשובה ואני נחושה לצאת לדרך, קוראת למשרדי האוצר והבריאות לא לשים מגבלות להצעה - לא על היקף המחלקות בפריפריה ולא על תאריך התחילה.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

רופא בכיר בבי"ח במרכז נעצר בחשד שאנס מטופלות – בהן קטינה

סוכן הדוגמניות שי אביטל זומן לחקירה ונתבקש לשוב לארץ מחו"ל

לאחר שהודיע על פרישה: נשיא הפיליפינים מריץ את בתו לנשיאות

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים, סיפרה במהלך הדיון כי בעת עבודתה כפנימאית במהלך חצי השנה האחרונה, ייתכן כי קיבלה החלטות לא נכונות ואף פגעה במטופלים שלה כתוצאה מהתורנויות הארוכות: "גם במתווה המוצע כמעט 90% מהמתמחים ימשיכו לעבוד במתכונת הנוכחית וגם את ה משרדה בריאות רוצה לצמצמם. המתווה אומר להיות מושלם רק ב-2026 ואז עד אין בכוונתם לעשות דבר".

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה שרת הכלכלה כי קיבלה את דרישות המתמחים, ועל כן התורנויות יקוצרו מ-26 ל-18 שעות. המתווה יחול תחילה בעשרה בתי חולים בפריפריה, ויורחב באופן מדורג בחמש השנים הקרובות לכלל המתמחים.

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" מסר בתגובה להודעת שרת הכלכלה: "אנחנו שמחים על צעד משמעותי בכיון הנכון ושמתווה קיצור התורנויות ל-22 שעות ירד מהפרק, אבל מתווה שלא כולל קיצור תורנויות המתמחים גם במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה בכל בתי החולים כבר ב-2022 - הוא חצי מתווה. ככל שיאושר מתווה זה, ב-6 באוקטובר נגיש את מכתבי הפיטורין".

הפגנת הסטאז'רים והמתמחים ברפואה בתל אביב
הפגנת הסטאז'רים והמתמחים ברפואה בתל אביב | צילום: חדשות 13

במקביל, נפגש שר הבריאות הורוביץ עם נציגי הרופאים המתמחים בעניין קיצור התורנויות, והביע תמיכה במתווה שהציגו והדגיש בפניהם: "אנחנו הולכים על קיצור התורנויות". זאת, לאחר שד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", פנתה בתחילת השבוע שעבר לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות, וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וכתבה להם "אני פונה אליכם מתוך אחריות - הנחו את בתי החולים להיערך להתפטרות המונית, כדי שהמטופלים לא ייפגעו".