דו"ח מזהיר: כ-30% מזני העצים בעולם נמצאים בסכנת הכחדה

מתוך 60 אלף זני עצים בכדור הארץ, 17,500 נמצאים בסכנה הכחדה - פי שניים יותר מכל בעלי החיים שנמצאים בסיכון • סוכנות האו"ם: אסונות האקלים גרמו למותם של 2 מיליון איש במהלך 50 שנים

עצים בקליפורניה בעת השריפה
עצים בקליפורניה בעת השריפה | צילום: רויטרס

דו"ח מחקרי שהתפרסם היום (רביעי) הזהיר כי מתוך 60 אלף זני עצים בכדור הארץ, 17,500 נמצאים בסכנת הכחדה - פי שניים יותר מכל בעלי החיים שנמצאים בסיכון. למעלה מ-440 מיני עצים נמצאים ממש על סף הכחדה כאשר פחות מ-50 פריטים מהם נותרו בטבע. המדינה עם המספר הגדול ביותר של מיני עצים מאוימים היא ברזיל. מזכ"ל הארגון לשימור גנים בוטנים, פול סמית',  הגדיר את הדו"ח כ"קריאת השכמה לכולם ברחבי העולם כי עצים זקוקים לעזרה".

על פי הדו"ח, שנערך על ידי יותר מ-60 מוסדות כגון גנים בוטניים, מוסדות יערות ואוניברסיטאות וכן למעלה מ-500 מומחים, נמצא כי 58% מהעצים האירופאים הילידים מאוימים בהכחדה. וויטבימס ורואן הם העצים המאוימים ביותר באזור.אובדן עצים מדאיג במיוחד מכיוון שיערות ממלאים תפקיד מרכזי במערכת האקולוגית בעולם. הם מהווים 50% מהפחמן היבשתי העולמי והם ביתם של 75% מהמים המתוקים הנגישים בעולם.

האיום העיקרי על עצים הוא שימושי החלקאות שמשפיעים על 29% ממיני העצים. אחריו כריתת עצים (27%), גידול בעלי חיים (14%), עיור ואש (שניהם 13%). לפי הדו"ח, שינויי האקלים לצד שינויי הטמפרטורה מהווים איום הולך לעצים רבים שמאבדים אזורי גידול מתאימים. לפחות 180 מינים של עצים מאוימים ישירות עליית מפלס הים ואירועי מזג אוויר קשים.

ובכל זאת, יש "תקווה לעתיד", לפי כותבי הדו"ח. לפחות 64% מכל מיני העצים נמצאים באזור מוגן אחד לפחות וכ -30% ניתן למצוא בגינות בוטניות, גדות זרעים או אוספים אחרים. הדו"ח קורא לקובעי המדיניות להרחיב את כיסוי האזורים המוגנים למיני עצים מאוימים שכיום אינם מיוצגים היטב. בנוסף, יש לוודא כי כל מיני העצים בסכנה גלובלית יישמרו בגנים בוטניים ובפתרונות דומים.