מות הפעוט: "אין סיכון לילדי הגן"

משרד הבריאות שלח מכתב להורי הילדים ובו הבהיר כי מדובר במקרה חריג ולא נשקף להם סיכון יתר גם אם באו עמו במגע

אתמול מת ילד כבן 3 מגבעתיים כתוצאה מזיהום, שעות לאחר שנבדק במרפאה ושוחרר לביתו. המקרה הטרגי הדאיג רבים ובראשם הורי הילדים שהלכו עם אותו פעוט לגן. היום (שני) שלח משרד הבריאות דף מידע להורים בו הסביר את נסיבות המקרה וניסה להרגיע.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במכתב שנשלח מלשכת הבריאות המחוזית הודגש כי "פטירה של ילד ללא מחלות רקע מסיבה זיהומית הינה אירוע טרגי נדיר ביותר. ישנם מספר חיידקים ונגיפים שעלולים לגרום לאירוע כזה, במקרה זה מדובר בזיהום חיידקי". משפחתו של הפעוט, כפי שפורסם אתמול, סירבה לנתיחה - ולכן אין דרך לדעת בוודאות מהו החיידק שגרם למות הילד.

בהמשך המכתב פירט משרד הבריאות מספר חיידקים אפשריים - המנינגוקוק, הפנוימוקוק והסטרפטוקוק. אנשי המשרד הבהירו כי בנוגע לפנוימוקוק וסטרפטוקוק "אין הוכחה מדעית-רפואית, שמגעים במסגרת גן הילדים מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ולכן אין המלצה למתן טיפול מונע במצבים אלה".

פינוי פעוט, אילוסטרציה. צילום: חדשות 2
פינוי פעוט, אילוסטרציה. צילום: חדשות 2

"בשלב הראשון לא היה ברור מה החיידק המחולל ולכן למען הסר ספק, ניתן טיפול מונע כנגד מנינגוקוק, למגעים המשפחתיים ולילדי הגן בו ביקר הפעוט ז"ל", ציין המשרד. בשלב זה מסתמן כי מדובר בסטרפטוקוק A: "חיידק המאופיין לרוב בתחלואה קלה, אולם כאמור במקרים נדירים, עלול לגרום לתחלואה קשה - למשל במקרים בהם קיימות מחלות רקע. נדיר שנגרמת תחלואה כה קשה באדם בריא".

עבור הורים המודאגים פירט המשרד את סימני האזהרה במכתב: "הופעה של מחלת חום מלווה פריחה, ירידה במצב ההכרה או חוסר שקט ועצבנות אצל הילד, הקאות, חוסר יכולת לשתות, זיהום עורי שמתפשט במהירות וגורם לכאבים קשים במיוחד. במקרים אלה יש לפנות בהקדם לטיפול רפואי. בכל מקרה של חשש מומלץ לפנות לרופא המטפל". לסיכום, ציינו במשרד הבריאות, "אין סיכון יתר לתחלואה קשה בחיידק הסטרפטוקוק בילדים שהיו במגע ישיר עם הילד החולה".

במשרד הבריאות אמרו אתמול כי הרקע לפטירת הפעוט לא ידוע. "התמונה הקלינית מתאימה למספר מצבים רפואיים ולכן ניתן טיפול מונע לילדי הגן ולמגעים צמודים אחרים", הוסיפו. "זהו מקרה מצער מאוד ואנו משתתפים בצערה של המשפחה", אמרו בקופת חולים מכבי בה נבדק הילד. "הפעוט נבדק ע"י רופאה מומחית במוקד, קיבל טיפול רפואי והושאר להשגחה לכמה שעות עד שנצפתה הטבה במצבו. הוא שוחרר לביתו עם הפניה למיון במקרה של החמרה וכן המלצה להמשך טיפול בהתאם למצבו הקליני".